TEST: Cupra Formentor | V civile

3184

Iba máloktoré auto zaujalo ešte pred svojou premiérou tak ako Formentor. Bol predstavený ako prvý originálny model novovytvorenej značky Cupra, ktorú sme doteraz poznali iba ako nálepku športových modelov značky Seat.

Prvotina Cupry nie je jediný parameter, ktorý Formentor zaradil medzi očakávané premiéry roku 2020. Model zaujal aj vyzývavým a dravým dizajnom, ktorý spája prvky kupé a moderného crossovera.

Produkcia výlučne výkonných verzií by automobilke nepriniesla želaný profit, a preto sú v ponuke aj civilnejšie verzie. Svoju úlohu zohrávajú aj stále prísnejšie emisné normy, a tak výrobcom vlastne nič iné ani neostáva.

Zlatá stredná cesta

Základná jedna-päťka v pomerne ťažkom Formentore veľa muziky nenarobí, no do mesta a okolia určite stačí. Naftová ponuka obmedzená na jediný motor s výkonom 110 kW iba potvrdzuje odklon všetkých značiek koncernu VW od dieselového pohonu.

Mohutný zadný blatník je zvýraznený prelisom pod C stĺpikom

Výkonový vrchol ponuky civilnej verzie modelu tvorí plug-in hybridná jedna-štvorka s kombinovaným výkonom 150 kW. Pomyselnou zlatou strednou cestou bude iste známy koncernový dvojliter s výkonom 140 kW, spriahnutý štandardne s automatickou dvojspojkovou prevodovkou a pohonom všetkých štyroch kolies.

Budí pozornosť

Formentor je na našich cestách stále novinkou, a tak testovaný kúsok budil náležitú pozornosť. Tmavomodrá metalíza autu pristane, čierne plastové diely chrániace prahy a blatníky, žiaľ, pri nej trochu zanikajú.

Cupra sa vydala opačným smerom ako veľká časť automobiliek. Maska chladiča jej modelov sa nesnaží svojou veľkosťou zožrať všetky autá idúce oproti. Naopak, pôsobí jemným a subtílnym dojmom. Možno aj preto na nej vynikne výrazné logo značky s typickou medenou farbou. Sympaticky pôsobia aj okrúhle hmlovky dodávajúce autu dravosť a štipku agresivity.

Vpredu vynikne ostro rezaná maska chladiča s podobne tvarovanými svetlami

Zboku vyniknú výrazné blatníky s prelismi, vzadu stúpajúcimi do výšky, čo spolu s klesajúcou strechou pripomína karosériu typu kupé. Športový dojem podtrhuje dlhá kapota s kabínou, posunutou dozadu s krátkymi prevismi. 19-palcové disky s nádherným vzorom budú pri konfigurácii Formentora pravdepodobne žiadanou, hoci príplatkovou položkou.

Dozadu sa zvažujúca strecha pripomína vozidlá typu kupé

Vzadu zaujme svetelná lišta spájajúca vysoko umiestnené zadné svetlá. Na rozdiel od atletickej verzie Veloz jeho civilná podoba cudne skryla výfuky a nahradila ich falošnými otvormi. Nebolo by v tomto prípade vhodnejšie ponechať čisté línie bez zbytočných slepých dier a výrezov?

Tvarovanie zadných svetiel a úzke okno auto opticky rozširuje

Spodná časť zadného nárazníka bola asi jediným prvkom, ktorá na mňa pôsobila trochu rušivo. Formentor je po stránke dizajnu bezpochyby vydareným dielom. Obávam sa však, že jeho nekonvenčné tvary budú podliehať móde a rýchlo zostarnú.

Odklon od originality

Pri tvorení interiéru si dizajnéri hlavu príliš nelámali a palubnú dosku skoro na chlp prevzali z modelu Seat Leon. Na odlíšenie slúži výrazné prešívanie a okrasné farebné doplnky. Výraznejšie zmeny vidieť na výplni dverí, a to v podobe masívnych madiel.

Vypracovanie vnútorného čalúnenia dverí poteší svojou kvalitou

Obrí displej infotainmentu vytlačil stredové výduchy ventilácie do nízkej polohy, čo podobne ako v prípade novej Octavie neprispieva k rýchlemu a komfortnému vychladeniu interiéru v letných mesiacoch.

Displej infotainmentu dominuje prednej časti interiéru

Softvér multimediálneho systému je pomerne prehľadný a intuitívny, nepatrí však k najrýchlejším. Nebol by to až taký problém, keby sa všetky funkcie auta neovládali výlučne prostredníctvom dotykového displeja. Po naštartovaní auta trvá niekedy až 15 sekúnd, kým sú základné obrazovky prístupné a môžem napríklad vypnúť Start-Stop systém…

Predné príplatkové sedadlá si zaslúžia pochvalu. Poskytujú dokonalé pohodlie a zároveň podržia telo v zákrutách. Postavám vyšším ako 180 cm môže chýbať niekoľko centimetrov pri výške integrovaných hlavových opierok. Ideálny posed si ale nájde vďaka široko nastaviteľnému volantu a polohe pedálom voči sedadlu každý šofér.

Integrované opierky nebudú vyhovovať vyšším vodičom

Vpredu si šofér a spolujazdec užijú veľkorysý priestor v každom smere. Rovnako ani vzadu sa na nedostatok miesta nebudú pasažieri sťažovať a ocenia aj relatívne dlhé sedáky. Umiestnenie kotiev IsoFix je riešené naznačeným otvorom v kožených sedadlách, čo nepovažujem za najlepšie riešenie.

V civile

Formentor svojím drsným výzorom provokuje a zvádza k športovej jazde. Motorizácia testovanej verzie však robí z Cupry rodinné auto, určené nielen na svižné presuny po okreskách a diaľniciach, ale vďaka pohonu všetkých štyroch kolies aj na prekonávanie nenáročných terénnych prekážok.

Športový tvar prístrojového panelu ku Cupre akosi patrí

Dvojlitrový štvorvalec pôsobí v nižších rýchlostiach svižne, iskru stráca až pri vyššom tempe za hranicou povolenej stotridsiatky. Dvojspojkový automat sa snaží v normálnom režime udržiavať čo najnižšie otáčky, pričom často neochotne reaguje na zošliapnutie plynového pedála. Riešením je športový režim prevodovky, ktorá ponúkne správny prevod v správny čas, a to pomerne rýchlo a logicky. Z tohto dôvodu som ho rád využíval v kombinácii s ktorýmkoľvek jazdným režimom. Možno aj to bolo dôvodom vyššej priemernej spotreby, ktorú som pri prevahe diaľničnej jazdy nestlačil pod 8,5 litra na 100 km.

Formentor pôsobí tuho a pri zmene smeru sa príliš nenakláňa. V zákrutách pekne drží stopu a pri hľadaní limitov podvozku je pri začínajúcej strate adhézie cítiť pomoc zadnej nápravy. Na kvalitnej vozovke je auto pohodlné a pomerne tiché. Aerodynamický hluk je výraznejší až za limitom na Slovensku povolenej rýchlosti.

Ťažké 19-palcové disky s nízkym profilovým číslom pneumatiky sa na nekvalitnom povrchu podpíšu na pohodlí posádky, čomu nepomôže ani prepnutie adaptívnych tlmičov do komfortného režimu.

Verdikt

Čo dodať? Cupra Formentor je až na niekoľko detailov výborným autom aj v „civilnom“ vyhotovení. Ja by som ale dal prednosť podľa mňa tej správnej športovej verzii Veloz. Výmenou za 40 kW navyše by som rád oželel pohon všetkých štyroch kolies a niekoľko luxusných prvkov.

Základná cena modelu – Cupra Formentor 1,5 TSI 150 6° MT: 27 390 €
Základná cena testovanej verzie – Cupra Formentor 2,0 TSI 190 4Drive DSG: 35 250 €
Záruka: 2 roky bez obmedzenia km (Predĺžená záruka 5 rokov/150 000 km za príplatok)
EURO NCAP: 5* (2021)

Registračná daň: 700 €

Technické údaje 
Motor2,0 TSI
Typ motora:radový, zážihový
Valce:4
Zdvihový objem [cm3]:1984
Najvyšší výkon [kW (k)]:140 (190)
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:320 / 1500 ‐ 4100
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:220
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,1
Spotreba - kombi [WLTP] [l/100 km]:7,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:420
Objem nádrže [l]:55
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1622
Rozmer pneumatík:245/40 R19
Dĺžka [mm]:4450
Šírka [mm]:1839
Výška [mm]:1528
Rázvor [mm]:2679