TEST: Citroën SpaceTourer | Zahojený

3272
Zdroj: František Pisarovič

Hovorím to stále a veľmi rád to zopakujem znova. Ak si idete kupovať nové auto pre rodinu a poškuľujete po niečom väčšom, napríklad SUV alebo veľkom kombi, “čeknite” si najprv segment malých osobných dodávok. Pripravte sa však na to, že ostatné autá vám odrazu prestanú dávať zmysel.

Dnešní zákazníci chcú od auta veľmi široké pole pôsobnosti. Malo by byť dynamické, robustné a priestranné, zároveň by ale malo byť bezpečné a atraktívne. Aktuálnym trendom, čiže všeobecne akceptovanou predstavou o vozidle, ktoré všetky tieto podmienky spĺňa, sú SUV. No šialene výhodný a všestranne premyslený Citroën SpaceTourer dokazuje, že by to mohlo ísť aj inak.

Baf! SpaceTourer môže spredu vyzerať trocha úsmevne. Ale veď usmievať sa nie je zlé, však?
Zdroj: František Pisarovič

Baymax

Dobre, SpaceTourer asi nie je prvou vecou, ktorá vám napadne pri slovách “atraktívny automobil”. Nie je to však ani také zlé. Vyzerá dostatočne dobre. V zásade nie je dlhší ako bežný osobný automobil, navyše má z konštrukčného hľadiska výhodne umiestnené kolesá v rohoch karosérie. S výbavou Feel získava zákazník aj posuvné dvere na oboch stranách karosérie. Tieto môžu byť aj elektricky ovládané.

Vo verzii M má navyše kolesá sympaticky umiestnené v rohoch karosérie
Zdroj: František Pisarovič

Zo štvorice súrodencov má toto vozidlo najkonzervatívnejšiu tvár. Nie je nič nové, čo by sa dalo vymyslieť alebo objaviť, skôr ťaží zo svojich prirodzených predností, napríklad z veľkých spätných zrkadiel, vstupných otvorov či samostatne otvárateľného okna batožinového priestoru.

Tu nie je čo vymýšľať. Alebo žeby predsa?
Zdroj: František Pisarovič

Testované vozidlo stálo na 17-palcových diskoch kolies, ktoré mu spolu s chrómovaným lemovaním karosérie dodávalo potrebný cveng. Nič viac, ale ani nič menej.

Áno! Zadné okno viete samostatne vyklopiť
Zdroj: František Pisarovič

Paráda

Interiér SpaceToureru je veľmi veľkorysý. Ponuka až 8 miest na sedenie v konfigurácii 2+3+3. Zadné sedadlá môžete aj otočiť proti smeru jazdy. Pravda, v prípade nedelených sedadiel v nižších výbavách je táto manipulácia obťažnejšia. Aj tak sú však veľmi ľahké, takže nutnú výmenu zvládne i jeden človek, aj keď sa trocha namaká.

Už v základnej výbave má tento Citroën posuvné dvere na oboch stranách
Zdroj: František Pisarovič

Palubná doska má niekoľko základných odkladacích otvorov. Okrem nich tu ale toho veľa nie je. Vo dverách je miesto na jeden a pol litrovú PET fľašu a niekoľko drobností, v rohoch palubnej dosky sa zasa nachádzajú malé priehlbinky na kávu. Ešte priehradka nad 7” displejom infotainmentu, ktorý zvláda aj Mirror Link, a to je všetko.

Tie otvárajú priechod až k ôsmim sedadlám
Zdroj: František Pisarovič

Akákoľvek štrbina či priestor však má dostatočný objem a tvar, ktorý zvládne poňať rozumné každodenné veci. Platí to aj o monštruóznom batožinovom priestore s objemom 640 litrov so všetkými sedadlami, 2 381 bez zadnej trojice sedadiel a 3 968 bez všetkých šiestich zadných sedadiel. Viac nemáte šancu kedy potrebovať.

Vodičovo sedadlo je naozaj príjemným miestom pre život. Aj na cestách, aj tak všeobecne.
Zdroj: František Pisarovič

Viac je jednoducho viac

Dvojlitrový turbodiesel so 150 k (110 kW) dodáva tomuto autu dostatok sily. Skrátka áno a kedykoľvek. Krútiaci moment 370 newtonmetrov je dostupný od nízkych otáčok a lineárne tiahne až do momentu preradenia s trochu gumovejšou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Motor je utopený v útrobách karosérie. Aj keď to tak nevyzerá, toto auto je na rovnakých základoch ako Peugeot 508
Zdroj: František Pisarovič

Svoju prácu však robí dostatočne dobre a príjemné sú aj jej kratšie prevodové stupne v nižších rýchlostiach. Ak vám ide o to byť na semaforoch prvých 2,6 sekundy za frajera, toto je to správne auto, pasažierom to ale robiť nemusíte. Tak či onak, táto vec nie je na svoju veľkosť vôbec pomalá, z nuly na stovku zrýchli za 10 sekúnd a zrýchľuje až do 183 km/h!

Šesťstupňová prevodovka je rozumne ostupňovaná, aj keď nie je z najpresnejších
Zdroj: František Pisarovič

Akoby to nestačilo, SpaceTourer je aj veľmi hospodárne vozidlo. Plne naložené a s plne naloženou pravou nohou na diaľnici jazdilo za niečo cez osem litrov paliva, pokojná jazda s prázdnejším vozidlom zodpovedala tabuľkovým hodnotám, čo je na čelnú plochu a šírku pneumatiky auta krásny výsledok.

Inak s touto krabicou viete uháňať až 183 km/h (tachometrovo aj viac)
Zdroj: František Pisarovič

Za cenu väčšieho SUV máte skrátka auto s reálnymi dverami, prepravnou kapacitou, v pohode motorom a možnosťou z predných sedadiel prejsť dozadu zvnútra. A vy viete, že to ste vždy chceli.

Základná cena modelu – Citroën SpaceTourer XS 1.5 BlueHDi 120k S&S Feel: 26 552 €
Základná cena testovanej verzie – Citroën Spacetourer M 2.0 BlueHDi 150k S&S Shine: 35 872 €
Euro NCAP: 5* (2015)
Záruka: 2 roky / neobmedzená
Registračná daň: 260 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1997
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:110 (150)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:370 /2000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:183
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,3
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,2/5,1/5,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:640/2381/3968
Objem nádrže [l]:69
Prevádzková hmotnosť [kg]:1990
Rozmer pneumatík:225/55 R17
Dĺžka [mm]:4956
Šírka [mm]:1920
Výška [mm]:1890
Rázvor [mm]:3275