TEST: Citroën Grand C4 Picasso – nekonečná variabilita

2237
Nový Citroën C4 Picasso vyzerá perfektne. Ja síce nie som veľmi zaťažený na tieto rodinné autá, ale dizajn nového Picassa je proste úchvatný. S Francúzmi to vždy bolo tak. Ich dizajn je tak originálny, že ho buď milujete alebo nenávidíte. Vždy sa vytvoria dva tábory – v jednom sú tí, ktorí by sa za neho pobili do krvi, v druhom zas konzervatívci, pre ktorých je ten dizajn príliš výstredný. Tentokrát sa radím do toho prvého tábora a snímam pomyslený klobúk pred prácou dizajnérov na tomto aute. Za pochvalu stojí aj odlíšenie päťmiestnej a sedemmiestnej verzie Grand. Zadná časť je pri päťmiestnom modeli doslova športovo strihnutá (test nájdete v septembrovom čísle alebo na www.autogratis.sk), pričom sedemmiestny Grand má o 11 cm dlhší rázvor a zaujímavé sivé dekoračné prvky karosérie nadväzujúce na strešný nosič.
Obývačka na kolesách
Grand C4 Picasso sme testovali s najvyššou výbavou Exclusive. Okrem masážnych predných sedadiel je súčasťou tejto výbavy dokonca aj elektricky nastaviteľná „podnožka“ na mieste spolujazdca. Predné kreslá (ťažko ich nazývať „iba“ sedadlami), sú teda mimoriadne pohodlné. Veľká pochvala patrí konštruktérom za presunutie ovládača vyhrievania sedadiel z ich vonkajšej strany na vnútornú. Vďaka tomu teraz vodič vidí, v akom stave je aj spolujazdcovo sedadlo. V prípade potreby teda dokáže vyhrievanie vypnúť a nemusí sa nevedomky pol roka voziť s vyhriatym sedadlom spolujazdca. Prostredný rad sedadiel tvoria tri samostatne posuvnú sedadlá. Aj na nich sa sedí veľmi komfortne a miesta je tam na rozdávanie. Kritický je tretí rad sedadiel. Bez posunutia prostredných sedadiel dopredu sa na tie zadné dospelý človek nezmestí. Ale aj keď tie prostredné sedadlá posuniete, stále je na nich dosť miesta. Následne vznikne prekvapivo dostatočný priestor aj na dvoch malých zadných sedadlách, kde sa usadí aj dospelý človek. Môžem teda čestne prehlásiť, že Citroën Grand C4 Picasso odvezie sedem dospelákov. Dokonca nepotrebujete ovládať ani základy akrobatiky na to, aby ste sa dozadu dostali. Prostredné sedadlá sa sklápajú veľmi ľahko a šikovne.
V prípade batožinového priestoru to ide z extrému do extrému. Keď využívate auto v sedemmiestnej konfigurácii, do kufra sa zmestia už iba drobnosti. Ak však zadné sedadlá sklopíte do podlahy batožinového priestoru, razom získate 645 alebo až 725 litrový kufor (v závislosti od polohy prostredného radu sedadiel). Sklopením druhého radu sedadiel vznikne priestor s objemom až 1 843 l, čo už sa dá porovnávať s dodávkami.
Podarená dvojica
V tomto aute som mal možnosť prvýkrát si vyskúšať úplne novú generáciu dvojlitrových turbodieselov koncernu PSA, ktorá už spĺňa emisnú normu Euro 6. Motor je veľmi kultivovaný, produkuje slušných 110 kW (150 k) a emisie mu pomáha znižovať aditívum (AdBlue – vodný roztok močoviny). V našom prípade bol motor spriahnutý so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Musím povedať, že si táto dvojica rozumela ukážkovo. Preklz hydrodynamického meniča krútiaceho momentu vôbec nebol zbytočne veľký, auto pohotovo reagovalo na pohyby plynového pedálu a pri razantnejšom zošliapnutí podradilo naozaj bleskovo. Vzhľadom na zameranie auta by som toleroval aj pomalšie reakcie, ale tuto všetko fungovalo presne ako malo.
Najmilším prekvapením bola aj tak asi spotreba. Ruku v ruke so znižovaním emisií totiž ide dole aj spotreba. Vďaka norme Euro 6 sme teda s týmto veľkým, relatívne ťažkým ale aj dostatočne výkonným autom s automatickou prevodovkou jazdili po meste za 6,5 litra nafty na 100 km. Okolo rovnakej hodnoty sa spotreba pohybovala dokonca aj na diaľnici. Motor totiž pri rýchlosti 130 km/h pracuje zhruba pri 2 000 ot./min. Pri jazde mimo mesta a mimo diaľnice sa Grand C4 Picasso uskromní aj s piatimi litrami paliva.
Ako na obláčiku
Vďaka hydraulickému pruženiu dotiahla značka Citroën pojem “komfortná jazda“ do dokonalosti. Picasso síce hydraulický podvozok nemá, ale aj bez neho Citroëny vždy boli, sú a zrejme aj naďalej budú minimálne o kúsok komfortnejšie ako konkurencia. Testované auto malo dokonca príplatkové 18-palcové disky kolies obuté do nízkoprofilových pneumatík a aj tak bolo mimoriadne komfortné. Na komótnu jazdu je však zrejme nastavený aj celý zvyšok auta…Ešte som si len auto prebral a zašiel za prvý roh, už si myslelo, že obaja zahynieme. Vystrašená C4-ka na mňa začala húkať a pritiahla mi bezpečnostný pás, aby zvýšila moje šance na prežitie neodvratnej nehody. Čo sa stalo? Vôbec nič. Iba som sa preradil do pravého pruhu, aby som v ľavom uvoľnil miesto rýchlejšiemu autu. V pravom pruhu však bolo tempo pomalšie, a tak bolo treba trochu pribrzdiť. Očami Grand C4 Picassa tento manéver znamenal jasnú smrť.
Resumé
V súvislosti s mojou profesiou sa ma známi občas pýtajú, ako dlho mi trvá, kým si zvyknem na nejaké auto. Väčšinou je to asi od 10 sekúnd do 5 minút.Na palubnú dosku C4 Picassa som však tých 5 minút iba zízal. Celý prvý deň jazdenia som veľmi nechápal, čo sa vlastne deje a na niektoré funkcie som prišiel až na ďalší deň. Ale stálo to za to, vôbec to neodsudzujem. Naopak, veľmi oceňujem originalitu a obdivujem ľudí, ktorí dokážu prísť s novými, alternatívnymi riešeniami a kompletne tak predefinovať ergonómiu auta.Citroën C4 Grand Picasso ale nezaujme iba netradičným interiérom. Veľmi sa im vydaril aj dizajn exteriéru, interiér je priestranný, mimoriadne variabilný a hlavne komfortný. Lepšiu kombináciu vlastností rodinného MPV by ste našli len ťažko.
Základná cena modelu – Citroën Grand C4 Picasso VTi 120 Attraction: 16 890 €
Základná cena testovanej verzie – Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi 150 Exclusive: 26 990 €
Záruka: 4 roky alebo 50 000 km
Registračná daň: 397 €
Motor
 
Typ motora:
radový, vznetový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1997
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
111 (150)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
370 /2000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
207
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
10,2
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
5,4/4,2/4,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
170/645-725/1843
Objem nádrže [l]:
55
Prevádzková hmotnosť [kg]:
1635
Rozmer pneumatík:
225/45 R18
Dĺžka [mm]:
4597
Šírka [mm]:
1826
Výška [mm]:
1634
Rázvor [mm]:
2840

Potrebujete naozaj veľké auto? Nový Citroën Grand C4 Picasso odvezie celú vašu rodinu aj so psom, pričom pri vystupovaní budete pútať pozornosť okolia asi ako delegácia zo vzdialenej galaxie vystupujúca zo svojho vesmírneho plavidla.