TEST: BMW X4 | Do blata aj do divadla

3903

BMW X4 je športovejšou a elegantnejšou verziou BMW X3. Nestratilo však nič zo schopností svojho praktickejšieho súrodenca.

X4-ka tak síce nevyzerá, ale ľahšieho terénu sa rozhodne nezľakne. Pod kožou totiž schováva rovnaký pohon všetkých štyroch kolies xDrive ako aj BMW X3. Ten je schopný v prípade potreby poslať na jediné koleso až 100 % hnacej sily motora. Terénu sa teda naozaj báť nemusíte, aj keď BMW X4 v nami testovanej verzii M Sport X, ktorá je jednou z piatich dostupných dizajnových prevedení, aj tak viac pristane moderný urbanistický kolorit ako zablatené cesty.

Konšpirácia

K dizajnu sa nezvyknem vyjadrovaťčastoa už vôbec nie fabulovať o tom, ktoré auto sa podobá na aké, pretože by sme dospeli k záveru, že dnes sa podobajú všetky na všetko, keďže majú štyri kolesá. Modelov je totiž toľko ako nikdy predtým, takže sa nie je čomu čudovať. Prečo však druhá generácia BMW X4 vyzerá zozadu ako jeho hlavný konkurent, Mercedes GLC kupé, to mi je záhadou. BMW X6 bolo prvé „kupé SUV“ a keď prišiel Mercedes GLE kupé, bolo jasné, komu chcú v Stuttgarte vypáliť rybník. Podobná je však len silueta, dizajn je úplne originálny. O triedu nižšie sa však karta obrátila. BMW akoby sa znížilo z pozície, v ktorej udávalo trendy, na niekoho, kto kopíruje konkurenciu.

Keď 30 neznamená trojliter

Dnes si už nemôžete byť ničím istý a označeniami motorizácií z dielne BMW už vôbec nie. Toto konkrétne auto má označenie xDrive30i. Okrem toho, že má pohon 4×4 a benzínový motor, by sa z toho nápisu mohlo zdať, že ide o trojlitrový agregát. Zdanie však klame. Je to len silnejšia verzia dvojlitrového štvorvalca, ktorú turbodúchadloTwinScroll dopuje na 252 koní. Rozhodne to nie je málo, ale nie je to šesťvalec. Ten je vyhradený pre verziu M40i. Bohužiaľ, spotreba silnejšieho dvojlitra sa od trojlitra veľmi nelíši. My sme jazdili v meste zhruba za 11,5 litra benzínu na 100 km. Mimo mesta nám benzín z nádrže ubúdal tempom7 l/100 km. Na diaľnici však treba počítať so spotrebou 8,5 litra benzínu na každých 100 km, aj keď pri rýchlosti 130 km/h otáčkomer ukazuje len 2 000 ot./min.

Palubná doska bola prakticky bezo zmeny prevzatá z modelu X3.

Resumé

BMW X4 je skvelé auto. Bodka. Za tie prachy bodaj by nebolo. Čo to vlastne je? BMW X3 s akože krajším zadkom. Pre koho to je? Pre tých, ktorým pripadá BMW X3 málo športové, prípadne málo elegantné. Ak by sme ho chceli charakterizovať číslami, povedal by som asi toľko, že oproti X3-ke je zhruba o 2-3 tisícky drahšie (v závislosti od verzie) a má o 25 l menší kufor, čo nie je zas až taká veľká obeta. Oproti predošlej X4-ke je druhá generácia dlhšia, širšia a napriek tomu o 50 kg ľahšia.

Väčšiu pomoc pri parkovaní by ste hľadali už len asi ťažko.

Niekedy sú však čísla úplne zbytočné. Keď sa vám to auto páči, choďte do toho. Chybu určite neurobíte. Jedine výber motorizácie by som zvážil. Ak túžite po emóciách plynúcich zo silného benzínového motora pod kapotou, jedinou voľbou je šesťvalec. Ten má charakter a spotreba nebude oveľa vyššia. V opačnom prípade odporúčam verziu xDrive25d, ktorá bude možno len o chlp pomalšia ako xDrive30i, ale hlavne citeľne úspornejšia.

Základná cena modelu – BMW X4 xDrive20i: 49950 €
Základná cena testovanej verzie – BMW X4 xDrive30i M Sport X: 62900 €
Záruka: 2 roky (predĺženie za príplatok), servis na 5 rokov/100 000 km zdarma

Registračná daň: 1 900 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:185 (252)/5200-6500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:350 /1450-4800
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:240
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,3
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:8,5/6,7/7,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:525/1430
Objem nádrže [l]:65
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1795
Rozmer pneumatík:225/60 R18
Dĺžka [mm]:4752
Šírka [mm]:1918
Výška [mm]:1621
Rázvor [mm]:2864