TEST: BMW X2 xDrive25e | Keď už Plug-in, tak štýlovo

2280

S crossovermi veľkosti malých až kompaktných hatchbackov sa v poslednom čase akoby roztrhlo vrece. BMW neostalo pozadu a už nejaký čas ponúka okrem X-jednotky aj športovejšiu X2. Súčasnou novinkou v ponuke tohto modelu je plug-in hybridný pohon, ktorým sa výrobca snaží znížiť priemerné flotilové emisie a možno aj zaujať nový typ zákazníkov.

Štýlovejší, ale drahší brat modelu X1 sa trošku stratil v širokom portfóliu značky a nie je ho bežne vidieť ani na našich cestách. Nová pohonná jednotka má ambíciu túto situáciu zmeniť.

Dozadu klesajúca strecha dodáva autu dynamický výraz

Možnosť výberu

Čo si vybrať, X1 alebo X2? Potrebujem viac praktickosti alebo preferujem viac štýlu? Obávam sa, že pri súčasnom trende túto otázku čoskoro nebude potrebné riešiť. Automobilky vo veľkom redukujú ponuku svojich modelov, v ktorých často ani nenájdeme zaujímavé motorizácie. Či a hlavne dokedy bude BMW tomuto smerovaniu odolávať, je otázne.

S platovým “brnením” sa to trošku prehnalo iba na spodnej časti dverí

Trojvalec s dopingom

Nad benzínovým trojvalcom so skromným objemom 1,5 litra poháňajúcim predné kolesá najprv iba spýtavo nadvihnem obočie. V kombinácii s výkonným elektrickým motorom, ktorý roztáča zadnú nápravu, sa však črtá nádej na svižné zvezenie. Hoci agregát síce nereaguje na zošliapnutie plynového pedálu okamžite, po rozbehu už ponúkne veľmi slušnú dynamiku.

Typický svetelný “podpis” BMW sa rokmi mení iba minimálne

Pri diaľničných rýchlostiach sa už vo väčšej miere do hry zapája spaľovací motor, pri ktorom cítiť jeho objemové aj výkonnostné limity. V meste a na okreskách sa ale auto cíti ako ryba vo vode.

Auto sa v zákrutách príliš nenakláňa a spoľahlivo drží stopu aj na nekvalitnej vozovke. Pomerne vysokú hmotnosť veľmi necítiť, každú snahu o jeho vyvedenie z miery stráži trochu úzkostlivý stabilizačný systém, a to dokonca aj v športovom režime. Šesťstupňový automat radí logicky a s citom. Väčšie výhrady nemám ani k účinným brzdám, aj keď s jemným prechodom medzi rekuperáciou energie a reálnym použitím brzdových doštičiek.

Podvozok je pomerne tvrdý, k čomu prispievajú aj štandardné run-flat pneumatiky. O väčších nerovnostiach je preto posádka auta spoľahlivo informovaná.

Plug-in

Akumulátor s kapacitou 10 kWh je umiestnený pod zadnými sedadlami. Po plnom nabití vydrží v zimných podmienkach reálne okolo 40 km „bezemisnej“ jazdy po meste. Pri jeho poctivom nabíjaní každých 100 km sa spotreba benzínu pohybuje do 4 litrov na 100 km. Používať tento crossover iba ako bežný hybrid asi nie je najvhodnejšie. Časť energie je spotrebovaná na nabíjanie batérie a spotreba ľahko prekročí 10 litrov. A preto odporúčam nabíjať, nabíjať a opäť nabíjať…

Nabíjací port je umiestnený naľavo vpredu. Je s tým potrebné počítať pri parkovaní pri verejnej nabíjačke

Detaily

X2 nepatrí k priestorovým zázrakom. Vpredu ponúkne dostatok miesta iba pre menej urastených jedincov. Tým širším budú prekážať aj športovo tvarované, ale pomerne subtílne predné sedadlá. Vzadu je pre vyššie sedenie a menej miesta na kolená priestor skôr iba pre deti.

Športový M volant by sa mal každému BMW dodávať štandardne

V interiéroch hierarchicky nižšie postavených modelov BMW mi trochu chýba pocit luxusu, ktorým, naopak, vyššie rady prekypujú. Nepôsobia síce lacno, ale rozdiel medzi triedami je viac znateľný ako u konkurenčných prémiových značiek. Pri facelifte by som hlasoval za honosnejšie obkladové materiály, iný volič automatu a možno aj širší prístrojový panel. Úprimne, auto s takou vysokou cenovkou si predsa len zaslúži vyzerať honosnejšie.

Za batožinový priestor sa X2 nemusí vôbec hanbiť

Verdikt

BMW X2 bude skôr voľba srdca ako rozumu. Na zvýraznenie štýlového dizajnu by som sa zameral na dôkladný výber farby karosérie a vhodné doplnky interiéru. Plug-in hybridný pohon má podľa mňa význam jedine v prípade možnosti a ochoty pravidelného nabíjania a jazdy na tomu primerané vzdialenosti.

Základná cena modelu – BMW X2 sDrive18i 100 kW: 32 600 €
Základná cena testovanej verzie – BMW X2 xDrive25e 162 kW: 45 700 €
Záruka: 2 roky alebo 100 000 km (predĺženie za príplatok)
EuroNCAP: 5*  (BMW X1, 2015)

Registračná daň:  550 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový + elektromotor
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:1499
Najvyšší výkon spaľovacieho motora [kW (k)/ot./min.]:92(125)/5000-5500
Najvyšší výkon elektrického motora [kW (k)/ot./min.]:70 (95)/8000
Najvyšší výkon sústavy [kW(k)]162 (220)
Najvyšší krút. moment sústavy [Nm]:385
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,8
Spotreba - kombi [l/100 km]:1,7-1,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:410
Objem nádrže [l]:36
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1805
Rozmer pneumatík:225/50 R18
Dĺžka [mm]:4360
Šírka [mm]:1824
Výška [mm]:1512
Rázvor [mm]:2670