TEST: BMW M850i Cabrio | Politicky nekorektne

3314

Po verzii Coupé rozšíril mníchovský výrobca „osmičkový“ rad o kabriolet, ktorý sme mali možnosť na sklonku leta vyskúšať. Rad časom uzatvorí štvordverové Gran Coupé a M verzie všetkých modifikácií. Po skončení testu som na pochybách, čo ešte môže priniesť BMW 8 Cabrio M navyše oproti testovanému kabrioletu s paketom M Performance.

BMW 850i ponúka úžasnú dávku luxusu v spojení s vysokým výkonom sľubujúcim mimoriadne zážitky za volantom. Otvorená verzia navyše prináša možnosť vychutnať si jazdu s vetrom vo vlasoch.

Poriadny kus auta

Auto svojou dĺžkou presahuje priemer segmentu strednej triedy, šírkou ju však vysoko prevyšuje. Zboku zaujme dlhou prednou kapotou plynule nadväzujúcou na výrazne sklopené predné sklo. Veľké jednoduché plochy bočnej časti auta opticky rozbíjajú prelisy na dverách. Efektné 20–palcové disky dopĺňajú na modro lakované strmene bŕzd. Jemne klesajúca línia so zaujímavo tvarovanou odtrhovou hranou zmäkčuje príliš mohutne pôsobiacu zadnú časť.

So stiahnutou strechou sa dá jazdiť bez pocitu nepohody do rýchlosti 120 km/h

Ako protiklad k jednoducho tvarovanej bočnej časti vystupuje do popredia komplikovane modelovaný predný nárazník so (zatiaľ) primerane veľkými „ľadvinkami“ s čiernym rebrovaním. V spojení s tmavou farbou karosérie síce trochu zanikajú, ako celok však pôsobí auto spredu agresívne a dostatočne športovo. Zadná časť neostala prednej nič dlžná. Množstvo prelisov a hrán určite „poteší“ pracovníkov pri ručnom umývaní exteriéru. Oko oblažia pekne formované zadné svetlá, naopak, zarazia nepekne umiestnené dvojité koncovky výfukov.

Obnažené dvojice výfukov sú vyhradené až pre plnohodnotnú M verziu

Veľkorysá ponuka (pre dvoch)

Dlhé dvere potrebujú na otvorenie dostatočný priestor, inak je nasadanie trochu sťažené. Po usadnutí do bohato dimenzovaných sedadiel vás obklopí kombinácia luxusu a športovej elegancie. Za zmienku určite stojí dizajn vnútorného obloženia dverí so skoro až umeleckým stvárnením madiel. Krištáľová hlavica voliča automatu sa už udomácnila vo viacerých modeloch značky. Obkladové materiály znesú najprísnejšie kritériá, výborný dojem však kazí použitie klavírneho laku na mnohých miestach interiéru náchylné na poškriabanie.

Posed za volantom je dokonalo športový

Na vodiča natočená stredová konzola napriek svojej mohutnosti neuberá miesto pre posádku na predných sedadlách. Posed je športovo nízky s nohami natiahnutými dopredu. Štandardné nastavenie sedadla je doplnené možnosťou predĺženia sedáku a zmenou tuhosti bočníc. Prekvapilo ma elektrické nastavovanie výšky hlavovej opierky, ktorej ovládač som našiel až vďaka užívateľskej príručke.

Tvarovaniu sedadiel nie je čo vytknúť

12,3-palcový digitálny prístrojový panel pôsobí efektne, zaskočil ma ale nemožnosťou zmeny typu zobrazenia rýchlomera a otáčkomera. Malé červené ručičky sa navyše pohybujú po stupnici lemovanej linkou rovnakej farby, čo ešte zhoršuje ich čitateľnosť. Situáciu zachraňuje číselné zobrazenie rýchlosti a rozmerný headup displej s množstvom informácií.

Oceňujem, že výrobca nepodľahol móde ovládania ventilácie a ďalších funkcií výhradne cez dotykový displej, naopak, pre každú z nich vyhradil samostatné tlačidlo. Infotainment s množstvom nastavení a funkcií je rýchly, intuitívny a užívateľsky príjemný. Jeho 10,25-palcový displej je dotykový, preferoval som však výborný otočný ovládač iDrive.

Široká stredová konzola navodzuje pocit luxusu

Výhľadu von okrem hrubých A-stĺpikov nie je čo vyčítať. Pri natiahnutej streche odporúčam zložiť veterný štít, ktorý napriek svojej priehľadnej štruktúre trochu bráni pohľadu dozadu. Zadné sedadlá sú skôr núdzové a poslúžia viac na odkladanie batožiny ako prevážanie pasažierov.

Mohutný záťah vždy a všade

BMW tomuto modelu doprialo kokteil asi všetkej modernej techniky, ktorou disponuje. Silný 8-valcový motor s dvojicou turbodúchadiel umiestnený za prednou nápravou, pohon všetkých štyroch kolies, adaptívny M podvozok, natáčanie kolies zadnej nápravy, športový diferenciál, …

Pohľad na V8 poteší oko každého milovníka benzínu

Naštartovanie motora je doplnené výraznou zvukovou kulisou, ktorá vás bude sprevádzať pri každom výraznejšom stlačení plynového pedála. Nestačí? Pri športovom režime sa zvuk ešte zvýrazní a pribudne efektné „strieľanie“ z výfukov pri uvoľnení plynového pedálu. Pri plynulej jazde je však motor ukážkovo utlmený.

Dokonalé utesnenie plátennej strechy umožňuje tichú jazdu aj pri vyšších rýchlostiach. Motor má výrazný prebytok výkonu v každej situácii a pri každej rýchlosti. Zatlačenie do sedadla je vysoko návykové a nenecháte si ujsť príležitosť skúšať to znova a znova… Problémom je vnímanie rýchlosti. Pri predbiehaní na bežnej okreske si uvedomíte jej vysoké prekročenie až pri pohľade na prístrojový štít.

Aj s natiahnutou strechou vyzerá auto výborne

Jazdné vlastnosti sú napriek vysokej hmotnosti auta bezchybné. Auto je poctivo neutrálne a prejazdy zákrut vysokou rýchlosťou sú možno až príliš jednoduché. Zábava začína pri zvolení režimu Sport Plus, ktorý posunie hranice stabilizácie ďalej (ak si ju pravdaže nevypnete) a pocitovo preferuje zadnú nápravu. Motor reaguje okamžite a auto vám pri športovej jazde odpustí menej chýb. V zákrute už cítiť jemnú a ľahko korigovateľnú pretáčavosť. Náklony takmer nevnímate, oceníte veľmi priame, aj keď trošku umelo pôsobiace riadenie, bezchybný automat a výborné brzdy.

Krištálová hlavica voliča automatu patrí do príplatkovej výbavy

Zloženie strechy trvá 15 sekúnd a auto ju zvládne do rýchlosti 50 km/h. S namontovaným veterným štítom je jazda príjemná do stodvadsiatky, potom je už hluk vetra obťažujúci.

Spotreba sa v teste s primeraným využívaním potenciálu motora pohybovala okolo hodnoty 16 litrov na 100 km. Pri cene auta to však určite nebude pre jeho majiteľa problém.

Verdikt

Dokonalé Gran Turismo s otvorenou strechou plní svoj účel na jednotku. Veľký osemvalec mu dodáva nielen vysoký výkon, ale aj istú dávku serióznosti. Jedinú slabinu vidím v malej palivovej nádrži, ktorá prinúti majiteľa auta príliš často navštevovať čerpacie stanice.

Základná cena modelu – BMW 840i Convertible 250 kW : 104 900 €
Základná cena testovanej verzie – BMW M850i xDrive Cabrio 390 kW: 132 750 €
Záruka: 2 roky alebo 100 000 km (predĺženie za príplatok)

Registračná daň: 3900 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:zážihový, vidlicový
Valce/ventily:8/32
Zdvihový objem [cm3]:4395
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:390 (530) / 5500-6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:750 / 1800-4600
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:3,9
Spotreba paliva Mesto/Mimo/Kombi (NEDC) [l/100 km]:14,1/7,9/10,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:280 - 350
Objem nádrže [l]:68
Prevádzková hmotnosť [kg]:2090
Rozmer pneumatík:vpredu 245/35 R20, vzadu 275/30 R20
Dĺžka [mm]:4851
Šírka [mm]:1902
Výška [mm]:1345
Rázvor [mm]:2822