TEST: BMW M235i – riadená strela

935
" "

BMW v poslednej dobe chŕli jeden nový modelový rad za druhým, ale v podstate je to iba hra s číslami. Nedávno spravili v strednej triede z kupé a kabrioletu radu 3 rad 4 a rovnaký recept použili aj o triedu nižšie. Keďže 2 je viac ako 1, nové BMW radu 1 kupé proste označili ako rad 2. Marketing sa toho krásne chytil a hneď využil paralelu na BMW 2002. Atraktívna novinka je teda na svete, a to hneď s vyššie pôsobiacou hodnotou. Nám sa podarilo vyskúšať si rovno najsilnejší model – vrcholnú verziu M235i, ktorá je štandardne dodávaná s M paketom. Vďaka nemu pôsobí fakt dosť drsne, pričom na atraktivite testovanému autu značne pridávala aj červená metalíza Melbourne Red.

Vo štvorici
Aj vo vnútri je cítiť nádych športovosti. Najmenšie kupé s logom BMW nie je nič dlžné športovej povesti tejto mníchovskej automobilky. Posed za volantom je už ako obvykle perfektný, rovnako ako aj celková ergonómia alebo tiež riadenie. Najväčším prekvapením pre mňa ale bola priestrannosť interiéru. Dobre, vzadu nie je miesta na rozdávanie. Obzvlášť na hlavu nie. S výškou 180 cm som sa už dotýkal hlavou stropu, ale našťastie som ju nemusel mať naklonenú, takže je to také hraničné. Ale na nohy je miesta dosť. Prekvapujúci je teda záver – mal som česť vyskúšať už všetky tri kupé od BMW a zistil som, že najviac miesta je v „Štvorke“. Potom paradoxne nasleduje najmenšia „Dvojka“, pričom v najväčšej „Šestke“ je miesta najmenej. Ešte asi o trochu menej ako v „Dvojke“.

M Performance
BMW M235i má pod kapotou už dobre známy trojlitrový radový šesťvalec prepĺňaný turbodúchadlom. Nie je to motor priamo z oddelenia M, ktorý má pod kapotou nové BMW M3 a M4, ale „iba“ štandardný motor mierne vyladený dvornými špecialistami na motoršport. Nenájdete na ňom teda nápis „M Power“ (nemá 431 koní ako v novej M3 a M4) ale „iba“ „M Performance“. Aj tak to znamená, že produkuje veľmi slušných 326 koní namiesto pôvodných 306. Asi je vám jasné, že s tak malým autom dokáže táto kotolňa pod kapotou robiť strašné veci. Ja som ale ostal prekvapený z toho, že to auto je stále bez problémov ovládateľné. Dokonca ani s vypnutým stabilizačným systémom nie je problém udržať auto pod kontrolou. Určite na tom majú veľký podiel aj skvelé pneumatiky Michelin Pilot Super Sport, ktoré na zadných kolesách zvádzajú krutý súboj s krútiacim momentom 450 Nm dostupným už od 1 300 ot./min. Čakal som, že s vypnutou trakčnou kontrolou a plynom na podlahe ostane M235i zahalené kúdolom dymu z pneumatík hrabať na mieste. Na moje veľké prekvapenie sa nič podobné neudialo. Všetko je nastavené na čo najefektívnejší rozjazd, čiže trápne prešmykovanie sa nekoná. Iba ruky odkrvujúce zrýchlenie pripomínajúce štart raketoplánu Endeavour. Ak chcete blbnúť na semaforoch, dá sa to cez brzdu, čiže pri predvádzaní sa je možné nechať za sebou čiary na ceste. Štandardne je ale auto robené na maximálny výkon, ktorý podáva za každých okolností, kedykoľvek a bez najmenších problémov. Chce to len chladnú hlavu a pevné ruky na volante.

Aké budú prevádzkové náklady? No súťaže v spotrebe paliva s týmto autom nebudete vyhrávať, ale vzhľadom na výkon motora je to naozaj úsporné auto. V meste si síce vypýta 12 litrov, ale na diaľnici sa dá vďaka skvelej osemstupňovej automatickej prevodovke spotreba paliva udržať pod 8 l/100 km. Otáčkomer totiž pri rýchlosti 130 km/h ukazuje iba 2 250 ot./min. Na okreskách sme mali paradoxne o čosi vyššiu spotrebu (okolo 8,5 l/100 km), ale to asi len preto, že s týmto autom sa proste nedá jazdiť úplne normálne, aj keď sa človek snaží. Keďže má ale nádrž iba 52 litrov, podľa pohybov ručičky palivomera vyzerá M235i ako poriadny žrút, aj keď jeho výkonný motor dokáže pracovať s palivom naozaj efektívne.

Resumé
BMW M235i je opäť ďalší dôkaz geniality bavorských inžinierov. Aj túto malú premotorovanú beštiu dokázali vyladiť tak, aby bola perfektne ovládateľná za každých okolností a aby ste na jej šoférovanie nepotrebovali pretekársku licenciu. Jasné, bokom vrtí na požiadanie, ale kto to nechce, nemusí sa báť neočakávaného a zákerného pretáčavého šmyku. To auto je naozaj maximálne bezpečné aj so všetkým tým výkonom na zadnej náprave a aj pri vražednom tempe. Dokonca to v Mníchove dokázali vyladiť tak, že podvozok nie je tvrdý ako keby nemal tlmiče, ale to auto je komfortné v plnom význame slova. Naozaj som čakal, že to bude kostitras, ale podvozkovo je BMW M235i na najvyššej možnej úrovni. Dokonca na vyššej, ako si možno viete predstaviť.

Základná cena modelu – BMW 218d: 29 200 €
Základná cena testovanej verzie – BMW M235i: 44 700 €
Záruka: 2 roky, servis 5 rokov / 100 000 km (rozšírenie za príplatok)
Registračná daň: 2 467 €

""

Motor
 
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
6/24
Zdvihový objem [cm3]:
2979
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
240 (326)/5800-6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
450 /1300-4500
Prevádzkové vlastnosti
 
Maximálna rýchlosť [km/h]:
250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
4,8
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
10,3/5,9/7,6
Rozmery a hmotnosti
 
Batožinový priestor [l]:
390
Objem nádrže [l]:
52
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1545
Rozmer pneumatík:
225/40 ZR18 vpredu, 245/35 ZR18 vzadu
Dĺžka [mm]:
4432
Šírka [mm]:
1774
Výška [mm]:
1418
Rázvor [mm]:
2690

Pri naštartovaní vyletia otáčky motora až na 2 000 a počas klesania na voľnobeh sa ozvú dva nonšalantné výstrely do výfukov. Od prvého okamihu je teda jasné, že s týmto autom bude zábava. A poriadna.