TEST: BMW 128 ti⎜Strašná sranda

1929
Zdroj: František Pisarovič
" "

Ak ste ani vy nejaký čas netušili, čo sa to v novej, prednou nápravou hnanej generácii radu 1 od BMW deje, s modelom 128 ti je to úplne jasné: Stáva sa z neho mníchovský Golf. Tam, kde má totiž najvyšší rad jednotky – model 135i  – štvorkolku a tristo koní, 128 ti je takým bavorským GTI-čkom. A podobne ako GTI, aj 128 ti je ultimátnym nástrojom na zábavu.

BMW 135i xDrive je jedno skvelé auto, o tom nikto nepochybuje. Niekto by možno aj pochyboval, keďže BMW sa profiluje ako značka sústredená predovšetkým na modely s pohonom zadnej nápravy, už od začiatku milénia však ľudia od BMW vyvíjajú aj novodobú kapitolu značky MINI. A keďže na rovnakej platforme ako novodobé MINI stojí aj mníchovská jednotka, o jej kvalitách nemožno pochybovať.

BMW 128 ti je svojím spôsobom tým správnym nástupcom Compactu. Teda BMW pre ľudí, čo nosia šiltovky.
Zdroj: František Pisarovič

Zaostrené na zábavu

A to je presne problém s vrcholnou verziou modelového radu. 135i xDrive chápe svoju podstatu vlajkového modelu svojho radu, a to znamená, že musí byť veľmi rýchla a pokiaľ možno nekompromisná. Niekde v týchto vodách leží častá Achillova päta moderných, premotorovaných rýchlych hatchbackov: niekedy až príliš obetujú zábavný faktor svojej rýchlosti.

Vďaka prepracovanému prednému nárazníku patrí medzi tie varianty radu 1, na ktoré sa (fakt) dá pozerať
Zdroj: František Pisarovič

V spoločnosti strmého riadenia, bleskovej prevodovky a dravého výkonu sa zábava ľahko prevtelí do čisto adrenalínového zážitku. V zásade to nie je úplne nežiaduce alebo zlé, no podstata segmentu rýchlych hatchbackov spočíva práve v každodennej využiteľnosti a pokiaľ možno bezpečnej zábave za volantom. A presne pre týchto vodičov vypustilo BMW do sveta model 128 ti – moderná inkarnácia trojky compact; BMW so šiltom otočeným dozadu.

Podobné je to aj pri pohľade zozadu, kde poteší dvojica výrazných koncoviek výfuku
Zdroj: František Pisarovič

Šilt naopak

Rozdiely medzi M-paketom aj modelom 135i sú výrazné a viditeľné na prvý pohľad – predovšetkým preto, že sa žiadne ani nesnaží skrývať. Vizuálne pracuje najmä s odlišným nárazníkom, ktorý dostal prvky v kontrastnej farbe – v prípade testovanej bielej sú červené, no pre Melbourne Red a Misano Blue sú čierne.

Interiér je typicky bavorácky. To znamená, že typicky neprekvapí, ale nadchne prevedením a ergonómiou.
Zdroj: František Pisarovič

Na prvý pohľad je možné si 128 ti a 135i xDrive zmýliť najmä vďaka dvojici výfukov a spojleri vzadu, no pre tých, ktorí naozaj pochybujú o identite tohto bavoráku, je kľúčový pohľad do interiéru. Podobne ako na prahoch pred zadnými kolesami, aj tu by sme našli – konkrétne na stredovej lakťovej opierke – pompézne označenie “ti”. Špecifické je aj čalúnenie pološportových sedadiel.

Pri pracovisku vodiča je stále jasne definované, že tento človek sa stará o zábavu. A to je len dobre.
Zdroj: v

V interiéri je to mníchovský štandard: dobrá ergonómia, špičkový infotainment a jeho ovládanie pomocou systému iDrive, trocha neprehľadný digitálny prístrojový panel a veľa vecí, za ktoré si môžete priplatiť. O to, a prívetivý priestor na zadných sedadlách v kombinácii s batožinovým priestorom s objemom 380 litrov, tu však nejde.

Stredová opierka dáva jasne najavo, že ste špeciálnou snehovou vločkou
Zdroj: František Pisarovič

Okreskové vyprážanie

Tu sme predovšetkým kvôli jazde, bejby. Pod kapotou sa nachádza dvojlitrový štvorvalec s jedným turbodúchadlom a výkonom 195 kilowattov (265 koní), ktorému sekunduje masívny krútiaci moment 400 newtonmetrov. Na rozdiel od 135i, 128 ti nemá pohon všetkých štyroch kolies xDrive, takže zaradenie vedľa Volkswagenu Golf GTI nie je úplne náhodné. Prenos sily na kolesá tu zabezpečuje mechanický samosvorný diferenciál Quaife a osemstupňový automat Aisin, ktorý sa používa úplne všade, kde máte osem stupňov a priečne uložený motor. A aj tu funguje skvelo.

Celkom zázračný agregát s výkonom 265 koní vie byť prekvapivo úsporný aj výkonný
Zdroj: František Pisarovič

Menšia hmotnosť a väčšia hravosť, ukrytá v pomalšom prevode riadenia a mäkšom naladení podvozka v porovnaní so 135i, autu skutočne prospela. Samosvorný diferenciál výrazne ukusuje z predpokladanej nedotáčavej dráhy auta smerom k apexu, zadná náprava poslúcha to, čo jej diktuje tá predná, necháva si však priestor pre neposlušnosť. Presne tak, ako to má byť.

Čo vám poviem. Toto auto nie je vôbec zlý nápad.
Zdroj: František Pisarovič

Špecifickou kapitolou je motor, ktorý dokáže meniť svoje nálady podľa zvoleného režimu a jazdného štýlu. V tomto smere má oproti GTI menší náskok, keďže pri pokojnom jazdení dokáže byť úspornejší ako dvojliter EA888 od Volkswagenu. Najlepší rad 1 od BMW? Za mňa áno.

Základná cena modelu – BMW 116i : 23 300 €
Základná cena testovanej verzie – BMW 128 ti: 41 700 €
Záruka: 2 roky (bez obmedzenia najazdených kilometrov)
Euro NCAP: 5* (2019)
Registračná daň: 1700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:195 (265) / 4750 - 6500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:400 / 1750-4500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,1
Spotreba - kombinovaná [WLTP, l/100 km]:6,9 - 7,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:380/1200
Objem nádrže [l]:50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1520
Rozmer pneumatík:225/40 R18
Dĺžka [mm]:4319
Šírka [mm]:1799
Výška [mm]:1434
Rázvor [mm]:2670