TEST: Audi A7 | Nový zákon

3446

Billboardy a reklamná tlačenka z produkcie Audi ma celkom rozhádzala. Slogan „Autá končia“ je taký arogantný a šokujúci, že prísť s niečím silnejším, by si vyžadovalo kanister benzínu, zápalku a poplašnú sirénu. Audi A7 strávilo v našej redakcii dosť času na to, aby som mohol značku vziať za slovo.

Často si všímam, že modely značiek ktoré „hrajú na istotu“ je skutočne ťažké kritizovať. Proste nasledujú tie najlepšie v segmente, poslušne naslúchajú trendom a chvália sa tým, čo budú mať onedlho prikázané zákonom. Audi patrí medzi značky, ktoré vyrobia čokoľvek a predajú toho nekresťanské množstvo. Samozrejme, neplatí to celoplošne.

Začať likvidovať myšlienku auta ako ho dnes poznáme je však skutočne ambiciózne aj pre dámy a pánov z Ingolstadtu. No a už pri kolegovom teste vlajkovej lode A8 som začal tušiť, o čom to tie billboardy vlastne „točia“. Na to mi stačil pohľad z exteriéru a mal som chrobáka v hlave.

Neodtrhnuteľný pohľad

Audi dokáže vykopnúť dvere svetového trhu a priniesť šialene príťažlivý dizajn. Zatiaľ posledným drvičom sánok sa stal model A7. Je to limuzína pre vrcholového manažéra, ktorá vyzerá, že má neustále víkend. Pôsobí dojmom, že cestuje s pokojom v duši rýchlosťou 200 km/h aj napriek tomu, že stojí.

Je ostré, agresívne a sexy v takom rozsahu, že pri ňom rovnako úžasná predošlá generácia doslova zaniká. Spojenie zadného svetlometu do jednej tiahlej línie pôsobí doslova ako motív zo science fiction a pri nočnom odomknutí vás privíta divadlom z roku 3000. Meria skoro 5 metrov na dĺžku, na šírku 1,9 m a disponuje siluetou, za ktorú by sa nemusel hanbiť jediný superšport.

Strohá elegancia

Rozmer v ktorom je Audi doslova nemožné kritizovať, je bez debaty interiér. Jednak vyznáva rozloženie ovládacích prvkov, ktoré je známe naprieč modelmi koncernu Volkswagen.

Na druhej strane je z vyhotovenia interiéru a jeho dizajnu cítiť extrémne vysoký štandard. Hliníkové povrchy sú spracované skutočne solídne a obklopujú skvele vyhotovené plasty na palubnej doske alebo vo výplniach dverí. Síce tvrdím už dlho, že povrchová úprava lesklého čierneho plastu patrí v automobilovom dizajne na smetisko dejín.

V tomto prípade sa však nachádza na miestach, ktoré bežne nechytáte koncami prstov, napríklad okolo voliča rýchlostí. Priestor v kabíne je rovnako štedrý. Na zadné sedadlá posadíte človeka vysokého viac ako 180 centimetrov a ani po piatich hodinách cesty nebude chcieť vystúpiť. Dvojmetroví dlháni však môžu mať problém s miestom pre hlavu.

Vyriešená dilema

Osobne si myslím, že dotykové displeje dokážu vodiča pekne rozptyľovať. Preto mi prišila idea rozsiahleho dotykového ovládania vetrania, klimatizácie a multimédií ako extrémne razantný krok. Vrchný 10,1-palcový displej multimediálneho systému MMI reaguje s vysokou presnosťou odozvy na dotyk prsta.

Ide však o „haptický“ displej, ktorý reaguje na váš dotyk miernym „zabrnením“ displeja. To isté platí pre spodný 8,6-palcový displej pre kontrolu vetrania. Softvérové tlačidlá sú dostatočne veľké, výrazné a dokážete ich trafiť s veľkou presnosťou aj periférnym videním. Ergonómia systému je tak ako interiérová na veľmi vysokej úrovni.

Menu obsahuje minimum vrstiev, „tlačidlá“ sú dostatočne veľké a ovláda sa doslova intuitívne. Väčšinu bežných funkcií dokážete aj napriek tomu ovládať priamo z volantu, či jediným fyzickým otočným tlačidlom pre ovládanie funkcie audia. V tomto prípade, značky Bang&Olufsen.

K autám sa „nepriznáva“

Zatiaľ by to všetko vyzeralo tak, že Audi na billboardoch značne preháňa, kým si človek nesadne za volant. Pod kapotou sa nachádza 3,0-litrový benzínový motor V6, dopovaný dvojicou turbodúchadiel.

Ten spolupracuje vďaka 48-voltovej elektrickej sieti s malým elektromotorom, ktorý plní funkciu štartéra a zároveň generátora. Spaľovací motor sa vypína pri poklese rýchlosti pod 22 km/h. Tiež dokáže „plachtiť“ pri rýchlostiach medzi 55 a 160 km/h, kedy pri pustení plynu systém vypne spaľovací motor.

Značka uvádza, že celá táto paráda dokáže znížiť spotrebu o 0,7 litra na 100 km, s čím nesúhlasím. Musí to byť omnoho viac. Na diaľnici totiž veľký benzínový motor spotreboval len 7,4 litra na 100 km, v meste veľmi príjemný 8,2 a mimo mesta len 6,2 litra.

Nevzniklo na tejto planéte

Celkom 41 asistenčných systémov a 24 senzorov okolo celého auta je vám plne k službám. Ľahkosť, s akou naberá A7 rýchlosť, pri absolútne dokonalom odhlučnení a vynikajúco komfortnej jazde je neuveriteľná. Pri diaľničnej rýchlosti máte dojem, že cestujete mestskou rýchlosťou.

Reakcie sedemstupňovej prevodovky S-Tronic sú v komfortnom režime opatrné, no celkovo zabúdate, že medzi motorom a kolesami nejaká prevodovka vôbec je. Nová generácia Audi vám dovolí skutočne zabudnúť na to, aké neduhy vlastne autá majú.

Absolútne geniálny podvozok, spotreba či samotný život s takto veľkým a okázalým autom sa stávajú skutočne malinou. No, chýba mu duša. Tá padla za obeť komfortu a technológiám. Aj preto ten slogan „Autá končia“.

Základná cena modelu – Audi A7 55 TFSI quattro S tronic: 71 500 €
Základná cena testovanej verzie – Audi A7 55 TFSI quattro S tronic: 71 500 €
Záruka: 3 roky/90 000 km (rozšírenie za príplatok, servis na 3 roky v cene)
Registračná daň: 2700 €
Technické údaje:

Technické údaje 
Motor
Typ motora:vidlicový, zážihový
Valce/ventily:6/24
Zdvihový objem [cm3]:2995
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:250 (340)/5000-6400
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:500 /1370-4500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,3
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:9,1/5,4/6,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:535
Objem nádrže [l]:73
Prevádzková hmotnosť [kg]:1890
Rozmer pneumatík:255/35 ZR21
Dĺžka [mm]:4969
Šírka [mm]:2118
Výška [mm]:1422
Rázvor [mm]:2926