Dvaja najväčší prevádzkovatelia verejných nabíjacích staníc zvýšili poplatky, vlastniť elektromobil sa vyplatí len úzkej skupine ľudí.
Autá na baterky sú lokálne bezemisnou alternatívou nafte a benzínu, ktorá si cestu k masovému používaniu razí čoraz rýchlejšie. Nové podmienky nabíjania však tento boom prabdepodobne zastavia. Cena nabíjania na verejných staniciach narástla tak, že niektoré spaľovacie autá vychádzajú efektívnejšie.
Kilowatthodina zdražela o 20 centov
Spoločnosť GreenWay pristúpila k zvýšeniu sadzieb ešte v novembri 2022. Kilowatthodina najpomalšieho AC a DC nabíjania vyjde pre neregistrovaných užívateľov 46 centov a pre registrovaných bez mesačného paušálu 42 centov.

Poskytovateľ ZSE Drive zmenil ceny na Nový rok. Tam neregistrovaných užívateľov vyjde kilowatthodina pomalého AC nabíjania na 49 centov a registrovaní ju môžu čerpať za 39 centov bez mesačného paušálneho poplatku. Cenový nárast medzi Silvestrom a Novým rokom tak predstavoval 20 centov. Ostatné rýchlejšie typy nabíjania zdraželi iba o 10 centov, no nárast je aj tak markantný.

Príklad: Ako sme nabíjali my?
Náš testovací elektromobil so skutočnou spotrebou približne 20 kWh/100 km sme nabíjali na najpomalšej a najlacnejšej AC nabíjačke 2 hodiny a 5 minút. Za tento čas sme nabili 23,48 kWh, čo nám vystačí na dojazd približne 117 kilometrov. Za toto nabíjanie sme zaplatili 9,16 €, čo v prepočte vychádza na 7,8 €/100 km. To sa pri aktuálnej cene benzínu rovná spotrebe 5,2 l/100 km. Túto spotrebu bežne dosahujú hybridy a aj niektoré autá so štandardným pohonom. Čo však delí elektromobily od ostatných áut, je obstarávacia cena.

Kedy sa teda elektromobil oplatí?
Kúpa elektromobilu je momentálne naozaj výhodná len pre relatívne úzky okruh zákazníkov. Za to môže aj vyššia obstarávacia cena a absolútne rozličný princíp životného štýlu. Zatiaľ, čo o nádrž sa staráte len vtedy, keď je prázdna, na batériu musíte myslieť prakticky stále. Ak nedokážete nabíjať doma, ste odkázaní na komerčné nabíjačky. Finálnu cenu je možné znížiť zakúpením programu s paušálnym poplatkom a predplatenými kilowatthodinami.
V minulosti po elektromobiloch siahali vo veľkom aj podnikatelia, ktorých lákali štátne dotácie a výhodná cena elektriny. Práve tí utrpeli najviac masívnym nárastom komerčných cien elektriny.
POROVNANIE: Takto sa zmení registračný poplatok od apríla. Prinášame prehľad aj s príkladmi
V prospech elektromobility bude hrať aj byrokratické zaťaženie štátom. Ten od apríla mení charakter poplatkov za registráciu auta. Po novom sa nebudú vypočítavať na základe výkonu a veku auta, ale na základe výkonu a emisnej kategórie. Lokálne bezemisné elektromobily sa budú prepočítavať najvýhodnejším koeficientom.