PRVÁ JAZDA: Peugeot 2008 – prerastená „dvestoosmička“

1285
" "

Aj keď označenie tohto modelu pôsobí tak trochu neaktuálne, nejde o 5 rokov starý model, ale o horúcu novinku, ktorá sa už čoskoro začne predávať aj na Slovensku. Ešte predtým sme však vycestovali do Francúzska, kde sme si s týmto najmenším SUV od Peugeotu mali možnosť zajazdiť.

Peugeot 2008 využíva podvozkovú platformu modelu 208 a zdieľa s ním aj pohonné jednotky. Tieto dva modely majú až dve tretiny spoločných súčiastok, no oproti modelu 208 je Peugeot 2008 o 200 mm dlhší a jeho svetlá výška je o 25 mm väčšia. Napriek väčším rozmerom si však aj Peugeot 2008 zachoval nízku pohotovostnú hmotnosť. S trojvalcovým benzínovým motorom 1.2 VTi váži iba 1 045 kg.

Prvý dojem na výbornú
Pre Peugeot 2008 bude k dispozícii až sedem motorov. My sme si vyskúšali tri rôzne motorizácie – základný benzínový motor 1.2 VTi, jeho silnejší štvorvalcový ekvivalent 1.6 VTi a najsilnejší vznetový motor 1.6 HDi. Všetky tri motory sú schopné zabezpečiť dostatočnú jazdnú dynamiku, no pri bezprostrednom presadnutí je veľmi citeľný rozdiel v prevodovkách. Benzínové motory majú dosť nepresnú päťstupňovú prevodovku s krátkym posledným stupňom, čo zbytočne zvyšuje otáčky na diaľnici. Šesťstupňová prevodovka, ktorá sa kombinuje iba s najsilnejším vznetovým motorom, je o poznanie presnejšia.
Jazda je však komfortnejšia a v porovnaní s modelom 208 sme mali pocit, akoby sme sedeli v o triedu väčšom aute. Aj zadná náprava bola v prípade tohto SUV odhlučnená lepšie ako v jeho menšom súrodencovi.
Pohon 4×4 nepotrebuje
Aj keď sa tak Peugeot 2008 tvári, pohon všetkých štyroch kolies nemá žiadna jeho verzia. Na vlastnej koži sme sa však presvedčili, že ho až tak nepotrebuje. Vďaka sofistikovanej trakčnej kontrole, ktorú Peugeot nazýva Grip Control, sa dokáže vyštverať napríklad aj zablateným kopcom. Skúšali sme to aj bez jej pomoci, no nepodarilo sa nám to. Neostáva nám teda nič iné, len potvrdiť, že tá elektronika naozaj odvádza dobrú robotu.
Resumé
Dalo by sa povedať, že Peugeot 2008 je akousi náhradou za kombi 208 SW, ktoré nebude. Namiesto neho bude Peugeot bojovať o priazeň zákazníkov v tomto segmente malým SUV, ktoré prináša rovnakú prepravnú kapacitu, no nestratí sa ani v ľahšom teréne.

Recept je jednoduchý. Medzi dvojku a osmičku nedáme jednu, ale dve nuly a razom sa z kompaktného hatchbaku stane šikovné SUV. Vyskúšali sme si Peugeot 2008.