PRVÁ JAZDA: Mitsubishi Eclipse | Úsvit v znamení zatmenia

565

Automobilka Mitsubishi sa rada inšpiruje minulosťou. Pokiaľ je vám teda názov Eclipse známy, dostávate v kvíze všetky body. Kultové kupé z minulosti podarovalo svoje známe meno malému SUV. Nový Eclipse Cross má využiť všetky nadobudnuté vedomosti z histórie a zo smotánky modelov značky.

Pokiaľ zažijeme bláznivejšie preteky vo vypĺňaní dopytu po špecifikom druhu automobilov, optimisticky si tipnem, že to nestihneme v tomto storočí. Kedy prísť s novým modelom SUV a vyplniť tak dieru vo svojej ponuke, keď nie dnes? Eclipse Cross zapadá do úrody kompaktných SUV priam ukážkovo.

Línie a dizajn typický pre značku Mitsubishi dostali s Eclipse Cross jednoduchšiu a konkrétnejšiu formu

Má však svoje jedinečné vlastnosti, ktorými chce preraziť. Taktiež nesmieme zabúdať na to, že Mitsubishi Motors Corporation je novým aktívnym členom aliancie Renault-Nissan. Sme stokrát silnejší spolu, než každý sám.

Kontroverznosť vynáša

Samozrejme, pokiaľ zasiahne tie najcitlivejšie receptory ľudskej mysle. S faktom, že Eclipse Cross polarizuje svojím dizajnom okolie, sa netají ani samotná značka. Pokým prednou maskou zapadne do rodiny relatívne jednoducho, práve zadok auta je miestom, kde môže s konzervatívnejším mysliam pomiasť priority.

Znižujúcej sa línie strechy sa netreba obávať. Pre hlavy zadných pasažierov je priestoru dosť

Eclipse Cross má dokonca dramatickejšie línie a črty, než ktorékoľvek iné aktuálne Mitsubishi. Nový lak, ktorého špeciálny niekoľko vrstvový náterový proces zažijú výhradne karosérie tohto modelu, spôsobuje efekt extrémnej príťažlivosti pre ľudské oči. Páči sa vám alebo nie? Aj tak sa naň pozriete.

Exteriér nahráva interiéru

Vidíte tú ďaleko klopenú líniu strechy? Práve vďaka nej som mal aj v terénnych podmienkach dostatočný priestor na hlavu, aby som si ju pri jazdách po zasnežených lesných cestách neobil o strop. Ide o veľmi príjemné balenie. Interiér je nápaditý, no na dnešné pomery už nešokuje takým zásadným spôsobom.

Interiér doslova obaľuje vodiča do koncentrovaného klbka

Pôsobí však športovo a šoféra za volantom príjemne zakrýva do sústredenej pozície. Mitsubishi však neodolalo použitiu lesklých plastov na miestach, ktorých sa budete určite dotýkať. Nechýbajú na volante a na stredovom tuneli. Mnohé japonské značky však ústup tohto trendu ešte naďalej ignorujú.

Riešenia z vlastných radov

Mitsubishi predstavuje s Eclipse Cross novú filizofiu v exaktnom rozdelení vodičových priorít. Vychádza z pomyselnej horizontálnej úsečky, prechádzajúcej skrz prostredné vetráky klimatizácie. Má oddeliť informácie od ovládania. Mitsubishi taktiež uvádza, že práve vďaka tejto filozofii si konštruktéri mohli dovoliť nižšie umiestnenie prístrojovej dosky.

Údaje motorizácií   
Verzia1.5 2WD M/T 163 k1.5 4WD CVT 163 k2.2 D-ID (diesel)
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:120 (163)/5500120 (163)/5500110 (150)/3750
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:250/1800-4500250/1800-4500400/2000-2250
Max. rýchlosť [km/h]:205200-
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,39,8-
Kombinovaná spotreba [l/100 km]:6,67,0-
Hmotnosť [kg]:1425-14551520-1550-

Po jazdách však môžem uviesť, že nejde o zásadný rozdiel a taktiež použitá koncepcia nebráni dobrému posedu za volantom. Najväčším konzumentom tlačidiel sa už klasicky stáva multimediálna sústava s názvom Smart Link Display Audio. Obsahuje 7-palcovú dotykovú obrazovku, ktorej primárnym ovládačom sa v novinke stáva malá štvorcová plocha citlivá na dotyk. Nechýba konektivita s Apple CarPlay a Android Auto.

Prvé dojmy

Mitsubishi Eclipse Cross si s nami užil celkom slušný výstup k hotelu na Kráľovej studni. Počasie a horská poloha podujatia už na papieri naznačovali, že Mitsubishi nemieri s Eclipse Cross len na „domasedov“. Súvislá snehová pokrývka dávala systému poriadne zabrať a osobne som bol z výkonu novinky milo prekvapený.

Elektronická stabilizácia sa dá bez problémov vypnúť a nechá vás bojovať s terénom zoči-voči bez barličiek. O pohon sa staral (zatiaľ) jediný motor v ponuke, a to benzínový 1,5 T-MIVEC. Štvorvalec je momentálne k dispozícii len v jedinom prevedení, s výkonom 120 kW/163 koní. Výkon motora považujem za absolútne adekvátny.

Všetky testované modely boli vybavené pohonom všetých štyroch kolies S-AWC

&

Zákazníci však dostanú na výber pohon predných kolies či pohon všetkých štyroch kolies S-AWC. Systém pracuje vo voliteľných režimoch s príznakom na prednú nápravu, no v režime SNOW dokáže poslať až 55 % krútiaceho momentu na zadné kolesá. V režime GRAVEL zásobuje zadné kolesá s krútiacimi momentom až do výšky 60 %. Systém náhonu na „všetky štyri“ je automaticky spriahnutý s prevodovkou CVT, disponujúcou ôsmimi preddefinovanými stupňami.

Prevodovka sa prejavuje ako systém CVT s konštantným udržiavaním otáčok pri akcelerácii. Po stlačení plynového pedálu za úroveň 50 %, prevodovka prechádza automaticky do športového režimu. V ňom sa prevodovka prejavuje ako klasický systém s ôsmimi stupňami. O skvelé jazdné vlastnosti nie je núdza. Všetky verzie Eclipse Cross sú vybavené viacprvkovou zadnou nápravou Multi-Link.