PRVÁ JAZDA: KIA Proceed GT/Ceed GT | Nová doba

3864

Svet už nie je tým, čím býval. Polárne ľadovce sa roztápajú, Fico chce byť ústavný sudca a KIA prichádza na trh s „hot-hatchom“, ktorý nie je ani „hot“ ani „hatch“. Sme stratení, alebo nám ešte, nebodaj, svitne na lepšie časy?

K prvým dvom témam sa vyjadriť neviem. Nie som klimatológ ani politológ, ale v obidvoch prípadoch človeku sedliacky rozum našepkáva, že to nemôže dopadnúť dobre. Podobné to bolo aj v momente, kedy som zbadal prvé fotky novej Kie Proceed GT. Doteraz to bol mimoriadne vydarený hot-hatch, ktorý sa aspoň po vizuálnej stránke mohol smelo porovnávať s vládcom tejto triedy – Renaultom Megane RS predošlej generácie.

Spomínaný Megane RS však postihol krutý osud. Nová generácia je už päťdverová, rovnako ako väčšina dnešných hot-hatchov. KIA ale patrila medzi tých odvážnych, ktorí stále ponúkali trojdverovú karosériu. Tie časy sú však preč. Pravda je taká, že trojdverové autá už nikto nekupuje. Všetci chcú byť nielen rýchli, ale oceňujú aj zadný pár dverí. Teda aspoň to nám tvrdia všetky automobilky. Nikdy nám neukázali žiaden graf o tom, koľko stojí vývoj dvoch karosérií (troj aj päťdverovej) a ako chceli len ušetriť. Namiesto toho nám ukazujú iba grafy o tom, ako klesajú predaje trojdverových hot-hatchov.

Kii však verím. Oni mali v pláne investovať do vývoja ďalšej karosárskej verzie, no urobili si prieskum trhu a zistili, že trojdverák sa im jednoducho neoplatí. Napriek tomu chceli ďalší karosársky variant Ceedu, pretože majú peniaze na rozvoj, sú ochotní investovať a vďaka tomu rásť. Zo zúfalosti prišli s ďalším kombi. Asi už zabudli, že jedno kombi odvodené z Kie Ceed už majú v ponuke.

Unikát

Žartujem. Nie je to kombi, ale „shooting brake“. A čo to je „shooting brake“? No v podstate kombi, len trochu športovejšie. Oproti Ceedu SW je Proceed až o 43 mm nižší. Je to skrátka kombi, ktoré sa tvári ako kupé. Môžete sa smiať koľko chcete, ale logiku to má. Ak sú ľudia ochotní zaplatiť viac za auto segmentu C, dnes im už nestačí len výkon, ale chcú aj priestor a praktickosť používania. V Kii si preto povedali, že keďže už im nemôžu dať viac výkonu, dajú im viac priestoru ako konkurencia. Vzniklo tak auto, ktoré nemá iného konkurenta ako Mercedes-Benz CLA Shooting Brake. A len tak mimochodom, naživo je to naozaj veľmi pekné auto.

Prvé dojmy

Musím pochváliť organizátorov medzinárodnej novinárskej prezentácie v okolí Barcelony za to, že bola zorganizovaná naozaj veľmi dobre. Na všetko bolo dostatok času a program bol v podstate ľubovoľný. My sme si preto povedali: „Prečo nezačať rovno tým najlepším?“ V tomto duchu sme sa posadili za volant Kie Proceed GT a vyrazili sme na pretekársky okruh Castellolí. Musím povedať, že je to nádherná trať. Je kopcovitá a v istom bode sa dokonca križuje – ponad trať vedie most, ktorý je tiež súčasťou okruhu. No skoro ako autodráhy, ktoré sme si v detstve stavali… Samozrejme som nejazdil na všetkých okruhoch v Európe, ale z toho, čo som mal možnosť vyskúšať, by som ho zaradil na popredné priečky. Niekde medzi Spa Frachorchamps a Red Bull Ring.

No a aký je Proceed GT na okruhu? Výborný! Nebudem komentovať výkon. Nová generácia Proceedu GT totiž používa rovnaký motor ako jeho predchodca. Jeho výkon nie je slabý, len podobné parametre už dosahujú „hot-hatche“ segmentu B, zatiaľ čo tie najlepšie v segmente C, kam patrí Ceed, sú aj o 100 koní silnejšie. Výkon 204 koní však považujem dostatočný na to, aby ste sa za volantom bavili. Skôr ma fascinovalo riadenie, ktoré okamžite reaguje na vaše povely. Trať autu veľmi vyhovovala. Mala rýchle tempo a v podstate len mierne zákruty. Nebola tam žiadna náročná technická pasáž ani nejaké dlhočizné rovinky. Je to okruh s rýchlymi zákrutami, na ktorom sa nenudíte, ale ani auto príliš netrpí. Taký by som nakázal postaviť v každom kraji.

Skúška ohňom

Paradoxne, chybičky krásy sme odhalili až na bežných cestách. Teda… bežných ako bežných. S Proceedom GT sme sa vybrali na Montserrat. Neviete si predstaviť tie serpentíny. Kto tam bol, vie o čom hovorím. Tu sa v pomalých vracákoch prechádzaných na dvojku ukázalo, že by sa autu zišiel samosvorný diferenciál. Niekedy nás na výjazde zo zákruty pod plným plynom obmedzila trakčná kontrola aj na trojke. Reakcie auta sú však predvídateľné. Na vaše povely reaguje veľmi presne. V hraničných situáciách je skôr nedotáčavé, ale ak to chcete zmeniť a viete ako na to, Proceed GT si vie hodiť aj zadkom.

So Ceedom GT sme na Montserrate neboli, ale používali sme ho na bežné presuny a boli sme s ním aj na okruhu. Na Castellolí sa správal v podstate rovnako ako Proceed GT. Jediný rozdiel, ktorý sme spozorovali, bol zvuk. Proceed má krajší a sýtejší zvukový prejav aj vtedy, keď nie je v športovom režime. Zvuková kulisa Ceedu GT je zas prevažne tvorená reproduktormi v kabíne a aj to iba v športovom režime. K dispozícii sme mali aj modely GT Line, odvodené ako z Proceedu, tak aj zo Ceedu, ale kto by sa vozil na niečom slabšom, keď boli k dispozícii nefalšované modely GT. O verziách „GT Line“ vám možno napíšeme neskôr, keď sa k nám dostanú na redakčný test.

Technické údaje (Proceed GT):

Zdvihový objem [cm3]:1591
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:150 (204)
Najvyšší krút. moment [Nm]:265 Nm
Maximálna rýchlosť [km/h]:230
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,6