Prvá jazda: Honda Civic, Honda Jazz | Honda rozširuje arzenál

1923
Honda Jazz + Honda Civic

Ako Civic, tak aj kompaktný Jazz, už nejaký ten piatok brázdi nielen slovenské cesty. Obidve autá však dostali nový motor.

Honda Civic 1.6 i-DTEC

Desiata generácia legendárneho Civica sa začala predávať bez naftového motora v ponuke, a to aj napriek tomu, že predchodca sa mohol pochváliť vynikajúcou „jedna-šestkou“. Aj keď v čase uvedenia (2013) išlo o moderný motor, dnes to už nestačí. Nároky emisných noriem totiž stúpajú z roka na rok raketovým tempom. Honda skrátka vedela, že s týmto agregátom už nesplní budúce emisné predpisy, takže ho do desiatej generácie ani nemontovala. Najprv ho potrebovala vylepšiť. Treba povedať, že v podstate ide o ten istý motor, ale naozaj výrazne prepracovaný práve s ohľadom na emisie. Je totiž jedným z prvých agregátov, ktoré sú oficiálne testované podľa postupu pre emisie v reálnej prevádzke (RDE). Testy RDE prebiehajú súčasne s laboratórnymi testovacími cyklami, ako sú NEDC a WLTP a ich cieľom je dosiahnuť nízke hodnoty emisií z vozidiel počas jazdy na cestách po celej Európe. Výsledkom je iba 91 gramov CO2 na kilometer (v prípade sedanu) a 93 gramov v prípade hatchbacku. U nás emisie zatiaľ neriešime, takže v reči peňaženky –  3,4 resp. 3,5 l/100 km v kombinovanej prevádzke.

Čo je nové?

Blok motora (aj hlava valcov) si zachoval hliníkovú konštrukciu, ale piesty už hliníkové nie sú. Nové sú z kovanej ocele, čo znižuje chladiace straty a umožňuje rýchlejší prenos tepla do bloku motora. Valce sú opracované „super jemným honovaním“, čo znižuje trenie medzi piestami a stenou valcov vytvorením mimoriadne jemného povrchu. Jemné honovanie je metóda dvojstupňového obrábania, ktorá využíva dva brúsiace procesy namiesto bežnejšieho jedného honovacieho procesu. Zlepšujú sa ním aj dlhodobé charakteristiky opotrebovania motora.

Ťažšia cesta je vždy lepšia

Všetky tieto úpravy viedli v konečnom dôsledku k zníženiu maximálneho spaľovacieho tlaku z 15,8 MPa na 14,6 MPa, čo pomohlo znížiť spotrebu aj napriek tomu, že Honda potrebovala pridať k agregátu dodatočné technológie na znižovanie emisií NOx. Mohli to samozrejme urobiť len tak, bez týchto všetkých úprav a emisie by aj tak klesli. Spotreba by však narástla, a to cieľom nebolo. Vo viacerých krajinách zákazník nijako nebenefituje z toho, že jeho auto má lepšie emisie. To, čo pocíti, je spotreba paliva. Preto sa konštruktéri snažili pri revízii motora nielen znížiť jeho emisie, ale aj spotrebu paliva.

Honda Civic 1.6 i-DTEC 
Zdvihový objem [cm3]:1597
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:88 (120)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:300/2000
Maximálna rýchlosť [km/h]:201
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,5
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:3,6/3,4/3,5

Prvé dojmy

Vyše pol hodiny sme počúvali šéfkonštruktéra, ktorý viedol tím inžinierov pracujúcich na motore 1.6 i-DTEC ako s nadšením rozpráva o tom, že to všetko dokázali bez nutnosti použitia Ad Blue a že sú hrdí na svoje „know-how“ ohľadom rozmiestnenia drahých kovov v katalyzátore. Dokonca aj filter pevných častíc má tenký povlak striebra, pretože to jednak zlepšuje účinnosť spaľovania pevných častíc a zároveň to predlžuje životnosť výfukových komponentov. Najsmutnejšie je však na tom to, že svet sa to nikdy nedozvie. Dozvieme sa to iba my novinári a naši čitatelia. Aj keď konštruktéri odviedli poriadny kus dobrej roboty, zákazníka to nemusí zaujímať. Vo finále chce vedieť iba to, koľko to auto stojí a akú má spotrebu. Samozrejme, aj kultivovanosť chodu motora zohrá svoju úlohu, ale v tejto oblasti excelovala už aj pôvodná verzia tohto motora. Čo sa týka spotreby, už v minulej generácii Hondy Civic jazdil tento motor mimo mesta pod štyri litre. My sme s novou generáciou na testovacom okruhu v okolí Ríma jazdili zhruba za 4,5 litra, aj keď treba povedať, že trasa bola dosť kopcovitá. Múdrejší budeme po dlhšej jazde v domácich podmienkach. Čo sa týka cien, Civic s novým naftovým motorom začína na sume 18 490 €.

Honda Jazz 1.5 i-VTEC

Okrem Civica sme sa v Taliansku previezli aj na Jazze s novým benzínovým motorom. Doteraz bol v ponuke totiž iba jeden agregát – atmosférická benzínová „jedna-trojka“ s výkonom 102 koní. Ako základ to postačí, ale vraj Honda zaznamenala dopyt zákazníkov po silnejšej motorizácii, a tak ho vypočula. Veď na sklade majú niekoľko variantov. Voľba padla na atmosférickú „jedna-päťku“ z modelu HR-V. Motor disponuje technológiou VTEC (variabilné časovanie ventilov a elektronické riadenie zdvihu) a technológiou VTC (variabilné riadenie časovania). Nechýba ani priame vstrekovanie, čo v kombinácii s hrubými nasávacími kanálmi s turbulentným prúdením a piestami s optimalizovaným tvarom piestov zvyšuje nielen výkon, ale aj účinnosť.

Honda Civic 1.6 i-DTEC 
Zdvihový objem [cm3]:1498
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:96 (130)/6600
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:155/4600
Maximálna rýchlosť [km/h]:190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,7
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:7,2/5,1/5,9

Malý Type R

Viem, Honda Jazz vyzerá tak trochu ako nákupná taška na kolesách a ešte asi nikto na svete nemal za jej volantom nejaké športové ambície. S príchodom nového motora sa celkom určite nič nezmení, ale keby ste sa niekedy úplnou náhodou na tie nákupy veľmi ponáhľali, v tomto Jazze to môže byť celkom zábava. Áno, pod kapotou je síce „iba“ „jedna-päťka“ bez turba, ale je to motor od Hondy – systém VTEC robí z malého Jazza vreckový športiak. Samozrejme, všetok výkon je ukrytý vo vysokých otáčkach, ale akonáhle motor dostanete do správneho tempa, nebudete sa vedieť prestať čudovať. Ešte aj tá maličká radiaca páka s krátkymi a presnými dráhami radenia mi pripadala, akoby ju vybrali z Integry Type R a trochu očalúnili. Tento motor sa však, bohužiaľ, dá kombinovať iba s najvyššou výbavou, takže začína pomerne vysoko – s cenou 16 240 €.