Polovodičová kríza: Bez čipov sa dnes ani nepripútate. Pozrite, kde všade sú

1027
Zdroj: Škoda

Nedostatok polovodičov trápi automobilky už dlho. Prečo a v čom sú pre tento priemysel také dôležité?

Niekedy iba kondenzátor či dióda, inokedy celé sústavy. Elektronických súčiastok a polovodičov je v aute neúrekom. A nejde iba o tie najkomplexnejšie a najočividnejšie miesta, ako napríklad multimédiá či riadiaca jednotka motora. Polovodiče sa nachádzajú napríklad aj v bezpečnostných pásoch. Nebojte, vysvetlíme.

Aj obrazovka multimédií je vlastne kopa čipov.
Zdroj: Škoda

Bezpečnostné pásy

Staršie ročníky si iste pamätajú bezpečnostné pásy, ktoré nemali navíjací a zadržiavací mechanizmus. Dnešné pásy majú okrem toho klasického napínania aj malú rozbušku, ktorá sa v prípade nehody aktivuje a usadí vás naspäť do sedadla. A tá je riadená čím? Nuž, signálom z čipu.

Takto vyzerá zadná kamera… Ale kde má spúšť? 😛
Zdroj: Škoda

Svetlá

Dnešné svietenie už dávno nefunguje na báze otočenia spínaču a následného rozsvietenia. Už autá, ktoré sú schopné automaticky nastaviť sklon svetiel, v sebe potrebujú mať čip. A to nehovoriac o autách, ktoré vedia prepínať svetlá na základe vonkajších podmienok, či modeloch s matrixovou technológiou, ktoré sú schopné vykrajovať lúč podľa aktuálnej situácie.

Aj CO2 senzor je “očipovaný”.
Zdroj: Škoda

Riadiaca jednotka na všetko

Ak ste doteraz poznali len tú, ktorá ovláda správanie motora, vôbec sa vám nečudujeme. Vedeli ste ale, že v aute je riadiaca jednotka k mnohým technológiám alebo častiam separátne?

Čipy musia byť extrémne spoľahlivé

Automobilové čipy sú stále výkonnejšie a niektorí výrobcovia spolupracujú s poprednými počítačovými spoločnosťami na vývoji nových. Väčšinou však ide o čipy pre autonómnu jazdu. Autá bežne príliš komplikované rozhranie nepotrebujú. Čo však potrebujú, je spoľahlivosť.

Takto sa inštaluje riadiaca jednotka dverí.
Zdroj: Škoda

“V prípade týchto systémov kladieme extrémny dôraz na bezchybnú a bezvýpadkovú prevádzku. Pri mobiloch a počítačoch určité výpadky tolerovať môžeme, pri autách však nie, hovorí Marek Jancák, vedúci výroby značky Škoda.