Päťvalce ešte nevyhynuli. Nové Audi RS3 si ho ešte stále drží

778

Skvelo znejúce päťvalcové motory nás pomaly opúšťajú. FIAT, Ford ani Volkswagen sa k nim už pravdepodobne nikdy nevrátia, Švédi svoju tradíciu v radovom “päťhrnčeku” tiež zatracujú, azda jedinou automobilkou, ktorá si ich ešte drží, je Audi. Okrem novej RS3 sa nachádza aj v RS Q3 a objaviť by sa mal aj v novom Audi TT RS.

Pokračuje v tradícii
Nemci sa chvália, že novinku poháňa motor roka 2014 v kategórii od 2,0 po 2,5 litra. Pod kapotou tohto hot-hatcha totiž tróni 2,5-litrový turbom prepĺňaný agregát s piatimi piestami, samozrejme spaľujúci benzín. Dostal naladenie na 367 konských síl a 465 Nm, čím svojho najväčšieho konkurenta, Mercedes-Benz A45 AMG, poráža o drobných 7 k a 15 Nm. Oproti svojmu predchodcovi i tomuto Mercedesu je rýchlejší o 0,3 s, čo znamená, že so zrýchlením 4,3 s sa môže rovnať aj BMW M3/M4 s manuálnou prevodovkou.

Toto malé svalnaté Audi však vo svojich útrobách skrýva 7-stupňovú dvojspojku S-tronic, ktorá prenáša výkon cez systém 4×4 za pomoci medzinápravovej spojky Haldex. Všeobecne je nová RS3 ľahšia až o 55 kg (1 520 kg podľa DIN). Maximálka je tradične obmedzená na 250 km/h, no na požiadanie vám ju odomknú na 280 km/h. Výrobca modelu deklaruje spotrebu 8,2 l/100 km.

Pripravené “na bitku”
V porovnaní s klasickým modelom je Audi RS3 nižšie o 25 mm a zároveň má aj širší rozchod predných i zadných kolies. Vpredu je náprava typu McPherson, v zadnej časti sídli štvorprvkové zavesenie, ktoré zvláda priečne a pozdĺžne sily separátne.

O športový zážitok sa starajú aj magnetické adaptívne tlmiče, brzdnú sústavu tvoria ventilované disky s priemerom 370 mm vpredu, resp. 310 mm vzadu. Zastavujú ich osempiestové strmene. Za príplatok možno dostať i karbón-keramické kotúče na prednej osi. Zaujímavosťou je aj progresívne riadenie s variabilným pomerom od 15,3:1 po 10,9:1.

Luxusný interiér
Vodič si bude sadať do športových sedačiek čalúnených kožou Fine Nappa s kontrastným prešívaním, rezať zákruty mu umožní multifunkčný volant so skoseným spodkom obtiahnutý alcantarou a kožou. Alcantara sa objaví aj na výplniach dverí a nakoniec tu sú aj pedále z nerezovej oceli. Na zozname možných príplatkov budú figurovať karbónové škrupinové sedačky RS s integrovanými airbagmi, ktoré sú ľahšie až o 7 kg.

Po takmer dvoch rokoch od odhalenia najnovšej generácie kompaktu do Audi konečne prichádza vrcholná verzia RS3 s prepĺňaným radovým päťvalcom.