Opel Astra: Z moletky sa stala baletka

789

Nová Astra vyzerá lepšie, než sme očakávali. Predné partie zostali typické a podľa svetlometov ľahko rozoznáte, na čo sa pozeráte. Technológia svietenia však prešla riadnymi generačnými zmenami a ponovom si bude možné priplatiť aj za adaptívne full-LED. Z bočného pohľadu je vidieť plynulý prechod z kapoty na A-stĺpiky v takmer priamom uhle. Zdanlivo vysoká strecha pomaly klesá až k C-stĺpikom, pri ktorých vrchná časť akoby sa vznášala vďaka tmavej textúre stĺpikov. No a zadok je úplne iná liga. Podľa podlhovastých svetlometov by sme ani nepovedali, že ide o Nemca. Zaujímavým robí zadnú časť náznak spojlera, ale hlavne mierne vpred naklonené zadné okno.

Ohromná strata váhy
Odhliadnuc od slušného výkonu nemeckých dizajnérov, nová Astra je jedno kompletne nové auto, ktoré sa s predchodcom nemôže rovnať. Medzigeneračne ubrala 5 cm na dĺžke (4,37 m), 2,6 cm na výške (1,46 m) a prekvapivo aj 2 cm z rázvoru náprav (2,67 m). Opel však hrdo hovorí, že napriek tomu je nová Astra výrazne priestrannejšia a príjemnejšia pre pasažierov. K tomu dopomohlo napr. aj posunutie zadných sedadiel o 35 mm vzad.

Vysoká váha bola jedným z “proti” pri kúpe štvrtej Astry. Kvôli nej bolo auto nielen horšie ovládateľné, ale aj potrebovalo efektívnejšie brzdy a tiež viac paliva na prevádzku. Tento deficit však nová generácia maže a sľubuje medzigeneračný rozdiel v hmotnosti minimálne o 120 a maximálne až o 200 kg! Hovoriac v číslach, Astra by ponovom mala vážiť v základe len okolo 1170 kg. Konštruktéri sa snažili šetriť, kde sa dalo. Od kompaktnejších komponentov až po ľahké materiály. Len samotná karoséria schudla z 357 na 280 kg (-77 kg), nové šasi prinieslo zas úsporu 50 kg.

Len oturbené motory

Opel sa chváli, že s novou generáciou prídu len tie najmodernejšie motorizácie. Aj preto pod kapotou už nenájdeme napr. starú atmosférickú jedna-štvorku ako základ, ale relatívne nový trojvalec 1.0 ECOTEC s priamym vstrekovaním benzínu. V najslabšom naladení dokáže vyprodukovať maximálne 77 kW / 105 k. Zvrchu ho bude kryť štvorvalec 1.4 ECOTEC, ktorý disponuje výkonom 107 kW (145 k) a 250 Nm v rozmedzí 1800 až 4000 ot./min. Naftovú ponuku zastáva 1,6-litrový CDTI motor so základným naladením 70 kW (95 k). Údajne sa dočkáme maximálne 1,6-litrových agregátov. Aj športová verzia OPC by mala mať štvorvalec takéhoto objemu, no to sú zatiaľ len neoficiálne informácie.

Nový infotainment a matrix LED
V interiéri konečne nastala revolúcia, pred ktorou Opel vnútorným ovládaním výrazne zaostával za konkurenciou. Obrovská kopa tlačidiel, chvalabohu, zmizla a nahradila ich širokouhlá osempalcová dotyková obrazovka, cez ktorú sa ovláda multimediálny systém IntelliLink. Pre lepšie ovládanie rádia či klimatizácie tlačidlá našťastie zostali, Opel takisto nejaké nechal aj na volante, ktorý navyše schudol z vnútorného jadra. Všeobecne dizajn palubnej dosky a stredovej konzoly je originálny a na pohľad oku lahodiaci. Už v úvode spomínané sedadlá sú nielen nanovo vyvinuté, poskytnú tiež elektrické nastavenie až v 18 smeroch, masáž, vyhrievanie i ventiláciu. Aby zadní pasažieri nezostali ako automobile nižšieho radu, okrem stredového sedáku sú obe vyhrievané.

Zaujímavosťou je systém Opel OnStar, ktorý dohliada na stav auta a tým i posádky. Príklad – ak v aute vystrelí airbag, operátori Opel OnStar budú automaticky upozornení, následkom čoho sa operátor uistí, či je posádka v poriadku. V prípade nulovej reakcie budú na miesto, kde sa automobil nachádza, vyslané záchranné zložky. Služba funguje non-stop a vďaka nej bude v Astre aj 4G LTE internet s dostupnou funckou WiFi hotspot, ktorá dokáže zaregistrovať až 7 rôznych zariadení.

Nová Astra bude vybavená tiež slušnou dávkou už tradičných elektronických systémov. Medzi ne patrí napr. sledovanie dopravného značenia, upozornenie pri vybočení i udržiavanie v jazdnom pruhu, upozornenie pred možnou čelnou zrážkou, parkovací asistent, sledovanie mŕtvych uhlov s bočnými senzormi, ktoré sledujú prekážky v okruhu troch metrov. Dôležitou vychytávkou, ktorá dáva Astre veľkú výhodu oproti konkurencii, je matricový LED systém. Nazývajú ho IntelliLux a v podstate ide o 16 LED segmetov (8 na svetlomet), ktoré nielenže poskytnú lepšiu viditeľnosť o 30 až 40 metrov, ale aj dokážu automaticky pracovať. Pri opustení mesta sa samé rozjasnia ako diaľkové svetlá. Vďaka prednej kamere Opel Eye, ktorá sleduje ostatné automobily, dokážu adaptívne vypnúť jednotlivé segmenty a “vykrojiť” svetelný lúč okolo protiidúceho automobilu.

Kompakt z Rüsselsheimu zodvážnel a výrazne opeknel.