Nový Ford Focus ST dostal motor z Focusu RS

250
ford focus ST autogratis

V prípade novej generácie športovej verzie Fordu Focus s označením ST ide Ford proti zaužívanému downsizingu. Namiesto dvojlitrového motora použil 2,3-litrový štvorvalec.

Aj takýto drobný nárast poteší. Päťvalec s nádherným zvukom sa už síce zrejme nikdy nevráti, no to neznamená, že nový Focus ST nebude lepší ako všetky jeho predošlé generácie. Nárast objemu o 0,3 litra síce nikoho nespasí, no majiteľ sa bude môcť vytešovať z toho, že má pod kapotou motor z Focusu RS či dokonca Mustangu.

Pôsobivé parametre

Nový motor má o 12% vyšší výkon a o 17% väčší krútiaci moment ako agregát v predošlom modeli. Produkuje 280 koní pri 5 500 ot./min. a 420 Nm od 3 000 ot./min., vďaka čomu by mal nový Focus ST zrýchľovať z nuly na stovku za menej ako 6 sekúnd. Odozvu motora vylepšuje turbodúchadlo twin-scroll s nízkou zotrvačnosťou, ktoré pomocou oddelených kanálov efektívnejšie využíva energiu výfukových plynov a minimalizuje interval reakcie po stlačení plynu. Elektronicky ovládaný obtokový ventil umožňuje lepšie riadenie prepĺňacieho tlaku a optimalizáciu výkonu motora. Unikátny výfukový systém okrem toho znižuje spätný tlak a upravený systém nasávania vzduchu a optimalizovaný medzichladič ešte viac vylepšujú prietok vzduchu.

V modeli Focus ST sa predstaví inovatívna technológia anti-lag vyvinutá pre superšport Ford GT a pickup F-150 Raptor. Zaisťuje okamžitú dodávku výkonu v režime Sport a Track Drive. Technológia anti-lag udržiava škrtiacu klapku otvorenú, aj keď vodič uvoľní plynový pedál, čím sa zmierni reverzný prietok vzduchu z turbodúchadla, aby sa zachovali otáčky kompresora a pri požiadavke sa rýchlejšie zvýšil tlak.

Vyberie si každý

Okrem tohto motora ostáva v ponuke aj dvojlitrový turbodiel. Jeho výkon však narástol na 190 koní, čo z neho robí historicky najsilnejší vznetový motor, aký sa kedy dával do Focusu. Ešte pôsobivejší je však krútiaci moment 400 Nm, ktorý je k dispozícii od 2 000 ot./min.

Turbodúchadlo s variabilnou geometriou s nízkou zotrvačnosťou; oceľové piesty s menším koeficientom rozťahovania pri vysokých teplotách a integrovaný systém nasávania s inovatívnymi zrkadlovými portami pre optimalizované spaľovanie pomáhajú vytvoriť vznetovú pohonnú jednotku, ktorá má o 10 percent vyšší výkon a viac než dvojnásobný krútiaci moment v porovnaní s 2,0-litrovým zážihovým motorom Duratec ST v prvej generácii modelu Focus ST.

Podobne ako v minulej generácii, aj nový Focus ST bude k dispozícii aj ako kombi. Štandardne sa bude dodávať so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá pri podraďovaní sama dáva medziplyny a oproti štandardnému Focusu má o 7% kratšie dráhy radenia. Druhou alternatívou je úplne nový sedemstupňový automat s možnosťou manuálneho radenia pomocou pádiel pod volantom.

Vylepšený podvozok

Po medzinárodnej novinárskej prezentácii nového Focusu som skonštatoval, že jeho podvozok je natoľko dobrý, že pri vývoji verzie ST si už môžu dať konštruktéri podvozka voľno. Zjavne sú však perfekcionisti, pretože použili o 20% tuhšie tlmiče vpredu a o 13% vzadu. Znížili aj svetlú výšku, a to o 10 mm. Azda najväčším prínosom je však elektronicky ovládaný diferenciál, ktorý sa dodáva s 2,3-litrovým benzínovým motorom.

Systém je súčasťou prevodovky a využíva hydraulicky aktivované spojky, ktoré obmedzujú krútiaci moment motora prenášaný na koleso s nižšou trakciou k vozovke. Dokáže presmerovať až 100 % dostupného krútiaceho momentu na koleso s vyššou trakciou, čím pôsobí proti prekĺzavaniu kolesa a zlepšuje zrýchľovanie pri prejazde zákrutami a výjazde zo zákrut.