Mercedes-Benz ESF 22: Prototyp, ktorý spôsobil revolúciu vo svete áut

1549

Začiatkom 70.rokov dosiahli štatistiky nehôd v západnej Európe poľutovaniahodný vrchol. Mercedes-Benz ESF 22 mal za úlohu tieto čísla znížiť a spôsobil revolúciu v bezpečnosti automobilov a to sa mu aj podarilo.

Experimentálne bezpečnostné vozidlá ESF poskytli dôležitý impulz pri vývoji inovatívnych a bezpečnostných technológií vrátane systému ABS, deformačných zón či airbagov, ktoré dnes považujeme za samozrejmosť. Cieľom prototypu ESF 22 bolo vyvinúť bezpečnostné normy, pre všetkých výrobcov automobilov, ktoré budú v budúcnosti štandardom. A aj keď sa ESF 22 nikdy nedočkal svetla na konci výrobnej linky, jeho prevratné  bezpečnostné technológie žijú dodnes.

Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

Marec 1973

Spoločnosť Mercedes-Benz vyrobila v rokoch 1971 až 1973 30 kusov prototypov s označením ESF. ESF 22 bol tretím prototypom súvisiacim s bezpečnosťou, ktorý spoločnosť Mercedes-Benz predstavila verejnosti a začal tam, kde jeho predchodca ESF 13 skončil. Oficiálne predstavenie tohto spomínaného prototypu sa konalo na 4.medzinárodnej konferencii ESV v japonskom Kjóte od 13. do 16. marca 1973. Všeobecným cieľom vývoja bezpečnostných technológií spoločnosti Mercedes-Benz v týchto rokoch bolo ponúknuť všetkým svojim zákazníkom “špecifické” výhody s čo najväčším počtom týchto technológií, avšak toto pravidlo platí aj dodnes.

Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

Futuristický dizajn s posolstvom

Hlavnou myšlienkou prototypu Mercedes-Benz ESF 22 bola najmä najvyššia úroveň bezpečnosti pre šoféra a ostatných pasažierov v aute, no takisto aj pre ľudí mimo auta – chodcov. Predná časť vozidla bola vybavená veľkými plochami vyrobenými z plastu, účelom tohto materiálu bolo zlepšiť ochranu chodcov, túto inováciu môžme považovať za prvého úspešného predchodcu deformačných zón. Kvôli najvyššej úrovni bezpečnosti dokonca upustili aj od tradičnej masky chladiča s chrómovým lemovaním. Namiesto toho použili prednú časť športových modelov s označením SL a “obalili ju” do materiálu pohlcujúceho narazy, týmto spomínaným materiálom boli obklopené aj mierne zapustené predné svetlomety, ale takisto aj nárazníky.

Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

Za prednou maskou a kapotou vyzerá ESF 22 veľmi povedome, pretože vychádzal z modelového radu 116 (trieda S), ktorý bol uvedený na trh v roku 1972, tento fakt podčiarkuje vysoký bezpečnostný štandard sériových vozidiel značky Mercedes-Benz.