Lexus LF-30 Electrified: Štyri motory, 536 koní a umelá inteligencia

1434
Lexus LF-30 AUTOGRÁTIS

Dnešná ponuka Lexusu sa skladá prevažne z hybridov. Veľmi dobrých hybridov. Ako však všetci tušíme, aj táto éra sa raz musí skončiť a japonská automobilka nám chce všetkým ukázať, že sa elektrifikácie nebojí.

Predstavila nám teda v Tokiu koncept, ktorý sa nepodobá na nič, čo by sme doposiaľ videli. Teda aspoň v automobilovom priemysle.

Štúdia nesie meno LF-30 a okrem výročného mena je nositeľom novej vízie značky, niečoho, čo automobilka nazýva “Lexus Electrified”. Vďaka tejto myšlienke chce zachovať zábavu za volantom, aj keď sa podoba našej mobility dynamicky mení. A tu je!

Ako na koni. Teda na 536 koňoch

V čom je teda nový koncept od Lexusu taký svetoborný? Odpovedí je hneď niekoľko. V prvom rade ide o víziu vozidla, akým budeme jazdiť o 10 rokov, čiže niekedy okolo roku 2030. To znamená, že podľa najnovších trendov pôjde samozrejme o elektromobil s batériou, pričom bude mať kolesá. Tam sa však podobnosť so súčasnou produkciou jednoducho končí.

Lexus LF-30 AUTOGRÁTIS
Áno, LF-30 vyzerá veľmi futuristicky. Veď vidíte, ako mu svietia motory. To je futuristické.

Lexus totiž vybavil nový koncept pohonom všetkých štyroch kolies. Na tom by nebolo nič zvláštne, ale používa na to až štyri motory: jeden motor na jedno koleso. Takouto technológiou dokáže LF-30 presne regulovať, ako sa bude správať na ceste: prísun krútiaceho momentu a výkonu vie nastaviť úplne nezávisle. To znamená napríklad potenciálne najlepšiu možnú priľnavosť na akomkoľvek povrchu. Čo sa hodí, keď máte pod rukou 400 kW (536 koní).

Lexus LF-30 AUTOGRÁTIS
Konštrukcia elektromobilu umožňuje použiť inú koncepciu interiéru, než na akú sme zvyknutí.

Keď ste však Lexus, môže to znamenať aj viac. Japonská automobilka totiž predstavuje Advanced Posture Control, čiže systém regulácie polohy karosérie. Znie to zložito, v praxi však ide o systém riadenia pohonu všetkých štyroch kolies, ktorý sa snaží čo najvernejšie napodobniť správanie živého organizmu v behu. Ak mi stále nerozumiete, úplne vás chápem, skúsim to jednoduchšie: pomocou individuálneho riadenia elektromotorov pretaviť do reality pocit jazdy na koni, s ktorým jazdec komunikuje len prostredníctvom jednej opraty.

Lexus LF-30 AUTOGRÁTIS
Je to koncept. Krídlové dvere musia byť.

Jazda “po kábli”

Pomôcť mu má k tomu aj nový systém riadenia, ktorý je bez fyzického spojenia s kolesami a celé ovládanie vozidla sa deje elektronicky – ide o systém “Steer-by-wire” bez mechanickej väzby. S prekopanou koncepciou auta súvisí aj prekopaná koncepcia interiéru – pozícia vodiča je posunutá významovo do popredia, pričom je obklopená niekoľkými dotykovými plochami a Head-Up displejmi. Vo výhľade do roku 2030 je technológia autonómneho riadenia a podporného dronu pre ďalšiu pridanú hodnotu ponúkanú budúcimi vozidlami.

Lexus LF-30 AUTOGRÁTIS
Interiér je úžasne futuristický, no som jediný, komu tie kolesá pripomínajú legendárne Dotz Hanzo?

Auto tiež využíva technológiu bezdrôtového nabíjania na zjednodušenie každodenného života, rovnako aj systém hospodárenia s energiami na báze umelej inteligencie. Ten umožňuje optimálnu distribúciu elektriny medzi vozidlom a domácnosťou a taktiež reguláciu nabíjania koordinovanú s každodenným časovým rozvrhom používateľa.

Lexus LF-30 AUTOGRÁTIS
V dobrom interiéri by sa mal každý šofér cítiť ako special snowflake. Myslím, že tu to sedí.

Palubná technológia umelej inteligencie rozpoznáva hlasy jednotlivých pasažierov a funguje ako cestovný partner s využitím informácií na mieru, uložených v elektronickom kľúči vodiča. Pomáha prispôsobiť jednotlivé súčasti prostredia interiéru, ako napr. teplotu vzduchu a audiosystém, nastavenie trás navigácie a ciele, rovnako ako aj navrhovať aktivity po príchode do cieľa. Pozná vodičove preferencie a pomáha v reálnom čase regulovať odpruženie a nastavovať hnaciu jednotku v závislosti od aktuálneho prostredia.