Legendárny motor od Volkswagenu končí, vydržal neuveriteľne dlho!

607

Ikonický šesťvalec VR6 zažil svoju premiéru na ženevskom autosalóne v roku 1991, pod kapotu ho ako prvý dostal Golf 3. generácie. Posledný kus vyrobil Volkswagen 12. decembra 2024 – za 34 rokov pustili na cesty takmer 2 milióny áut s týmto motorom. Išlo aj o modely ako Beetle, Bora, Jetta, Touareg, Phaeton, Transporter, Eos, CC či Sharan.

Ak sa vám zdá, že 2 milióny kusov je príliš veľa na to, aby to celé potiahla iba značka Volkswagen, tak máte pravdu. Motor VR6 sa montoval aj do áut ako Porsche Cayenne, Audi Q7, Audi TT, Seat Leon/Alhambra či Škoda Superb. V rámci spolupráce sa dostal aj do Fordu Galaxy alebo Mercedesu Vito.

Aký to bol motor?

Motor VR6 bol navrhnutý pre priečne uloženie nad prednou nápravou. V porovnaní s klasickým motorom V6 zvieral tento motor uhol iba 15° medzi dvoma radmi valcov. Zároveň bol iba o málo dlhší ako vtedajší štvorvalec od VW Group. Preto si výrobca mohol dovoliť montovať šesťvalcový motor do vozidiel, ktoré boli pôvodne poháňané štvorvalcami.

Úzky uhol medzi valcami umožňoval konštruktérom použitie len jednej hlavy a na pohon ventilov stačili dva vačkové hriadele. Prvé VR6 motory mali 12 ventilov, každý vačkový hriadeľ ovládal tri výfukové a tri nasávacie ventily v príslušnom rade valcov priamo, bez vahadiel. Neskoršie verzie sa vyrábali s 24 ventilmi, mali tiež dva vačkové hriadele, avšak všetky nasávacie ventily boli ovládané jedným a všetky výfukové ventily druhým vačkovým hriadeľom s vloženými vahadlami.

Žil aj mimo Európy

Atmosférický šesťvalec VR6 sa zo starého kontinentu vytratil už v roku 2010. V Severnej Amerike však jeho život pokračoval ďalej, ešte vlani ho pod kapotu dostal Volkswagen Atlas, čo je americké stredne veľké SUV. Okrem toho sa dostal aj do Číny, kde slúžil ako pohonná jednotka pre VW Talagon či Audi Q6.

V poslednom období sme sa museli rozlúčiť s viacerými dobrými spaľovacími motormi, no koniec legendy mrzí dvojnásobne. Aj keď pre mnohých je jeho odchod už zahojenou ranou, keďže posledné zbohom mu dali už pred 14-timi rokmi. Dodnes však ostáva splneným snom viacerých milovníkov silných motorov.