Hyundai Ioniq Electric: Električka

859
Zdroj: Autor

Elektromobily možno nevypúšťajú z výfuku splodiny, to však neznamená, že by ich výroba a prevádzka bola stopercentne zelená. Nikdy to ani inak nebude – auto na svoju jazdu jednoducho potrebuje veľa energie, bodka. Je však pozoruhodné, ako málo pre svoju prevádzku potrebuje Huyndai Ioniq Electric.

Ak uvažujete o rodinnom automobile, Hyundai Ioinq asi nebude prvou voľbou, ktorú by ste zvažovali. Neponúka ani najväčší batožinový priestor v kategórii, ani najlepšiu dynamiku. Vo svojej elektrickej verzii dokonca nemá ani nijako zvlášť pôsobiaci papierový dojazd. Jeden týždeň strávený za jeho volantom mi však ukázal, že ponúka výhody, ktoré sa nedajú úplne zmerať.

Ioniq patrí k tým autám, ktoré vyzerajú racionálne už na prvý pohľad.
Zdroj: Autor

Budúcnosť

Istú snahu o odlišnosť nemožno uprieť ani testovanému Ioniqu, avšak stále zostáva viac-menej nekonfliktným prvkom premávky. Oproti jeho hybridnej verzii je tu maska chladiča takmer celá zakrytá, výnimku na nej tvoria len dva aktívne otvory. Zároveň tvorí aj jediné markantné rozpoznávacie znamenie medzi staršou a novšou verziou Ioniqu – nová maska má v sebe vyryté drážky, zatiaľ čo staršia zostala úplne hladká.

Koľajnice tam skrátka museli byť. Ioniq jazdí s pokojom električky
Zdroj: Autor

Jemná extravagancia je pozorovateľná aj z diskov kolies, ktoré dostali efektný, no stále celkom nenápadný turbínový dizajn. Niekomu pomerne vysoký profil pneumatík síce vizuálne nemusí byť po chuti, jazda je však aj vďaka nim mimoriadne komfortná. Ale nepredbiehajme.

Toto je auto, ktoré sa kupuje na metre. „Dobrý, poprosím vyše štyroch metrov dobre vybavenej káry“
Zdroj: Autor

(Nielen) Na predbiehanie sú tu totiž určené úplne nové Full LED svetlomety, ktoré svietia veľmi dobre, aj keď na rýchlosti reakcií automatického prepínania by sa trocha dalo popracovať. Vzadu by sme našli jemne upravený nárazník a úplne novú grafiku zadných LED svetlometov.

Neurazí, stredne nadchne, tep zostáva rovnaký.
Zdroj: Autor

Prekvapivo praktický

Testovaný model dostal interiér vyhotovený v nezvyčajnom, no sympatickom bledom finiši. To znamená svetlosivú palubnú dosku kombinovanú s čiernymi plastovými povrchmi/čalúnením. Z už tak veľmi priestranného interiéru to urobilo skutočne príjemné a vzdušné miesto na život. Pre tento efekt nebolo potrebné ani panoramatické strešné okno.

Interiér je vďaka svetlému čalúneniu vždy vzdušný. Vďaka čiernym dekoráciám je zasa vždy zaprášený
Zdroj: Autor

Posed za volantom či pracovné prostredie vodiča je prekvapivo komfortné a premyslené. Hneď z úvodu sa na vás usmieva volant s plochou spodnou časťou, spoza ktorého máte dobrý výhľad na známy displej digitálneho prístrojového panela. Úplne nový je infotainment, ktorý bol v Ioniqu adaptovaný z ostatných modelov koncernu a má uhlopriečku až 10,25 palca.

Volant je trocha kormidelnícky tenký, ak prihliadneme k jeho dynamickým tvarovým ambíciám. Ale vyhrieva sa rýchlo!
Zdroj: Autor

Pôsobí veľmi hodnotne, je dostatočne jasný a kontrastný. Veľmi poteší aj príkladná ergonómia a striedmy dizajn bez výstrelkov. Samotná manipulácia s menu je veľmi intuitívna, podobne ako rýchlosť reakcií a odozvy na dotyk. Základné zobrazenie displeja sa spolieha na 3 dlaždice s informáciami, ktoré si možno nakonfigurovať.

Tento infotainment je špička v triede. Bez debaty.
Zdroj: Autor

Tretina displeja však zostáva vyhradená pre informácie o stave batérie a energetickom hospodárstve. Vie dokonca nájsť aj nabíjacie stanice – na Slovensku ich však zatiaľ veľa zaregistrovaných nie je. Za to však Hyundai nemôže. Jediným maličkým sklamaním tak zostáva len absencia fyzických tlačidiel infotainmentu a ich nahradenie dotykovými.

Fun fact: Už aj Ioniq vás na tomto mieste upozorní, že auto pred vami sa v zápche pohlo
Zdroj: Autor

Inak je interiér nového Ioniqu samým prekvapením. Je tu naozaj množstvo rôznych odkladacích priestorov s priam nepotrebne veľkými objemami. Máte si kam odložiť asi tri PET fľaše, dva tégliky s kávou a množstvo iných, objemných, záležitostí na miesta, v ktorých by zvyčajne bola páka prevodovky či ručná brzda.

Veľmi ergonomické a užívateľsky príjemné je aj ovládanie smeru jazdy, keďže o prevodovke veľmi hovoriť nemôžeme
Zdroj: Autor

Ozaj, keď už sme pri prevodovke, ovláda sa pomocou štyroch tlačidiel v klasickej P-R-N-D konštelácii. Priznávam, že som ešte intuitívnejšie vymyslené ovládanie automatickej prevodovky nezažil. Veľkým plusom je však ergonómia interiéru – doslova všetko máte poruke.

Síce 357 litrov, ale veľmi pekne tvarovaných.
Zdroj: Autor

To veľmi korešponduje s komfortným charakterom interiéru Ioniqu. Toto je jednoducho miesto, kde si sadnete a nemyslíte na nič. Stlačíte tlačidlo režimu D a auto sa bez jediného zvuku pohne vpred. Cítite sa izolovane, len vy, dostatočné množstvo priestoru pre štyroch ľudí a ich batožinu s objemom 357/ 1417 litrov.

Vyzerá to ako stará, veľká americká V8 a má to 136 koní. Čiže presne toľko, ako stará a veľká americká V8
Zdroj: Autor

Pohoďák

Keď presadáte každý týždeň z jedného do druhého auta, veľké rozdiely v jazdných vlastnostiach aj podobných áut vás dokážu jednoducho zmiasť. Do Ioniqu som presadol z testovacieho SEATu Tarraco 1,5 TSI DSG a aj keď ide o autá s podobným zameraním a výkonom, zarazilo ma, ako môžu byť dva stroje na jeden účel vytvorené tak rozdielne.

Áno, tieto kolesá sa snažia pôsobiť ako turbíny, a snažía sa fakt veľa
Zdroj: Autor

Môžete namietať, že Ioniq stratil bezprostrednosť pohonu na fosílne palivá alebo si jednoducho priznať, že je dokonalejší, tichší a posádku lepšie izoluje od vonkajšieho diania. Podvozok je naladený veľmi komfortne a určite to nie je automobil pre nadšeného šoféra. Pracuje s hmotnosťou, nakláňa sa a relatívne skoro dáva vedieť o svojich limitoch. Jeho elektromotor s výkonom 100 kW (136 koní) taktiež nie je najrýchlejší, ale úplne stačí.

LED diódami sa na Ioniqu skutočne nešetrilo
Zdroj: Autor

Konkurenciu však rozdrtí svojou efektivitou. Na diaľnici pri 130 kilometroch za hodinu sa pohybuje spotreba energie okolo hranice 20 kWh/100 km, v meste sa vyšplhá na približne 24 kWh. Mimo mesta nemá problém jazdiť za hodnoty od 13 do 15 kWh/100 km, čo z neho robí majstra v šetrení energie.

Na každý deň

Pre bežný život je zvládnuteľné aj nabíjanie. Mohlo by byť rýchlejšie, osemdesiat percent batérie však máte do hodiny a vystačí vám na 319 kilometrov podľa normy WLTP – naozaj slušný a realistický zásah.

Ak hľadáte alternatívne pokrokové rodinné auto, ktorého prednosťami sú jednoduchá obsluha, nadčasový vzhľad a skutočne príjemný, kvalitne a vzdušne pôsobiaci, interiér, nemusíte sa pozerať ďalej. Ioniq vám s radosťou vyhovie.

Základná cena modelu – Hyundai Ioniq Electric BEV: 35 990 €
Základná cena testovanej verzie – Hyundai Ioniq Electric+ BEV: 38 990 €
Záruka: 5 rokov (bez obmedzenia kilometrov)

Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:synchrónny elektromotor
Najvyšší výkon [kW (k)]:100 (136)
Najvyšší krút. moment [Nm]:295
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:165
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,2
Dojazd [km]311
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:357 / 1417
Kapacita batérie [kWh]38,3
Prevádzková hmotnosť [kg]:1527 - 1575
Rozmer pneumatík:205/60 R16
Dĺžka [mm]:4470
Šírka [mm]:1820
Výška [mm]:1475
Rázvor [mm]:2700

NEPREHLIADNITE: