Hyundai Ioniq 5 N: divoký hot hatch s dychberúcimi parametrami!

803
Zdroj: Hyundai

Kórejský Hyundai vstupuje do novej éry divízie N so svojim dlho očakávaným plne elektrickým hot hatchom Ioniq 5 N s výkonom dosahujúcim takmer 650 koní!

Dlho očakávaný Ioniq 5 N bol oficiálne predstavený na tohtoročnom festivale Goodwood Festival of Speed. Ioniq 5 N je prvým modelom divízie N s elektrickým pohonom a určite sa nemusíte obávať toho, že bude aj posledný. Hyundai v budúcnosti plánuje vyrobiť aj ďalšie výkonné elektromobily s dodatkom N.

Športový zovňajšok

Po vizuálnej stránke sa Ioniq 5 líši od štandardného modelu už na prvý pohľad. Vďaka karosérií dlhšej o 80 mm a širšej o 50 mm pôsobí veľmi dominantným dojmom.

Zdroj: Hyundai
Zdroj: Hyundai

Prepracovaná predná maska zahŕňa aktívne vzduchové klapky na chladenie bŕzd.

Zdroj: Hyundai
Zdroj: Hyundai

V zadnej časti sa nachádzajú retro svetlomety charakteristické pre tento model, veľky spojler s centrálnym brzdným svetlom a difúzor pre zlepšenie aerodynamiky. Ďalšie zmeny na aute zahŕňajú lemy blatníkov vo farbe karosérie, kontrastné čierne lemovanie a oranžové akcenty.

 

Zdroj: Hyundai
Zdroj: Hyundai

Pretekársky interiér

Vnútri nájdete nový volant s páčkami radenia a tlačidlami pre režim jazdy a pre aktiváciu funkcie „N Grin Boost“, ktorá umožňuje vodičovi prístup k maximálnemu dostupnému výkonu na krátky čas. Športové N sedadlá ponúkajú rovnakú podporu a úroveň pohodlia ako v ostatných N-kách.

Zdroj: Hyundai
Zdroj: Hyundai

Narozdiel od otvoreného usporiadania prednej podlahy štandardného modelu je Ioniq 5 N vybavený stredovou konzolou s opierkou kolien po celej dĺžke.

 

Zdroj: Hyundai
Zdroj: Hyundai

Dychberúci výkon

Hyundai Ioniq 5 N je najvýkonnejší Hyundai aký bol kedy vyrobený. Disponuje pohonom všetkých kolies a dvojicou elektromotorov, ktoré sa dokážu roztočiť až na 21 000 otáčok za minútu. Výkon týchto elektromotorov dosahuje počas bežnej prevádzky 601 koní a krútiaci moment 740 Nm počas bežnej prevádzky. S aktivovanou funkciou N Grin Boost je k dispozícii na krátku dobu výkon 641 koní a 770 Nm. Ioniq 5 N dokáže zrýchliť z nuly na sto za 3,5 sekundy, pričom maximálna rýchlosť dosahuje 260 km/h. Novinkou sú aj brzdy s hybridnou konštrukciou s rozmermi 15,7 palcov vpredu a 14,1 palcov vzadu. Tieto brzdy sú najsilnejšie a najväčšie brzdy aké kedy Hyundai použil v osobnom aute. Vďaka 800-voltovej technológií podporujúcej ultrarýchle nabíjanie sa Ioniq 5 N nabije z 10 na 80 percent za 18 minút.

 

Zvuky spaľovacieho motora

Rovnako ako ostatné elektrifikované vozidlá, aj Ioniq 5 N ponúka užívateľom voliteľné syntetizované zvukové stopy. S N Active Sound+ sú k dispozícii tri zvukové profily a ich hlasitosť je nastaviteľná. Režim Evolution napodobňuje “vesmírne efekty” , Supersonic napodobňuje stíhačku. Najatraktívnejší zvukový režim je Ignition, ktorý pomocou desiatich reproduktorov napodobňuje zvuk preplňovaného 2,0-litrového štvorvalca, ktorý nájdete v spaľovacích modeloch divízie N.

 

Zdroj: Hyundai
Zdroj: Hyundai

Šikovné funkcie

Technológia N e-Shift prináša niečo, čo mení hru na trhu s elektromobilmi. Krátkym prerušením krútiaceho momentu N e-Shift napodobňuje 8-stupňovú dvojspojkovú automatickú prevodovku. Ioniq 5 N bude pri radení smerom nahor napodobňovať prerušenie, zatiaľ čo preraďovanie na nižší stupeň je bude prispôsobené otáčkam a sprevádzané praskaním a búchaním.

Zdroj: Hyundai
Zdroj: Hyundai

Ďalšou šikovnou vychytávkou je N Drift Optimizer, ktorý svoj účel prezrádza už v názve. Systém riadi viacero systémov vozidla na udržanie uhla driftu. Ak vodič vyžaduje väčšie úsilie na spustenie driftu, Hyundai integroval funkciu Torque Kick Drift, ktorá mu v danom momente pomôže. Simuluje kopnutie spojky používané vo vozidlách s pohonom zadných kolies. Ioniq 5 N prichádza aj s rozdelením krútiaceho momentu s 11 jazdnými režimami a elektronickým samosvorným diferenciálom.