FOTOREPORT: Nový Renault Clio má slovenské ceny a jednu brilantnú verziu

1057

1. Malá legenda

Najpredávanejšie francúzske auto prichádza na náš trh vo svojej piatej generácii. Značka tvrdí, že Renault Clio je akýmsi rodičom segmentu malých áut, ktorý sa v 90-tych rokoch zapríčinil o popularizáciu tohto automobilového žánru. Celkovo sa ich predalo približne 15 miliónov kusov a len za minulý rok pribudla k tomuto číslu cifra 500 000. V rokoch 1990, 1998, 2005 a 2012 vyhral tento drobný francúzsky model anketu Svetové Auto Roka.

2. Progres

Slovenské zastúpenie značky sa pochlapilo a do Šamorína prinieslo všetky 4 predošlé generácie modelu. Prvú generáciu označil Renault za auto, ktoré stálo pri vzniku tohto segmentu. Druhá generácia mala priniesť zákazníkom priestor, tretia generácia priniesla vysokú mieru bezpečnosti a štvrtá technologickú výbavu.

3. Súčasnosť

Piata generácia má podľa značky kombinovať danosti všetkých predchádzajúcich generácií do jedného balenia. Nový automobilový segment už síce nestvorí, no má vynikať z hľadiska bezpečnosti, vnútorného priestoru pri zachovaní kompaktných rozmerov a samozrejme z hľadiska technologickej výbavy, ktorá dnes napreduje viac než kedykoľvek v minulosti.

4. Žiadny facelift

Piata generácia Renaultu Clio sa síce môže náramne podobať na svojho predchodcu, no vôbec nejde len o kozmetické preskupenie prvkov. Novinka konečne dopĺňa modelový rad značky svojim typickým svetelným podpisom vpredu a modernizovaným dizajnom zadnej časti. Exteriérové vyhotovenie sa bude líšiť od zvolenej výbavy. Na výber budete mať základnú verziu LIFE, vyšší základ v podobe výbavy ZEN, luxusnejšie prevedenie INTENS a novinku v modelovom rade Clio s označením RS Line.

5. RS Line

Výbava RS Line je zároveň najvyššou z ponuky. Luxusné prevedenie Initiale Paris sa na náš trh nedostane, tak si musíme vystačiť s vyššie spomenutými vyhotoveniami. Verzia RS Line taktiež nahrádza výbavu z predošlej generácie, ktorá niesla označenie GT Line. V podstate sa nič zásadné nedeje, no Clio v tomto prevedení vyzerá drsne a športovo. Z exteriéru sa tento pocit prenáša aj do interiéru, no tam je športový charakter citeľný na vlastné zmysly.

6. Kokpit pretekára

Výbava RS Line so sebou prináša červené detaily na sedadlách, čalúnení lakťovej opierky či ozdobných lištách na palubnej doske. Športový volant je krásne „macatý“, no nebyť perforovanej kože na bokoch obruče a loga divízie Renault Sport na jeho spodku, nijak zásadne sa nelíši od volantu v povedzme verzii INTENS. Kokpit je taktiež omnoho viac orientovaný na vodiča než v predošlej generácii. Posed za volantom je brilantný. Úprimne, nečakal som, že sa mi bude v Cliu tak dobre sedieť, keďže som sa nikdy nevedel úplne spriateliť s pozíciou za volantom v modeloch Renault. Viete sa posadiť krásne nízko aby ste pocítili cestovnú rýchlosť a s výnimkou relatívne malého zadného okna máte veľmi dobrý výhľad z kabíny.

7. Späť na zem

„Nešportová verzia“ dokáže byť skutočne „chic“. Pocitová kvalita v interiéri, ktorá bola slabou stránkou predošlej generácie, narástla v každom ohľade. Či už sa bavíme o páčkach pod volantom s kovovými korunkami, elektrických ovládačoch okien alebo všeobecne o prítomnosti mäkčených plastov, ktorých nájdete v kabíne Clia výrazne viac než dvojnásobok oproti predchodcovi, máte dojem, že Francúzi zobrali kvalitatívne výčitky skutočne vážne. Na volante taktiež pribudlo ovládanie tempomatu, ktoré nahradilo starý kolískový prepínač medzi obmedzovačom rýchlosti a tempomatom.

8. Trend

Z tohto hľadiska si dáva Renault mierne načas. Na prístrojovej doske nájdete 7-palcový prístrojový panel. Jeho grafika sa samozrejme mení podľa zvoleného režimu, no je skutočne málo konfigurovateľný. V klasickej podobe tu zotrvávajú ukazovatele stavu paliva a vody. Displej však dokáže zobraziť odstup voči autu pred vami aj s farebným akcentom v závislosti od situácie. Zobrazuje dynamické údaje v športovom režime umiestnené v ľavom hornom rohu, vpravo hore nájdete údaje z navigácie, vpravo dole dojazd na nádrž a vľavo dole počítadlo najazdených kilometrov.

9. Pokrok

Renault s uložením obrazoviek na výšku istým spôsobom predbehol dobu. Čo však pocitovo zostarlo o dekádu bol multimediálny systém R-Link. Ten je chvalabohu oficiálne mŕtvy a nahrádza ho nový systém EasyLink. Má svoje špecifiká a aj pri takomto krátkom spoznávaní som narazil v systéme na miesta, kde na mňa vyletela hromada informácií a zložitá grafika bez logického odôvodnenia. Je to však výrazný pokrok oproti predošlému systému. Absencia fyzického ovládača hlasitosti je skvele odôvodnená typickým ovládačom pod volantom, ktorý je po novom menší a kompaktnejší. Nepadne však do ruky tak dobre, ako väčšia a ergonomicky príjemnejšie tvarovaná verzia v predošlej generácii modelov.

10. Prijímané s radosťou

Interiérové ovládače majú vynikajúce vyhotovenie. Tento panel klimatizácie a klávesy funkcií sme mohli prvý krát vidieť už v Dacii Duster, no o nič menej mu to nesvedčí v novom Cliu.

11. Váš priateľ

Displej systému je k dispozícii v dvoch verziách. Menšie 7-palcové vyhotovenie nie je štandardne dodávané s navigáciou. Väčšia verzia má 10,2-palcovú uhlopriečku v ktorej bude navigácia v základnej výbave. Tá spolupracuje s vyhľadávacím systémom Google, pričom celý systém pôsobí ako veľký Android tablet so svojimi silnými ale aj slabšími stránkami. Navigácia vám taktiež vyhľadáva najvýhodnejšie ceny paliva vo vašom okolí.

12. Pohodlie v malom aute?

Oproti predošlej generácii sa Clio skrátilo o 12 milimetrov, čo nie je nijak zásadný údaj. Konštruktérom sa však podarilo dopriať zadným pasažierom o 2,5 centimetra viac pristoru. Pokiaľ sme sa s kolegami správne „rozsadili“, dokázali sme všetci traja sedieť pohodlne. Paradoxom je, že pri mojej výške 186 cm som mal v Cliu viac miesta na hlavu pri vystretom posede ako napríklad vo veľkom sedane Talisman. Sedadlá sú však mäkké a keďže Clio medzigeneračne podrástlo o 43 milimetrov do šírky, „ramenatejší“ jedinci si môžu pokojne vydýchnuť a posadiť sa na zadné sedadlá.

13. Poriadny nárast

Batožinový priestor je miestom, kde nové Clio podrástlo najviac. Z pôvodných 300 litrov, ktorými disponoval štvrtá generácia sa stalo až 391 litrov s dvojpodlažnou konfiguráciou kufra. Naftová verzia má však objem kufra menší a to 366 litrov. Tento údaj však nevychádza z merania podľa metodiky VDA. Podľa nej narástol kufor Clia len o 40 litrov. Každopádne, je to poriadne hlboký a praktický kufor.

14. Progresívny nástup

Táto spleť káblov a hadíc ukrýva od sebou motorizáciu TCe 130 GPF. Ako už názov naznačuje, tento benzínový motor disponuje filtrom pevných častíc. Objem 1,3-litra je zatiaľ tým najväčším, aký dostanete pod kapotou Clia. Motor má príjemne progresívny nástup výkonu. Dvojspojková prevodovka EDC si s ním však rozumie veľmi dobre. Na rozdiel od predchádzajúcich verzií nedrží zbytočne motor v otáčkach a aj na manuálne radenie páčkami pod volantom reaguje pohotovejšie a „chrumkavejšie“. Tým chcem povedať, že som nezachytil žiadne hádzanie pri radení, či akékoľvek problémy. Kvalty tam jednoducho padali jeden za druhým. Výraznejší komentár smerom k litrovej verzii nájdete v reportáži z medzinárodných prvých jázd.

15. Komfort

Jazdný komfort ma skutočne prekvapil. Odhlučnenie prednej časti kabíny je vynikajúce a cestovnú rýchlosť okolo 120 km/h na širokej ceste nevnímate ako nijak zásadnú. Auto si prekvapivo pláva nerovnosťami, čo je pri malom modeli akým je Clio celkom zázrak. Piata generácia ponúkne disky s priemerom 15 až 17 palcov.

16. Motorizácie

Jediným atmosférickým motorom v ponuke má byť litrový benzínový trojvalec SCe 65. Ten dostanete výradne v základnej verzii LIFE. Litrový benzínový trojvalec preplňovaný turbom je okrem verzie LIFE k dispozícii vo všetkých verziách. Malo by ísť o slovenský bestseller a taktiež najrozumnejšiu voľbu pod kapotou Clia. Silné 130-koňové 1,3-ky budú k dispozícii len v „chic“ verzii INTENS a pre motor v príznačnej verzii RS Line. Naftová verzia bude len jedna a príde prekvapivo len vo verzii ZEN.

17. Slovenské ceny

Renalut Clio piatej generácie začne na cenovke 9850 eur s atmosférickým benzínovým trojvalcom v základnej verzii LIFE. Najzaujímavejšia verzia INTENS s litrovým turbom TCe 100 začína na čiastke 13 750 eur. Malo by ísť o najlepšiu kúpu z hľadiska exteriérového, interiérového vyhotovenia a motorizácie. Zatiaľ najzábavnejšia a najdrahšia verzia RS Line začína na čiastke 17 950 eur a s príplatkovou výbavou môže vyrásť ešte vyššie. Je to však brilantný balík a môžem povedať, že pokiaľ Renault chystá Clio GT, ani nemusí a už ho prakticky vyrobilo. Jediná naftová verzia so 115-koňový 1,5-litrovým turbodieselom vo verzii ZEN je k dispozícii za 15 400 €. Pokiaľ by ste však váhali, či si priplácať za vyššie vyhotovenia kvôli krajším svetlám a lištám, Full LED svetlomety vpredu a vzadu sú v štandardnej výbave.