BMW dáva zbohom štvornásobne preplňovaným dieselom vo “finálnej edícii”

2677
Zdroj: BMW Blog

Turbá pre všetkých!!!…sme si vraveli. Od klávesnice ste sa z nich mnohí smiali, no my sme sa zo štvornásobne preplňovaných naftových trojlitrov od BMW smiali od radosti. Teraz im však definitívne zvoní umieráčik a lúčia sa “finálnou edíciou”.

Naftový radový šesťvalec preplňovaný štvoricou turbodúchadiel sa prvý krát objavil pod kapotou vlajkovej lode BMW radu 7. Následne sa tento jedinečný motor dostal do zvyšku vrchných poschodí ponuky značky.

Naftovú motorizáciu s kódovým označením B57S ste si mohli doteraz objednať v BMW radu 5 (M550d xDrive) alebo v SUV X5 (X5 M50d), X6 (X6 M50d) alebo v obrovskom X7 (X7 M50d). Na fóre BMW Blog, kde sa pretriasajú novinky zo zákulisia značky, sa objavila informácia o konci produkcie tohto motora.

Ďakujeme, EÚ!

Do dnešného dňa ide o jediný motor svojho druhu a okrem modelov Bugatti je skutočne ťažké nájsť motor s tak výrazným a komplikovaným preplňovaním. Motor samozrejme odchádza z výroby kvôli emisným limitom, čo je ale skutočne paradoxné. Dosahoval extrémne nízku spotrebu pri výnimočných parametroch.

Zdroj: CarBuzz
Zdroj: CarBuzz

Čo však motor zabíja možno aj viac než bruselská honba za “vlastným chvostom”, je jeho komplikovaná konštrukcia a vysoké náklady na údržbu. Aby ste však mali predstavu, výkon 294 kW/400 koní a maximálny krútiaci moment 760 Nm si žiadali na svoju prevádzku len 6,9-7,2 l/100 km vo veľkom SUV X5 M50d alebo 7,1-7,4 l/100 km v modeli X7 M50d.

Zdroj: BMW Blog
Zdroj: BMW Blog

Osobne si však spomínam, že pri jazde v medzimestskej premávke som vo vlajkovej lodi 750d odmeral spotrebu len mierne presahujúcu 5 l/100 km. Ako hovorím, tento motor odíde do večných lovíšť zapísaný hlboko do dejín “motorárskej” konštrukcie.

Finálna edícia

V poslednej dobe je však tých odchodov skvelých motorov akosi viac, než by sa patrilo. Vždy sa však značky lúčia s pohonnými jednotkami špciálnymi edíciami a BMW nie je výnimkou. Posledné “hurá” si môžete dopriať v modeloch X5 a X7.

Zdroj: BMW Blog
Zdroj: BMW Blog

Modely limitovanej edície dostanú navyše extra výbavu z hľadiska asistenčných systémov, laserové svetlá v “štandarde” či zopár emblémov a detailov na zvýraznenie výnimočnosti. “Náklad” tejto edície zatiaľ jasný nie je, no na európske trhy sa podľa všetkého dostane už v priebehu leta.