Dámy a páni, je to tu. Jedna z posledných exkluzívnych automobiliek sveta predstavuje svoje dlho ohlasované SUV. Aston Martin DBX bude pre značku zaručeným úspechom a bez akejkoľvek debaty zapôsobí pozitívne na jej finančnú bilanciu. To ostatné je už však vysoko subjektívne, no ako skalný fanúšik značky mám z tohto auta zmiešané pocity.
Totiž, Aston Martin DBX je evidentnou a neskrývanou kópiou idey, ktorú kedysi prinieslo Porsche Cayenne. Športové autá sa nedajú predávať na také objemy, a tak stabilne vzhľadom na ekonomické výkyvy, ako tie úžitkové.
Cayenne svojho času zachránilo Porsche pred krachom a dnes sa stala z tejto poistky stratégia zabezpečujúca stabilitu predajov mnohých značiek. Koniec koncov môžu týmto autám fanúšikovia “bozkávať nohy” vďaka ich existencii. V budúcnosti by mohli bez ich existencie vymiznúť z trhu kultové modely ako 911 či grand tourery DB. No a to by bola len tragédia.
Prvky v molekule
Aston Martin DBX je kombináciou mnohých známych dizajnérskych čŕt. Predná časť pripomína plnotučný dvanásťvalcový model DB11 a tá zadná zas malé kupé Vantage s typickým svetelným podpisom.
Aby toho nebolo dosť, samotná silueta veľkého SUV je natiahnutá do takých šialených proporcií, že máte pocit, akoby v Gaydone obuli gumáky modelu Rapide a capli mu na zadok logo “DBX”. Mohlo to dopadnúť aj omnoho horšie. Kolega Fero ale prišiel s veľmi dobrou ideou, ktorá vám mierne pokazí pohľad na nové britské SUV.
Nemá nič typicky vlastné. Všetko čo vidíte, je akousi zmesou existujúcich prvkov, s ktorými prišli predošlé modely. Aj keď, kačacie krídlo na SUV nie je zrovna konzervatívne či upäté.
Uhni, Ferrari!
Myslel som si, že pokiaľ by som bol ťažko v balíku a potreboval klasickú “exotiku” s prekrásnym interiérom, siahol by som po Ferrari GTC4 Lusso. Aston DBX skrýva Lusso do vrecka, a to doslova s pokojom Angličana.
Elegantný a jednoduchý interiér, v tomto prípade čalúnený v krémovej koži, ukrýva techniku a multimediálnu výbavu stojacu na aktuálnej generácii systémov od Mercedes-Benz (MBUX). To znamená, že ide o pekný interiér, ktorý vás nevytočí do vývrtky svojou nefunkčnosťou a nelogickosťou.
Žijeme teda v krásnych časoch, kedy dokážu byť modely luxusných exotických značiek krásne, zaujímavé a zároveň funkčné na elementárnej úrovni. To sme sa teda dopracovali… konečne správnym smerom.
Výkon, dynamika a rivali
Tento uhladený britský “macko” je priamym konkurentom vyššie spomenutého Porsche Cayenne vo verzii Turbo. S hmotnosťou 2245 kilogramov je dokonca o 10 kilogramov ťažší než jeho priamy rival. Pod kapotou hromží jeden z najlepších motorov aktuálnej generácie športových áut. Ide o 4-litrový osemvalec z dielne Mercedes-AMG, ktorý produkuje 404 kW/550 koní, čo nie je v spoločnosti extrémne výkonných SUV nijak neuveriteľné číslo.
Tým nie je ani hodnota krútiaceho momentu na úrovni 700 Nm. Povedzme si však na rovinu, že modely Aston Martin neboli nikdy o naháňaní nezmyselných čísel. Nárast výkonu o 40 koní, z pôvodných 510 v modeli Vantage, pramení z upravených turbodúchadiel a rozdielneho kompresného pomeru.
Výkon je distribuovaný na všetky štyri kolesá skrz 9-stupňovú prevodovku, taktiež od Mercedes-AMG, a elektronický stredový diferenciál. Ten rozdeľuje krútiaci moment v pomere 47:53 v prospech zadných kolies, no v prípade “núdze” dokáže systém poslať všetkých 100 percent na zadnú nápravu. S distribúciou krútiaceho momentu medzi dvojicu zadných kolies sa bude zaoberať elektronický samosvorný diferenciál, do ktorého pošle všetkých 700 Nm uhlíkový hnací hriadeľ.
Nové vody
Platforma, na ktorej stojí SUV DBX, je kompletne nová a podvozok drží nad zemou trojkomorové vzduchové odpruženie, čo je taktiež pre Aston “prvotina”. Technika podvozka pracuje so 48-voltovými stabilizátormi, ktoré dávajú DBX podľa značky jazdné vlastnosti športového auta. Aj napriek tomu má mať SUV aké-také terénne schopnosti. Nájazdový uhol prednej nápravy je 27,1 stupňa a na zadnej 18,8 stupňa so vzduchovým podvozkom vytlačeným na maximálnu možnú výšku.
To je v rámci priamej konkurencie relatívne slabé, no je to Aston Martin, PREBOHA!!#@!! Brodivosť do hĺbky 500 milimetrov je relatívne blízka rivalovi od Porsche, ktorý ponúkne 550 mm. Aston taktiež ťahá za kratší koniec z hľadiska svetlej výšky, ktorá je na úrovni len 235 milimetrov.
Praktickosť na palube je však o niečom inom. Dlhočizný zadok ukrýva 632-litrový batožinový priestor, ktorý môže byť rozšírený sklopením sedadiel podelených v pomere 40/20/40. Dokonca si môžete priplatiť za balíček pre “domácich miláčikov”, ktorý by mal ponúknuť “chlpáčom” pohodlný priestor, v ktorom by nelietali po celom kufri.
Nové DBX bude vyrábané v novej waleskej fabrike (St Athan) a prvé objednávky by mali doraziť k zákazníkom v druhom štvrťroku 2020. No a cenovka? Pred tým než zaškrtnete akúkoľvek príplatkovú možnosť rátajte s cifrou cez 180 000 eur. Čiže vám vyprázdni peňaženku presne tak, ako sa na správny Aston patrí.