TEST Škoda Octavia RS: Legenda českých a slovenských ciest

1737
Zdroj: Rasťo Bujna

Československá ikona športovosti poriadne okresala ponuku. To najlepšie, našťastie, zostalo.

O Octavii už viete asi všetko. Ak náhodou neviete, jej história sa píše od roku 1959. Potom 12 rokov výroby a potom dlhočizná pauza. Až v roku 1996 prišla znovuzrodená moderná Octavia. Na test sme dostali jej štvrtú generáciu a aj tá už má kus histórie za sebou. Už onedlho by mal prísť jej facelift.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Dovtedy stále hrajú prím krivky, ktoré vôbec nezostarli, maximálne sa trochu opozerali. Dizajnovo RS-ku oddeľujú mnohé čierne športové prvky na karosérii a nesmú chýbať ani štítky s označením najvyššej špecifikácie. Navyše vo verzii RS dostanete automaticky aj matrixové svetlá, ktoré fungujú naozaj výborne.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Interiér nekričí

V interiéri je už ostrá verzia o poznanie konzervatívnejšia. Aj tu však všetko vyzerá tak, ako sa patrí na vrchol ponuky. Pred vodičom nájdete digitálny prístrojový štít s viacerými možnosťami zobrazenia. V strede palubnej dosky na vás budú žiariť 10-palcové multimédiá Columbus a športový dojem podčiarkuje najviac volant s perforovanou kožou a štítkom RS.

Jedinou relikviou zostáva volič smeru jazdy automatickej prevodovky. Kým mnohé koncernové modely volia matné prevedenie, tu je chróm a ešte aj lesklý klavírny lak. Jedno z najexponovanejších miest a materiály, na ktorých sú mastnota a škrabance viditeľné najviac. To je, ako sa hovorí v Mladej Boleslavi… Škoda.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Škoda si vyhodnotila všetky pre a proti a ponuku modelov RS poriadne okresala. Dnes už v portfóliu top špecifikácie nenájdete žiaden plug-in hybrid a ak chcete naftu, musíte ísť tiež o triedu nižšie. Napokon, športový štítok na naftovom aute, to si môže dovoliť len zopár modelov na svete s unikátnymi motormi. A tie väčšinou nie sú určené do bežnej premávky.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Nechali to najlepšie z ponuky

A teda zostal benzín. Z dvojlitrového TSI vyžmýkali 245 koní a na stovku zrýchli za 6,7 sekundy. Na dnešnú dobu to už nie je svetoborné číslo, no vďaka hmotnosti približne 1,5 tony dokážete túto dynamiku aplikovať aj v zákrutách. A k ovládateľnosti prispieva aj diferenciál VAQ. Nejde o simuláciu, ktorá pribrzďuje kolesá, ale ani o mechanický samosvor. Technologicky má najbližšie k Haldexu a riadi ho počítač.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

A riadi ho veľmi dobre. Naozaj cítiť, ako nás vyťahuje zo zákruty a zakusuje sa do cesty. Napriek tomu Octavia RS nebude autom na trať. Je to dosť silný sedan, ale ak ho dostanete na hranu, bude nedotáčavý. Väčšina hmotnosti je vpredu a to jednoducho neoklamete.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Povedzme ale, že sa to Octavia snaží utajiť tak dlho, až sme zostali prekvapení. No a rovnako musíme pochváliť aj sedemstupňovú automatickú prevodovku, ktorá v športovom režime dokáže zabaviť. Inak je ladená prioritne na nízku spotrebu. Ak ju v manuálnom režime privediete do vysokých otáčok, prestane vás počúvať a preradí si sama.

No najväčšia výhoda Octavie RS je práve v tom, že nie je úplne prehrotená. Jasné, mohli by ste mať traťový špeciál. A nie je žiadnym tajomstvom, že sú extrémisti, ktorí si RS-ku prečipujú donekonečna a ešte ďalej. Ale toto nie je zberateľský kúsok. Toto je stroj na každodenné vozenie. A nielen v dynamickom, ale aj v tom každodennom vám Octavia vyjde v ústrety. Konkrétne svojou praktickosťou, ale aj spotrebou. Tá sa podľa tabuliek drží v spektre 6,8 až 7,1 litra na 100 kilometrov, čo je úplne reálne číslo. Ak sa pre RS-ku rozhodnete, pripravte si takmer 40-tisíc eur. Na takej sume toto auto začína.

Základná cena testovanej verzie – Škoda Octavia RS  2.0 TSI 180 kW (245k) 7°DSG: 39 660 €
Záruka: 5 rokov alebo 100 000 km
EURO NCAP: 5* (2019)

Technické údaje
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1984
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:180(245)/ 5 250 – 6 500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:370/1 600 – 4 300
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,7
Spotreba - kombi [WLTP] [l/100 km]:6,5 – 8,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:600
Objem nádrže [l]:50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 520 – 1 629
Rozmer pneumatík:225/40 R19
Dĺžka [mm]:4 702
Šírka [mm]:1 829
Výška [mm]:1 457
Rázvor [mm]:2 681