Ford Ranger je jedným z rekordérov znižovania objemu. Naposledy, keď som sa stretol s týmto pick-upom, poháňal ho 3,2-litrový päťvalcový turbodiesel. Časy sa menia a valce ustupujú turbám. Na to sme si už, samozrejme, zvykli, no otázkou je, či ide o dobrý nápad v prípade pracovného nástroja. Znížený objem síce neprekáža v mestskej premávke, no toto je makač z farmy! Žiadna Fiesta!
Pick-up Ford Ranger je obrom na naše pomery, no v USA, krajine neobmedzených…rozmerov, ide o prcka. Táto americká zbraň na zdolávanie tvrdých podmienok s poriadnou dávkou nákladu je však prekvapivo pohodlné a spratné vozidlo v širokom spektre podmienok.
Od dlhých diaľničných presunov až po túlanie sa po vidieckych cestách a horských oblastiach. Má to však jeden háčik. Veľký 3,2-litrový naftový päťvalec musel ustúpiť 2-litrovému štvorvalcu s dvojicou turbodúchadiel. Pokiaľ sa vám začal otvárať vo vrecku nožík, spomaľte. Tento istý motor totiž poháňa samotná verzia Raptor.
NEPREHLIADNITE:
Zachovajte pokoj
Štvorvalcové motory sa postupne dostávajú aj do takzvaných “full-size” pick-upov už aj v krajine osemvalcov za Veľkou mlákou. Disponuje nimi napríklad aj legendárny Chevrolet Silverado a dlhé roky počúvame o tom, že do “štvorvalcového klubu” možno zavíta aj samotný RAM 1500.
No a to sú autá o necelý meter dlhšie. Dnes si však okrem jediného nemeckého modelu na trhu nevyberiete spomedzi pick-upov model, ktorý by mal viac ako 4-valcový motor. Úbytok 1,2-litrového objemu, ktorý má nahradiť jedno turbodúchadlo navyše, znie však v pracovnom nástroji, akým je Ford Ranger, pomerne drasticky. Poďme teraz k samotným dojmom.
2-2-10
Nový 2-litrový naftový štvorvalec s dvojicou turbodúchadiel je spriahnutý s novou 10-stupňovou automatickou prevodovkou. Motor produkuje výkon 156 kW/213 koní, čo je o 13 konských síl viac, než ponúkal vo svojej poslednej podobe 3,2-litrový 5-valec. Menší motor však ponúkne o 30 Nm vyšší krútiaci moment, no v skutočne drobnom spektre, konkrétne od 1750 do 2000 ot./min. Štvorvalec je omnoho kultivovanejší, tichší a pri vyšších otáčkach má výrazne pružnejší prejav než väčší motor v odchádzajúcej verzii.
Musím uznať, že päťvalec sa pri rozbiehaní hlásil o slovo o niečo skôr než v prípade dvojlitra. Keď však dvojliter dosiahol spomínaných 1750 ot./min., ťahal ako lokomotíva. Relatívne úzke spektrum otáčok, pri ktorých dosahuje motor maximálny krútiaci moment, dokáže perfektne obhospodarovať 10-stupňová automatická prevodovka. Rovnaký systém využíva aj nový Ford Mustang, no v prípade pick-upu Ford Ranger je prevodovka veľmi rozvážna a komótna, hlavne pri rozbiehaní.
Ovládače radenia na boku hlavice riadiacej páky slúžia k nastaveniu maximálnej výšky prevodového stupňa. Prostredníctvom tejto funkcie si neviete podradiť na nižší či zaradiť vyšší stupeň. Na stupnici od 1 do 10 si viete nastaviť maximálnu hodnotu, povedzme, “3” a od toho momentu nebude prevodovka radiť vyšší stupeň ako ten tretí. Túto funkciu využijete jedine v teréne, keďže som na ceste pre ňu využitie nenašiel.
Čo sa tým vyriešilo?
Otvoril som si test “päťvalcového” Rangera z jari minulého roka a porovnal jeho spotrebu s novým štvorvalcom. V meste sa spotreba motora 2.0 TDCi Ecoblue BiTurbo pohybovala na úrovni 10 litrov, no mimo neho dokázala klesnúť na úroveň 8 litrov.
Na diaľnici jazdíte pri rýchlosti 130 km/h za približne 10 litrov. To je cirka 0,5-litrová úspora oproti veľkému päťvalcu. Musím taktiež uznať, že Ranger je príjemné a pohodlné auto aj v prípade, že nemá na palube žiadnu záťaž.
Základná cena modelu – Ford Ranger XL 2.0 TDCi Ecoblue: 32 388 €
Základná cena testovanej verzie – Ford Ranger WildTrak 2.0 TDCi Ecoblue TwinTurbo: 47 976 €
Euro NCAP: 5 hviezd – 2012
Záruka: 5 rokov/150 000 km
Registračná daň: 1100 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1995 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 156(213)/3750 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 500/1750-2000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | - |
Spotreba - kombi [l/100 km]: | 7,6-7,9 |
Rozmery a hmotnosti | |
Nákladný priestor - dĺžka/šírka/hĺbka [mm]: | 1575/1560/511 |
Objem nádrže [l]: | - |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 2309 |
Užitočné zaťaženie: | 961 |
Dĺžka [mm]: | 5362 |
Šírka [mm]: | 1860 |
Výška [mm]: | 1815-1848 |
Rázvor [mm]: | 3220 |