TEST: Škoda Fabia Monte Carlo | Jednoducho imidžovka

4637

Iný ako benzínový trojvalec už Škoda vo Fabii neponúka. Dokáže jeho najsilnejšia verzia dôstojne sekundovať športovo ladenému modelu Monte Carlo?

Nedávny facelift Fabie priniesol nové predné svetlomety, väčšiu masku chladiča a nepatrné zmeny na prednom a zadnom nárazníku. Celkovo auto pôsobí sviežo, čomu prispieva aj zvolená kombinácia dvoch farieb a veľké 17-palcové disky.

17-palcové disky Fabii pristanú

To najlepšie, čo Fabia ponúka

V interiéri ma potešil výrazný športový volant prebratý z väčších modelov značky. Prehľadný prístrojový panel poskytuje okrem tradičných analógových ukazovateľov rýchlosti a otáčok aj teplotu chladiacej kvapaliny a stav paliva v nádrži.

Infotainment by si zaslúžil väčšiu uhlopriečku

Športové sedadlá s červenými prvkami čalúnenia, hliníkové pedále, dekor palubnej dosky pripomínajúci karbón, čierny strop a volant prešívaný červenou niťou umocňujú športový dojem z interiéru, ktorým sa model Monte Carlo odlišuje od bežnej produktovej línie Fabia. Oceňujem logiku usporiadanie ovládacích prvkov, rýchlosť odozvy dotykovej obrazovky multimediálneho systému a podporu Android Auto. 6,5-palcová uhlopriečka infotainmentu je však v súčasnosti už trochu primalá.

Výborný pocit za volantom

Posed je príjemne nízky s nohami natiahnutými dopredu. Ocenil som aj rozsah nastavenia volantu a vzdialenosť pedálov od sedadla. Výborne je riešený priestor vodiča na nohy s veľkou opierkou ľavej nohy. Miesta nad hlavou a na úrovni ramien je dostatok. Sedadlám sa dá vyčítať iba absencia nastaviteľnej bedrovej opierky, poprípade ich výraznejšie tvarovanie v spodnej časti chrbta. Integrované opierky hlavy dodávajú interiéru športový vzhľad, nemusia však vyhovovať vyšším postavám.

Predné sedačky sú pohodlné a poskytujú slušnú oporu v zákrutách

Ovládacie prvky sú logicky umiestnené a ľahko dostupné. Jediným ergonomickým prehreškom by som označil kontrolu adaptívneho tempomatu samostatnou páčkou na ľavej strane pod volantom.

Uspokojivá dynamika

Trojvalec je aj po studenom štarte príkladne tichý a produkuje iba minimálne vibrácie. Pod 1500 otáčkami je motor úplne mŕtvy, pri hodnote 2000 sa prebudí a predvedie na svoj objem plynulý lineárny záťah končiaci až pred obmedzovačom. Dlhšie prevody 6-stupňovej manuálnej prevodovky prispievajú k nízkej spotrebe, uberajú však z dynamiky auta. Reakcie na plynový pedál nepatria k najrýchlejším, udržiavanie motora vo vyšších otáčkach ale dokáže tento problém eliminovať.

Trojvalec prekvapil kultivovanosťou. Dnes už trojvalce dokážu jazdiť bez typických vibrácií, známych z minulosti

Spokojný som bol s ovládaním radiacej páky s krátkymi a presnými dráhami, ako aj s riadením s tuho nastaveným posilňovačom. Auto je pomerne tvrdé a väčšie nerovnosti dá posádke pocítiť. V zákrutách sa na hrboľatej ceste zadná náprava roztancuje a prekvapí aj prirýchlo reagujúce ABS, ktoré na zvlnenej ceste spôsobí slabý brzdný účinok aj pri jemne stlačenom pedáli. Karoséria sa však v zákrutách veľmi nenakláňa, dlho vykazuje neutrálne vlastnosti a o prichádzajúcej nedotáčavosti dá vedieť s predstihom.

S prevodovou pákou je radosť pracovať

Priemerná spotreba sa dá udržať na hranici 6,5 litrov na 100 km. Na diaľnici pri dodržiavaní rýchlostných limitov neprekročila sedmičku, na okreskách sa zmestíte do priemerných 6 litrov a v mestom sa vozíte za 7,5 litra.

Verdikt

Fabia Monte Carlo zaujme dizajnom, výborným posedom, hravým podvozkom a na kvalitnej vozovke nadpriemernými jazdnými vlastnosťami. Imidž na pohľad malého „hot-hatchu“ by síce posilnil silnejší motor, napriek tomu malý trojvalec prekvapí kultivovanosťou a uspokojí dostatočným výkonom.

Základná cena modelu – Škoda Fabia Monte Carlo 1.0 MPI 55 kW: 13 290 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Fabia Monte Carlo 1.0 TSI 81kW: 14 340 €
Záruka: 5 rokov alebo 100 000 km

Registračná daň: 90 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:999
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:81(110) / 5000 - 5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:200 / 2000 - 3500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,6
Spotreba - kombinovaná [l/100 km]:4,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:330/1150
Objem nádrže [l]:45
Prevádzková hmotnosť [kg]:1057
Rozmer pneumatík:215/40 R17
Dĺžka [mm]:3997
Šírka [mm]:1732
Výška [mm]:1467
Rázvor [mm]:2470