Iný ako benzínový trojvalec už Škoda vo Fabii neponúka. Dokáže jeho najsilnejšia verzia dôstojne sekundovať športovo ladenému modelu Monte Carlo?
Nedávny facelift Fabie priniesol nové predné svetlomety, väčšiu masku chladiča a nepatrné zmeny na prednom a zadnom nárazníku. Celkovo auto pôsobí sviežo, čomu prispieva aj zvolená kombinácia dvoch farieb a veľké 17-palcové disky.
To najlepšie, čo Fabia ponúka
V interiéri ma potešil výrazný športový volant prebratý z väčších modelov značky. Prehľadný prístrojový panel poskytuje okrem tradičných analógových ukazovateľov rýchlosti a otáčok aj teplotu chladiacej kvapaliny a stav paliva v nádrži.
Športové sedadlá s červenými prvkami čalúnenia, hliníkové pedále, dekor palubnej dosky pripomínajúci karbón, čierny strop a volant prešívaný červenou niťou umocňujú športový dojem z interiéru, ktorým sa model Monte Carlo odlišuje od bežnej produktovej línie Fabia. Oceňujem logiku usporiadanie ovládacích prvkov, rýchlosť odozvy dotykovej obrazovky multimediálneho systému a podporu Android Auto. 6,5-palcová uhlopriečka infotainmentu je však v súčasnosti už trochu primalá.
Výborný pocit za volantom
Posed je príjemne nízky s nohami natiahnutými dopredu. Ocenil som aj rozsah nastavenia volantu a vzdialenosť pedálov od sedadla. Výborne je riešený priestor vodiča na nohy s veľkou opierkou ľavej nohy. Miesta nad hlavou a na úrovni ramien je dostatok. Sedadlám sa dá vyčítať iba absencia nastaviteľnej bedrovej opierky, poprípade ich výraznejšie tvarovanie v spodnej časti chrbta. Integrované opierky hlavy dodávajú interiéru športový vzhľad, nemusia však vyhovovať vyšším postavám.
Ovládacie prvky sú logicky umiestnené a ľahko dostupné. Jediným ergonomickým prehreškom by som označil kontrolu adaptívneho tempomatu samostatnou páčkou na ľavej strane pod volantom.
Uspokojivá dynamika
Trojvalec je aj po studenom štarte príkladne tichý a produkuje iba minimálne vibrácie. Pod 1500 otáčkami je motor úplne mŕtvy, pri hodnote 2000 sa prebudí a predvedie na svoj objem plynulý lineárny záťah končiaci až pred obmedzovačom. Dlhšie prevody 6-stupňovej manuálnej prevodovky prispievajú k nízkej spotrebe, uberajú však z dynamiky auta. Reakcie na plynový pedál nepatria k najrýchlejším, udržiavanie motora vo vyšších otáčkach ale dokáže tento problém eliminovať.
Spokojný som bol s ovládaním radiacej páky s krátkymi a presnými dráhami, ako aj s riadením s tuho nastaveným posilňovačom. Auto je pomerne tvrdé a väčšie nerovnosti dá posádke pocítiť. V zákrutách sa na hrboľatej ceste zadná náprava roztancuje a prekvapí aj prirýchlo reagujúce ABS, ktoré na zvlnenej ceste spôsobí slabý brzdný účinok aj pri jemne stlačenom pedáli. Karoséria sa však v zákrutách veľmi nenakláňa, dlho vykazuje neutrálne vlastnosti a o prichádzajúcej nedotáčavosti dá vedieť s predstihom.
Priemerná spotreba sa dá udržať na hranici 6,5 litrov na 100 km. Na diaľnici pri dodržiavaní rýchlostných limitov neprekročila sedmičku, na okreskách sa zmestíte do priemerných 6 litrov a v mestom sa vozíte za 7,5 litra.
Verdikt
Fabia Monte Carlo zaujme dizajnom, výborným posedom, hravým podvozkom a na kvalitnej vozovke nadpriemernými jazdnými vlastnosťami. Imidž na pohľad malého „hot-hatchu“ by síce posilnil silnejší motor, napriek tomu malý trojvalec prekvapí kultivovanosťou a uspokojí dostatočným výkonom.
Základná cena modelu – Škoda Fabia Monte Carlo 1.0 MPI 55 kW: 13 290 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Fabia Monte Carlo 1.0 TSI 81kW: 14 340 €
Záruka: 5 rokov alebo 100 000 km
Registračná daň: 90 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 3/12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 999 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 81(110) / 5000 - 5500 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 200 / 2000 - 3500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 195 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 9,6 |
Spotreba - kombinovaná [l/100 km]: | 4,9 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 330/1150 |
Objem nádrže [l]: | 45 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1057 |
Rozmer pneumatík: | 215/40 R17 |
Dĺžka [mm]: | 3997 |
Šírka [mm]: | 1732 |
Výška [mm]: | 1467 |
Rázvor [mm]: | 2470 |