ŽENEVA 2015: Koenigsegg Regera je švédske megaauto bez prevodovky

1111

Každý ženevský autosalón prinesie minimálne jednu, ale zvyčajne aj viac ozajstných rýchlych chuťoviek. Tým nemyslíme nejaké 500 či 600-koňové sedany, ale skutočné superšporty, ktoré kvôli svojmu výkonu sa ale radia do inej kategórie vozidiel.

Superšport je dnes už “bežné” auto, hyperšportov je však podstatne menej. Medzi ne patrí také Bugatti Veyron, Koenigsegg Agera alebo trojica hybridov LaFerrari, Porsche 918 Spyder a McLaren P1. Minulý rok ale Koenigsegg teoreticky založil novú triedu, ktorá je známa ako “megacars”. Ich výkon je alebo prekračuje 1 000 kW a do dnešného dňa to bol len model One:1, ktorý niečo také ponúkal.

Koenigsegg Direct Drive
Malá švédska automobilka sa však s nikým nehrá, ide si svojou cestou. Dnes totiž odhalila typ Koenigsegg Regera, ktorý nielen siaha výkonom za hodnotu 1 MW, ale má tiež viac koní ako kilogramov a najbližší konkurent je stovky koní pozadu. Regera využíva špeciálny systém interne označovaný ako Koenigsegg Direct Drive, ktorý zahŕňa 5,0-litrový osemvalec s dvomi turbami (1 100 k & 1 250 Nm) a tri prídavné elektromotory (700 k & 900 Nm).

Zaujímavosťou je, že žiadna prevodovka nie je prítomná. Preto sa to volá “priamy pohon”, nakoľko nič iné okrem polosí nie je medzi kolesami a motorovou jednotkou. Dôvod je ten, že aj prevodovka má svoje straty a jej absenciou dosiahli pri bežnej jazde po diaľnici až o 50 % nižšie straty. Mimochodom, dva elektromotory (2x 245 k & 260 Nm) vektorujú (riadia) výkon na zadných kolesách a jeden (218 k & 300 Nm) vypomáha spaľovaciemu agregátu ako štartér, elektrický generátor a aj dodávateľ krútiaceho momentu od nízkych otáčok, kde V8 nemá k dispozícii takmer žiadnu silu. Systém KDD pridal 88 kg, čo s výslednou váhou 1 420 kg (1 628 kg s doplnenými kvapalinami a vodičom) vôbec nie je zlé. Súčasťou sú aj 9,27 kWh batérie pracujúce s napätím 620 V.

Impozantné dynamické parametre…
Výsledkom je viac než 1 500 konských síl (1 100+ kW) a až 2 000 Nm v rozpätí od 2 500 až po 7 000 ot./min, ktoré putujú len na zadnú nápravu. Zrýchlenie 0-100 by mohlo byť lepšie, 2,8 s je na hranici trakčných možností, avšak aj tak zarazí očné bulvy človeka až do mozgu. Pružnosť však vyzerá oveľa krajšie, zo 150 na 250 km/h je za brutálnych 3,2 s. Zarážaujúca je aj akcelerácia 0-300 km/h s časom okolo 12 s a disciplína 0-400 km/h, ktorú zvládne pod 20 sekúnd! Maximálna rýchlosť je až 410 km/h, čo by vzhľadom na výkon mohlo byť viac, zoberme si však, že Regera má len jeden, konečný prevod (2,85:1).

…s luxusnou kabínou
Podľa Koenigseggu je Regera luxusným megaautom ako alternatíva k tradičným extrémnym a ľahkým hypervýkonným cestným automobilom v jeho portfóliu. Interiér je totiž zdobený kožou, prémiovými obkladmi a nechýba ani dotykový displej infotainmentu. Cezeň možno ovládať aj napr. svetovo prvé skladacie, aktívne a aj plnohodnotné krídlo.

Regera ako slovo pochádza zo švédčiny a znamená vládnuť, panovať. So svojím výkonom Regera teda určite panuje všetkým sériovým automobilom. Už len nech ovládane Severnú slučku s brutálnym časom. Nový model bude ručne vyrobený v počte len 80 ks. S jeho príchodom bude Koenigsegg po prvýkrát vyrábať paralelne dva modely – Regera a Agera RS.

Švédi sa asi zbláznili. Nový model má nielen výnimočný vzhľad, ale aj nepredstaviteľný sériový (!) výkon.