Toto tehotenstvo trvalo 8 rokov. SSC Tuatara je najrýchlejšie americké auto

1848
Zdroj: autowp.ru

Pamätáte si ešte na americkú firmičku SSC, teda Shelby Super Cars? Viete, ktorú. Tú, ktorá kedysi na chvíľu tromfla Bugatti Veyron s niečím, čo vyzeralo ako hračkárske Lamborghini Diablo bez licencie na logo. Tak presne táto firma je späť s prekrásnym – a hlavne pekelne rýchlym – hyperšportom.

Jeho meno je SSC Tuatara a ak vám zdá povedomé, vôbec sa nemýlite. Jeho koncept nám totiž Shelby Super Cars ukázalo už v roku 2012.

Zdroj: autowp.ru
Zdroj: autowp.ru

Vtedy niektorí namietali, že vyzerá tak troška ako Maserati MC12 prekreslené do nasledujúceho storočia. Lenže teraz máme rok 2020, na Maserati MC12 už dávno všetci zabudli, a tak môže Tuatara vyjsť do voľnej prírody. Konečne!

Zdroj: autowp.ru
Zdroj: autowp.ru

Tu sa končí sranda…

Osemročné čakanie, samozrejme, nebolo spôsobené zabúdacím procesom na bývalú raketu z Modeny. Vývoj auta stál nemalé prostriedky a pri snahe prekonať hranicu 300 míľ za hodinu (482 km/h) sa určite vyskytlo niekoľko komplikácií.

Zdroj: autowp.ru
Zdroj: autowp.ru

Tie sa v SSC pokúsili preraziť dvomi účinnými zložkami riešenia akéhokoľvek možného problému: inteligenciou a silou. Prvý menovaný faktor sa odrazil napríklad v extrémne nízkom koeficiente odporu vzduchu len 0,279 alebo v použitých materiáloch, pri ktorých si požičali trocha know-how z leteckého prostredia.

Zdroj: autowp.ru
Zdroj: autowp.ru

Zaujímavé je aj zadné prítlačné krídlo, ktoré sa reguluje takým spôsobom, aby pri akejkoľvek rýchlosti vytvorilo vždy rovnaký prítlak.

Tu sa začína zábava!

No a potom je tu motor. Motor s veľkým M. Ide o agregát usporiadania V8 vlastnej konštrukcie, s ktorého vývojom pomáhala spoločnosť Nelson Racing Engines. Že ju nepoznáte? Veľmi sa nečudujem, pretože táto firma sa špecializuje na trocha iné motory, než na aké sme zvyknutí z ulice. Na motory dragsterov.

Zdroj: autowp.ru
Zdroj: autowp.ru

To znamená, že pod zadnou kapotou SSC Tuatara nájdeme 5,9-litrový motor, ktorý aj vďaka plochému kľukovému hriadeľu točí krásnych 8 800 ot./min. Neďaleko tejto hranice by motor Tuatary mal dosiahnuť maximálny výkon, čo sa nám, samozrejme, páči tiež.

Zdroj: autowp.ru
Zdroj: autowp.ru

Ozaj, keď už sme pri výkone, Tuatara má celkom sympatických 1 350 koní. Na 91-oktanový benzín, samozrejme. Ak by ste tam chceli natankovať nejaké ľudské palivo, napríklad E85, výkon poskočí na ešte sympatickejších 1750 koní, čo je o dosť viac ako jeho najbližšia konkurencia – Bugatti Chiron SuperSport.

Zdroj: autowp.ru
Zdroj: autowp.ru

Jedna k jednej

Dostanete však aj niečo ďalšie, čo inde nenájdete. Napríklad robotizovaný sedemstupňový manuál od talianskej dielne CIMA, ktorý zaručuje oveľa menšiu stratu výkonu pri prenose na zadné kolesá. Presne tak, 1750 koní na zadné kolesá, s pohonom 4×4 nepočítajte.

Zdroj: autowp.ru
Zdroj: autowp.ru

Zdá sa vám to nelogické? Možno to trocha nelogické aj je, na druhej strane tým SSC ušetrilo veľa hmotnosti – Tuatara váži len 1248 kilogramov. Áno, aj pri použití 91-oktanového benzínu je jej pomer výkonu k hmotnosti asi 1 : 1. Nádych, výdych. Je to skutočne tak.

Na záver si dovolím už len fundované vyjadrenie v mene celej našej redakcie: bohajeho.