TEST: Volvo XC60 – bezpečnosť nadovšetko

2490

Veľká modernizácia, ktorou prešlo takmer celé modelové portfólio švédskej automobilky Volvo, neminula ani SUV s označením XC60. Treba uznať, že mu naozaj prospela.

Dizajnové zmeny sú iba mierne, no zato citeľné. Maska chladiča je teraz širšia, nové sú predné svetlá a obidva nárazníky. Vo vnútri je najvýznamnejšou novinkou prístrojový panel. Aj XC60-tka prevzala novú techniku predstavenú v modeli V40, ktorá je založená na princípe virtuálnych prístrojov premietaných na monitore. Ten sa síce tvári ako budíky, ale je to iba displej, na ktorom sú položené tubusy tvarujúce jednotlivé prístroje. „Ručičky“ by ste hľadali márne.

Prémiovosť spočíva v detailoch

Škandinávske Volvo nepochybne patrí medzi výrobcov prémiových automobilov. Ponúkajú techniku porovnateľnú so svetovou špičkou, no excelujú najmä v oblasti bezpečnosti. Krásne to vidno aj na príklade tohto auta. O jeho všemožných „vychytávkach“, ktoré slúžia poväčšine na zvýšenie bezpečnosti, by sa dalo rozprávať hodiny. Spomeniem však aspoň tie najzaujímavejšie, ktoré prišli spolu s modernizáciou.
Systém stráženia mŕtveho uhla BLIS už nevyužíva kamery pod spätnými zrkadlami ako kedysi, ale parkovacie senzory v zadnom nárazníku. Tie sú schopné zachytiť auto približujúce sa vo vedľajšom pruhu až do vzdialenosti 60 metrov. Vylepšené parkovacie senzory vás navyše dokážu varovať napríklad aj v situácii, keď cúvate z parkovacieho miesta a zboku sa k vám blíži auto (alebo aj chodec s veľkým kovovým nákupným vozíkom). Akustický varovný signál príde zo strany, odkiaľ sa predmet približuje.
Zaujímavosťou je tiež kľúč, ktorý vám umožní na diaľku skontrolovať, či ste auto nezabudli zamknúť. Za zmienku stoja napríklad aj laminované bočné sklá. Ide o úpravu, ktorá znižuje hlučnosť a zvyšuje bezpečnosť. Pri poškodení sa totiž tieto okná nerozpadnú. Iba popraskajú, ale stále držia pokope.

Známa technika

Pod kapotou testovaného auta pracovala vrcholná naftová motorizácia. Verzia D5 s 2,4-litrovým päťvalcom vyladeným na 158 kW (215 k) bola v našom prípade vybavená pohonom všetkých štyroch koliesa automatickou prevodovkou. Šesťstupňový automat Geartronic už má svoje roky a mnohí zákazníci Volva ho teda poznajú. Vedia, že to nie je najrýchlejšia prevodovka a jej hydromenič má pomerne veľký preklz. Nedostatok komfortu sa však nedá tejto prevodovke vyčítať. Čo sa týka spotreby, tí s ľahkou nohou na plyne dokážu jazdiť v meste za 8,5 l/100 km, no ale ani ostatní by nemali mať problém zmestiť sa do deviatich litrov. Okolo deviatich litrov sa spotreba pohybuje aj diaľnici, kedy motor pri 130 km/h točí 2 400 ot./min. Mimo mesta sa však dá jazdiť aj za 6,5 litra nafty na 100 km.

Resumé

Volvo XC60 D5 je naozaj všestranné auto. Je bezpečné, celkom svižné, pričom zvládne aj jazdu v teréne. Vo vnútri je to ozajstný luxus. Kvalita materiálov je tu umocnená úrovňou vypracovania. Pri tomto aute sa do úst naozaj natíska otázka: „Čo viac si priať?“

Základná cena modelu
 – Volvo XC60 D3 Kinetic: 33 390 €
Základná cena testovanej verzie – Volvo XC60 D5 AWD aut. Summum: 48 090 €
Záruka: 2 roky bez obmedzenia km
Registračná daň na testované auto: 1 157 €
Motor
 
Typ motora:
radový, vznetový
Valce/ventily:
5/20
Zdvihový objem [cm3]:
2400
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
158 (215)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
440 /1500-3000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
205
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
8,3
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
8,5/5,3/6,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
495/1450
Objem nádrže [l]:
70
Prevádzková hmotnosť [kg]:
1912
Rozmer pneumatík:
235/60 R18
Dĺžka [mm]:
4644
Šírka [mm]:
1891
Výška [mm]:
1713
Rázvor [mm]:
2774