TEST: Volvo V40 – vstupenka medzi vyvolených

2394
" "

Model V40 je tým najdostupnejším z portfólia švédskej automobilky Volvo a zároveň je akousi vstupenkou do sveta prémiových vozidiel. Je totiž rovnocenným súperom áut ako Audi A3 Sportback, Mercedes triedy A, či dokonca BMW radu 1. Napriek tomu, že ani jedno z týchto áut neohúri svojimi rozmermi, ich cena je porovnateľná s autami strednej triedy od neprémiových výrobcov. Slovenský importér vozidiel značky Volvo sa však rozhodol urobiť s tým niečo a do svojej ponuky zaradil špeciálny model Edition, ktorý umožní spoznať túto značku a jej kvality širšej skupine zákazníkov.

Za málo peňazí málo muziky
Volvo V40 vo výbave Edition je síce Volvo so všetkým, čo k tomu patrí, no žiaden luxus nečakajte. Materiály sú kvalitné a vypracovanie výborné ako aj v prípade lepšie vybavených verzií, no zabudnite na luxusné materiály ako drevo, či koža. Slabšie vybavenému interiéru dominujú čierno-sivé odtiene, čo nepôsobí veľmi výnimočne. Kvalita však spočíva v tom, že vo vnútri nič nevŕzga. Teda okrem radiacej páky, ktorá asi ako jediná v tomto prípade vyzerá veľmi luxusne a exkluzívne vďaka podsvieteniu, no pri radení vydáva krycie sklíčko divné zvuky, čo kazí dojem z inak kvalitne urobeného interiéru. Na nedostatok priestoru sa sťažovať nedá. Volvo V40 využíva podvozkovú platformu Fordu Focus, čiže aj rozmerovo je na tom podobne. Focus patrí medzi najlepšie autá vo svojej triede no a vo Volve sa im podarilo ešte trochu ho vylepšiť. Čo sa však týka rozmerov, priestoru a objemov, je to typický rodinný hatchback nižšej strednej triedy.

Vynikajúci motor
Technika Fordu je ukrytá aj pod kapotou. V nami testovanej verzii T2 pracoval pod kapotou benzínový motor 1.6 EcoBoost. Vo Forde má tento turbodúchadlom prepĺňaný štvorvalec minimálne 110 kW (150 k). V cenníku Volva V40 sa vyskytuje pod označením T3. Motor T2 je podladená verzia tohto agregátu, ktorá produkuje 88 kW (120 k). Vo Forde toto výkonové spektrum vykrývajú trojvalcom 1.0 EcoBoost. V porovnaní s ním má však štvorvalec vyšší krútiaci moment. Má teda silnejší záťah už pri nízkych otáčkach, ktoré sa pri jazde využívajú častejšie, ako tie vysoké, kde je výkon porovnateľný.

Aj keď motor T2 možno neoslní dynamikou jazdy, určite milo prekvapí kultivovanosťou a najmä výbornou spotrebou. V meste sa spotreba paliva pohybovala okolo siedmich litrov. Mimo mesta stačí Volvu V40 T2 aj 5,5 litra benzínu na 100 km. Na prejdenie tejto vzdialenosti po diaľnici potrebuje táto benzínová „jedna-šestka“ iba niečo vyše šiestich litrov benzínu, čo je na zážihový motor výborná hodnota. Určite za to vďačí aj dlhšiemu sprevodovaniu, ktoré síce autu uberá na dynamike, ale pri 130 km/h točí motor iba 2 450 ot./min., čo má nepochybne veľký podiel na úspore paliva. V každom prípade, motor je mimoriadne tichý a oproti vznetovým agregátom neporovnateľne kultivovanejší. Spotreba paliva je pritom veľmi podobná.

Ako v bavlnke
Na tomto aute sa mi obzvlášť pozdávalo naladenie podvozku. Je komfortný, no zároveň sa auto v zákrutách zbytočne nenakláňa a pekne drží stopu aj pri športovejšej jazde. Pri prejazde nerovnosťami nič netrieska. „Náraz“ je síce počuť, ale tak niekde v diaľke. Podvozok je skrátka veľmi dobre utlmený aj čo sa týka zvukového prejavu. Značný podiel však na tom zrejme majú aj 16-palcové disky kolies. V konečnom dôsledku tak Volvo V40 pôsobí veľmi kultivovaným dojmom. Samotné pruženie je komfortné, no zároveň dostatočne pevné na to, aby mal vodič za volantom patričnú istotu. Skrátka ideálna koncepcia.

Resumé
Skupina Lojzo má vo svojom repertoári pesničku „Anča, si drahá ako Volvo“. O modeli V40 Edition však chlapci určite nespievali. Nie len preto, že v tom čase sa im o V40-tke ani nesnívalo, ale špeciálne modely Edition sú naozaj vyskladané tak, že človeku v aute nič dôležité nechýba a vďaka sympatickej cene si tak môže užívať prémiovú kvalitu a severský charakter auta so zmyslom pre detail.

Základná cena modelu – Volvo V40 T2 EditionStart: 19 990 €
Základná cena testovanej verzie – Volvo V40 T2 Edition: 21 500 €
Záruka: 2 roky bez obmedzenia km
Registračná daň: 217 €

 

Motor
 
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1596
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
88 (120)/4500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
240 /1600-3000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
9,9
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
6,8/4,5/5,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
335
Objem nádrže [l]:
62
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1463
Rozmer pneumatík:
205/55 R16
Dĺžka [mm]:
4369
Šírka [mm]:
1802
Výška [mm]:
1421
Rázvor [mm]:
2647

Automobily značky Volvo patria medzi to lepšie, čo sa dá kúpiť. Tomu ale zodpovedajú aj ceny. Špeciálny model Volvo V40 Edition však poteší aj tých, ktorí majú hlbšie do vrecka.