TEST: Toyota Aygo – Pozri na mňa!

197

Nová Toyota Aygo je oranžová. Dokonca krikľavo oranžová a jedným dychom dodávam, že je perfektná. Je to síce malé auto, ale hanbiť sa za to rozhodne nemusí.

Malé autá musia veľakrát čeliť predsudkom, opovrhovaním a niekedy dokonca aj posmeškom. To však jedine od ľudí, ktorí nepochopili podstatu malých áut. V meste sú mimoriadne praktické. Sú obratné, ľahko sa parkujú a všade sa zmestia. Vďaka malým rozmerom, a teda aj nízkej hmotnosti, sú aj prekvapivo úsporné. Malé autá teda okrem zdanlivého nedostatku prepravnej kapacity ponúkajú zaujímavé výhody, ktorým prichádzajú na chuť predovšetkým mladí ľudia žijúci vo veľkých mestách. A práve pre nich je nové Aygo primárne určené. Mladí ľudia chcú byť hrdí na svoje auto. Potrebujú, aby sa niečím odlišovalo od šedého priemeru, a preto sú výstredné modely so širokými možnosťami individualizácie v tejto triede mimoriadne populárne.

Tak akurát

Nové Aygo oproti svojmu predchodcovi o čosi povyrástlo, no stále je to miniauto zo segmentu A. Napriek jeho kompaktným rozmerom sa však dovnútra bez problémov zmestia štyria priemerne vysokí chlapi. Jediným trochu obmedzujúcim faktorom aj naďalej ostáva veľkosť batožinového priestoru. Ten sa síce zväčšil o 29 litrov, no stále je to len tých 168 litrov celkovo, čo teda nie je žiadna sláva. Na bežné nákupy to ale postačí. V prípade potreby je samozrejme možné sklopiť sedadlá. Poteší, že sa dajú sklápať z kufra, ale paradoxom je, že z kabíny ich nesklopíte.

Aj palubná doska je úplne nová. Jej dizajn korešponduje s vonkajším vzhľadom auta. Azda jediným prehreškom voči ergonómii je absencia hĺbkového nastavovania volantu. Nechýba však výškové nastavenie, pričom prístrojový panel sa hýbe spolu s volantom. Jeho dominantou je kruhový rýchlomer, v ktorého strede je palubný počítač – v jednoduchosti je krása. Zľava na vonkajšom okraji rýchlomeru je digitálny otáčkomer. Vyzerá to pekne, len čitateľnosť otáčkomera nie je práve najlepšia.
Najdôležitejšou novinkou je multimediálny systém x-touch so 7-palcovým dotykovým displejom. Jeho ovládanie je veľmi intuitívne a prehľadné, pričom grafické rozhranie sa svojou veselosťou hodí k charakteru auta. Nechýba parkovacia kamera, ale ani horúca novinka – funkcia „MirrorLink“, ktorá vytvorí kópiu obrazovky telefónu na displeji multimediálneho systému.

Športový duch

Toyota Aygo má pod kapotou litrový benzínový trojvalec. Žiadna iná možnosť nie je. Podľa mňa je to ale skvelý motor. Iste, v podstate ide o ten istý agregát, ktorý poháňal aj prvú generáciu Ayga, ale v rámci úsilia o nižšiu spotrebu a mierne vyšší výkon prešiel viacerými zmenami. Na papieri to možno nevyzerá nijako prevratne, ale charakter motora je po všetkých stránkach lepší. Trojvalec je kultivovanejší, trochu tichší, ale svoj športový zvuk si ponechal. Dokonca mám pocit, že konštruktéri ho ešte viac zvýraznili. Aj jeho ťah je o čosi intenzívnejší, keďže nový model je okrem iného aj o nejakých 70 kg ľahší.

Aygo je reálne úsporné auto. V meste sa dá jazdiť s týmto benzínovým motorom za 5 až 5,5 l/100 km. Mimo mesta však nie je problém ani 4,5 litra benzínu na 100 km. Na diaľnici, kedy sa malý motorček musí obracať rýchlosťou 3 600 ot./min., aby dosiahol rýchlosť 130 km/h, je spotreba logicky vyššia. Prirodzeným revírom tohto auta však budú s najväčšou pravdepodobnosťou preplnené ulice miest.

Skrytý talent

Možno to vyznie divne, ale Toyota Aygo je jedným z najzábavnejších áut, aké som mal kedy možnosť šoférovať. Vtip totiž spočíva v tom, že s malým autom, ktoré jazdí na relatívne tenkých pneumatikách, sa dostanete na hranicu adhézie oveľa jednoduchšie a oveľa skôr (pri nižších rýchlostiach), ako pri väčších autách. Keď si k tomu prirátate športový podtón zvuku motora a možnosť držať ho pod krkom už pri nižších (bezpečnejších) rýchlostiach, začína to pomaly ale isto vytvárať šoférsky zaujímavú mozaiku. Samozrejme, Aygo nebolo skonštruované na tento účel, ale konštruktérom patrí veľká poklona za jazdné vlastnosti tohto malého auta. Podvozok bol kompletne prepracovaný, čo v kombinácii s vyššou tuhosťou karosérie vyústilo v komfortnejší, no zároveň stabilnejší jazdný prejav. Nové Aygo je naozaj prekvapivo komfortné na rozbitých mestských cestách. Konštruktéri dokázali zohľadniť netradične nízku hmotnosť auta, vďaka čomu na nerovnostiach neposkakuje, ale pekne ich žehlí. V zákrutách sa pritom vôbec netreba obávať náklonov. Jednoducho, z jazdných vlastností nového Ayga som bol nadšený. Bežný zákazník asi ocení iba ten vyšší komfort, ale je dobré vedieť, že keď treba, tak sa dá s Aygom jazdiť aj svižnejšie.

Resumé

Nové Aygo púta pozornosť svojim dynamickým vzhľadom. Ak si k tomu prirátame tú krikľavo oranžovú farbu, na ulici určite zaujme. Veď ženy sa na neho normálne usmievajú. Najprv som si myslel, že to na mňa, ale potom som si spomenul, že tento typ úsmevu som už niekde videl – spoza volantu MINI alebo Fiatu 500. Rovnako sviežo pôsobí aj interiér nového Ayga. Oproti predchodcovi je o poznanie komfortnejší a aj lepšie vybavený. Skrátka nepôsobí tak lacno ako v prípade predošlého modelu. Veď v zozname príplatkovej výbavy nechýbajú ani také prvky, ako napríklad automatická klimatizácia, bezkľúčový vstup a štartovanie, či parkovacia kamera. Čerešničkou na torte sú jazdné vlastnosti, ktoré ma veľmi príjemne prekvapili. Aygo má skrátka charakter a to sa cení. A hovoril som už, že je oranžové?

Základná cena modelu – Toyota Aygo X 3 dv.: 7 990 €
Základná cena testovanej verzie – Toyota Aygo x-cite 5 dv.: 9 590 €
Záruka: 3 roky/100 000 km (predĺženie za príplatok)
Registračná daň: 0 €

Technické údaje:

Motor
 
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
3/12
Zdvihový objem [cm3]:
998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
51 (69)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
95 /4300
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
160
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
14,2
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
5,0/3,6/4,1
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
168
Objem nádrže [l]:
35
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
840-855
Rozmer pneumatík:
165/60 R15
Dĺžka [mm]:
3455
Šírka [mm]:
1615
Výška [mm]:
1460
Rázvor [mm]:
2340