Keď v roku 2013 prišla na trh druhá generácia mimoriadne obľúbeného modelu SX4, bol to riadny medzigeneračný skok. Auto sa razom posunulo o triedu vyššie. Išlo však o model, ktorý si svojich zákazníkov získaval hlavne lákavý pomerom medzi cenou a úžitkovou hodnotou. Po dizajnovej stránke to bola taká „sivá myška“. Dizajnéri preto dostali v rámci modernizácie za úlohu auto trochu ozvláštniť. Myslím si, že sa im to poradilo. Pri práci sa totiž poriadne odviazali. Dokonca sa nebáli použiť ani veľké množstvo chrómu, ktorý prednej časti dodáva patričnú pompéznosť hodnú „vlajkovej lode“ značky. Áno, model SX4 S-Cross je momentálne to najväčšie a najluxusnejšie Suzuki, ktoré je v súčasnosti v predaji.
Doba dotyková
Dizajn samozrejme nie je jedinou novinkou. SX4 S-Cross dostal modernejšiu elektroniku, najnovšie asistenčné systémy a adaptívny tempomat. Pri pohľade do interiéru je však najväčšou zmenou nový multimediálny systém, ktorého srdcom je 7-palcový dotykový displej. Má veľmi príjemnú grafiku a intuitívne ovládanie. Môže sa pochváliť podporou systémov Apple CarPlay a MirrorLink, ktoré zrkadlia displej vášho mobilného telefónu priamo na monitor v aute. Vďaka tomu sa oveľa jednoduchšie dostanete napríklad k hudbe vo vašom mobile, ale vďaka hlasovému ovládaniu to značne uľahčuje aj telefonovanie alebo textovú komunikáciu. Tento multimediálny systém je štandardom už od druhého stupňa výbavy. Vďaka prepojeniu s telefónom je možné využívať aj navigáciu v mobile, ale ak preferujete vstavanú navigáciu, budete si musieť priplatiť za tretiu úroveň výbavy.
Nech žije turbo
Azda najväčšou zmenou je výmena zážihových pohonných jednotiek. Atmosférickú „jedna-šestku“ nahradili hneď dva turbodúchadlom prepĺňané motory. Základ predstavuje jednolitrový trojvalec, ktorý výkonovo nahradil spomínaný 1,6-litrový atmosférický motor. Má síce o 8 koní menej, ale o 14 Nm viac, a to dostupných o 2 400 ot./min. skôr. Silenejšou alternatívou je štvorvalcová „jedna-štvorka“ s výkonom 140 koní. Nami testované auto malo pod kapotou základný jednolitrový motor. Aj keď v súčasnosti ešte panujú predsudky voči trojvalcovým agregátom, musím povedať, že na bežné jazdenie je prepĺňaný trojvalec príjemnejší, keďže vrchol jeho krútiaceho momentu je dostupný už od 2 000 ot./min. Papierová spotreba je v prípade trojvalca lepšia, ale práve to, že jeho krútiaci moment je dostupný od nižších otáčok, spôsobí, že ho využívate častejšie. Keď sme testovali Suzuki SX4 S-Cross pred faceliftom s „jedna-šestkou“ pod kapotou, v meste sme dosiahli spotrebu 6,5 l/100 km. Bola pomerne stabilná bez ohľadu na štýl jazdy. Keďže turbomotory sú citlivejšie na to, ako narábate s plynom, spotreba nového trojvalca sa počas testu pohybovala medzi 6,5 až 7 l/100 km. Mimo mesta sme jazdili za 5,5 litra a na diaľnici nám každých 100 km ubudlo z nádrže zhruba 7 litrov benzínu. Veľmi podobnú spotrebu mal aj atmosférický predchodca, takže prakticky jediným rozdielom je silnejší ťah motora v nízkych otáčkach.
Zvládne všetko
Čo sa týka jazdných vlastností, v rámci modernizácie sa zmenilo to, že SX4 S-Cross dostal pneumatiky s nižším profilom, čo vylepšilo jeho správanie sa na ceste, no zároveň má o 15 mm vyššiu svetlú výšku, čo zas o čosi zlepšuje prejazdnosť v teréne. Mimo bezpečia asfaltu mu pomáha pohon 4×4, ktorý vďaka systému AllGrip v štyroch režimoch prispôsobuje jazdné vlastnosti auta podľa aktuálnych podmienok. Základným režimom je režim „Auto“, v ktorom SX4 S-Cross väčšinu času funguje ako predokolka, čím znižuje spotrebu paliva. Pohon zadných kolies sa v prípade potreby automaticky pripojí. V športovom režime má auto nielen lepšie reakcie na plyn, ale v zákrutách presúva viac hnacej sily na zadné kolesá, čo zlepšuje jazdné vlastnosti. Režim „Snow“ je vhodný na zasnežené, nespevnené a iné šmykľavé povrchy. V režime „Lock“ sa pomer rozdeľovania hnacej sily medzi nápravy nikdy nemení. Ostáva uzamknutý v pomere 50:50. Je určený hlavne na vyslobodenie auta v prípade zapadnutia, čomu zodpovedá aj nastavenie trakčnej kontroly v tomto režime.
Resumé
Myslím si, že modernizácia modelu SX4 S-Cross dosť pomohla. Podľa mňa vyzerá zaujímavejšie, ale svedčia o tom aj narastajúce predaje. Konzervatívcov možno nepoteší výmena vydareného atmosférického motora za turbodúchadlom prepĺňané agregáty, ale môžem povedať, že z užívateľského hľadiska sú to príjemné motory. Zatiaľ čo „jedna-štvorka“ nás očarila vo Vitare S, s trojvalcom sme mali prvé stretnutie práve v S-Crosse. Mohli by sme dlho polemizovať o tom, či atmosférická „jedna-šestka“ nebola lepšia, ale downsizing nezastavíme. Emisie jednoducho nepustia. Možno trojvalec vibruje na voľnobehu o čosi viac ako predošlý štvorvalec, ale subjektívne má viac sily najmä v nižších otáčkach, čo bude určite vyhovovať menej skúseným užívateľom. Vďaka lepšej pružnosti motora nie je nutné vždy zaradiť nižší prevodový stupeň pri predbiehaní, čo uľahčuje šoférovanie. Tak či onak, najsilnejším argumentom v prospech S-Crossu ostáva aj naďalej výborný pomer medzi cenou a úžitkovou hodnotu, čo bolo jeho silnou stránkou už od uvedenia na trh.
Základná cena modelu – Suzuki SX4 S-Cross 1.0 BoosterJet Comfort: 14 990 €
Základná cena testovanej verzie – Suzuki SX4 S-Cross 1.0 BoosterJet 4WD Premium: 17 600 €
Záruka: 3 roky/100 000 km (predĺženie za príplatok)
Registračná daň: 90 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 3/12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 998 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 82 (112)/5500 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 170 /2000-3500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 175 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 12,0 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 5,9/4,9/5,3 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 440/1269 |
Objem nádrže [l]: | 47 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1200-1250 |
Rozmer pneumatík: | 215/55 R17 |
Dĺžka [mm]: | 4300 |
Šírka [mm]: | 1785 |
Výška [mm]: | 1585 |
Rázvor [mm]: | 2600 |