TEST: Suzuki Swift | Hybrid s ľudskou tvárou

3704

Suzuki Swift. Kto by ho nepoznal? Vedeli ste však, že najnovšiu generáciu Swiftu môžete mať aj ako hybrid?

Swift je zdanlivo také jednoduché auto, ale jeho šiesta generácia disponuje najmodernejšou technológiou. V prípade nášho prvého stretnutia s týmto modelom mal Swift dokonca automat. V tejto triede to ešte stále nebýva úplne bežné. Teda minimálne, pokiaľ sa bavíme o normálne fungujúcej automatickej prevodovke a nie o nejakej štvorstupňovej haraburde z 19. storočia. Nový Swift má klasický šesťstupňový automat s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu, ktorý funguje celkom dobre. Nie ideálne, ale aspoň výrazne nezvyšuje spotrebu paliva. Mimochodom, pod kapotou bol tiež veľmi moderný jednolitrový trojvalec s turbom. Tento raz sa nám do rúk dostalo auto s rovnakým motorom, no s päťstupňovou manuálnou prevodovkou a elektromotorom.

Malý elektromotor je schovaný za motorom na pozícii alternátora.

Hybrid s manuálom

Hybridnú technológiu v tejto triede ponúka okrem Toyoty už iba Suzuki. Použili však úplne iný recept. Zatiaľ čo Yaris je plnohodnotný hybrid, Swift s technológiou SHVS je takzvaný „mild“ hybrid. Znamená to, že auto nie je schopné jazdiť iba na elektrinu. Spaľovací motor musí byť pri jazde stále aktívny a elektromotor mu iba pomáha. Inteligentný elektromotor je na mieste klasického alternátora a plní funkciu štartéra aj generátora. Navyše je schopný pomáhať spaľovaciemu motoru pri rozjazde a celkovo pri zrýchľovaní. Pri brzdení rekuperuje kinetickú energiu a ukladá ju do batérií. Takéto konštrukčné riešenie na rozdiel od Toyoty umožňuje použiť manuálnu prevodovku. Mimochodom, podobný systém kedysi používala aj Honda a už aj tam to fungovalo výborne.

Činnosť hybridného pohonu môžete sledovať na displeji v strede prístrojového panela.

Jazdí skoro zadarmo

Dynamika tohto „Svišťa“ je viac než pôsobivá. Ide v podstate o najsilnejší motor, ktorý je pre bežné Swifty v ponuke, no ešte mu aj pomáha spomínaný malý elektromotor. Musím však povedať, že pri jazde to nie je veľmi cítiť. Veď prepĺňaný motor nemá s takým ľahkým autom veľa práce. Skôr sa to odzrkadlí na spotrebe paliva. V meste nám vyšiel priemer 5,7 l/100 km. Podľa môjho názoru je vzhľadom na výkon 112 koní už aj toto skvelá hodnota. Keďže diaľnica nie je prirodzeným biotopom pre svište, tam ho smädí najviac. Chýba šiesty rýchlostný stupeň. Motor totiž pri rýchlosti 130 km/h točí 3 000 ot./min. Aspoň že spotrebu to až tak výrazne nezvyšuje – pri diaľničných presunoch vám bude benzín z nádrže ubúdať tempom 6,3 l/100 km. A čo okresky? Tam je to najviac pôsobivé. Namerali sme spotrebu 4,4 l/100 km.

Resumé

Mne osobne sa takáto jednoduchá hybridná technológia páči. Oceňujem kombináciu hybridnej technológie s manuálnou prevodovkou, aj keď som si vedomý, že automatické prevodovky sú stále vyhľadávanejšie a výnimkou nie je ani táto kategória vozidiel. Toto riešenie však kombinuje istú radosť z jazdy (alebo to môžeme nazvať väčším zapojením vodiča do deja) s veľmi príjemnou spotrebou. Keby mala budúcnosť vyzerať takto, chcem ju hneď.

Základná cena modelu – Suzuki Swift 1.2 DualJet GL: 9 999 €
Základná cena testovanej verzie – Suzuki Swift 1.0 BoosterJet + SHVS GLX: 14 899 €
Záruka: 3 roky/100 000 km (rozšírenie za príplatok)

Registračná daň: 0 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:82 (112)/5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:170 /2000-3500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,6
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:4,8/4,0/4,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:265/947
Objem nádrže [l]:37
Pohotovostná hmotnosť [kg]:875-925
Rozmer pneumatík:185/55 R16
Dĺžka [mm]:3840
Šírka [mm]:1735
Výška [mm]:1495
Rázvor [mm]:2450