TEST: Škoda Rapid | Posledná šanca

741

Nová Škoda Scala už klope na dvere, no možno by stálo za to zvážiť, či nutne potrebujete mať vždy to najnovšie. Škoda Rapid je totiž „vo výpredaji“.

Rapid Spaceback zoženiete už iba ako „skladovku“, zatiaľ čo klasický Rapid si môžete objednať ako nový ešte v priebehu februára. Potom už výroba končí a vo fabrike prejdú na Scalu. Tá by sa mala v predajniach objaviť už v máji. Na predajoch Rapidu však nie je nijako cítiť, že už je na konci svojho životného cyklu. V roku 2018 bol tretím najpredávanejším autom na Slovensku.

Recept na úspech

Kým v západnej Európe sa za Rapidom ľudia nejdú veľmi potrhať, na Slovensku je to hit. Prečo? No lebo Slováci milujú veľké autá, ale bohužiaľ, nemajú veľa peňazí. Rapid je obrovské auto za celkom dobrú cenu. No a ako sa to Škodovke podarilo? Pokiaľ chcete vyvinúť lacné auto, musíte použiť lacné ingrediencie. Nemyslím tým nekvalitné komponenty, ale nič technologicky náročné alebo vyspelé. Rapid je v podstate zhotovený z výbehových súčiastok a hlavne technicky vychádza z Fabie. Aby som bol presnejší, predná náprava je z Fabie, zadná zo staršej Octavie, resp. Roomstra. Rapid vlastne na trhu nahradil Octaviu Tour, čo bola minulá generácia Octavie, ktorú ste si mohli stále kúpiť ako novú, aj keď v predaji bol už aj jej nástupca. Vo výsledku tak máte Fabiu, len so zosilnenou zadnou nápravou, aby zvládla aj naložený 550-litrový kufor. No a ani miesto na zadných sedadlách Rapidu nemôžeme odoprieť. Je to naozaj priestranné auto.

Po facelifte vyzerá interiér Rapidu značne hodnotnejšie.

Fabia pod kapotou

Keďže predná časť auta preberá techniku z Fabie, platí to aj pre pohonné jednotky. Pre Rapid však ostal v ponuke už iba motor 1.0 TSI v dvoch výkonnostných verziách. My sme si vyskúšali tú silnejšiu v kombinácii so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Ak mám byť úprimný, radšej by som bral ten motor s manuálom. Automat zbytočne podtáča motor, čo je nielen nepríjemné kvôli vibráciám trojvalcového motora, ale agregát sa takýmto štýlom jazdy rýchlo karbonizuje. Usadeniny karbónu pritom môžu pomerne rýchlo zničiť motor. Na to však existuje rýchla pomoc – stačí prevodovku prepnúť do športového režimu a prestane motor trápiť. Občas samozrejme podrží otáčky zbytočne vyššie, ale zas prepnutie medzi režimom D a S je záležitosťou zlomku sekundy. Ja som S používal iba pri rozbehoch. Pri ustálenej rýchlosti som tam prirodzene dal D. Auto je ale inteligentné a pokiaľ si aj v režime S zapnete tempomat, prevodovka tam automaticky hodí najvyšší možný kvalt.

Maličký motor má napriek nízkemu objemu slušný výkon.

Ani v režime S sa pritom nemusíte báť vysokej spotreby. V meste jazdí Rapid 1.0 TSI s automatom zhruba za sedem litrov. Na diaľnici motor točí necelých 3 000 ot./min., pričom z nádrže ubúda okolo 6,5 litra benzínu každých 100 km. Na okreskách sa však dá dosiahnuť aj o liter nižšia spotreba.

Resumé

S obľúbeným Rapidom sa výrobca lúči špeciálnou edíciou Team. Do akčnej výbavy automobilka zaradila množstvo užitočných a komfortných prvkov, ako napríklad  automatickú klimatizáciu so senzorom vlhkosti, elektrické ovládanie okien vpredu a vzadu, bi-xenónové svetlomety s LED denným svietením, navigačný systém Amundsen so 6,5-palcovým dotykovým displejom, zadné parkovacie senzory, tempomat, vyhrievanie predných sedadiel, svetelný a dažďový senzor či 16-palcové disky. Ak by ste narátali cenu týchto príplatkov, vyjde vám z toho, že s Rapidom Team môžete ušetriť aj 1 900 €.

Základná cena modelu – Škoda Rapid 1.0 TSI (70 kW) Active: 12 740 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Rapid 1.0 TSI (81 kW) DSG Style: 17 740 €
Záruka: 5 rokov/100 000 km (predĺženie za príplatok)

Registračná daň: 90 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:999
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:81 (110)/5000-5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:200 /2000-3500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,2
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:5,7/4,2/4,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:550/1490
Objem nádrže [l]:55
Prevádzková hmotnosť [kg]:1234-1317
Rozmer pneumatík:185/60 R15
Dĺžka [mm]:4483
Šírka [mm]:1706
Výška [mm]:1461
Rázvor [mm]:2602