TEST: Škoda Octavia | Cisárove nové šaty

Najpredávanejší model mladoboleslavskej automobilky prichádza po modernizácii s novou, kontroverzne tvarovanou, prednou časťou. Každý sa však tvári, že je všetko v poriadku.

1987

Škoda Octavia tretej generácie bolo fakt pekné auto. Nielenže to bola najkrajšia Octavia všetkých čias, ale dizajn tohto auta hrdo obstál aj v porovnaní s tou najlepšou konkurenciou svetového kalibra. Po facelifte je však všetko inak. Hlavným zámerom dizajnérskeho tímu pod vedením Jozefa Kabáňa bolo viac odlíšiť Octaviu od Rapida. Myslím si, že túto úlohu sa im podarilo splniť na jednotku. Vedľajším efektom je, že Octaviu odlíšili od všetkého, čo sa na ceste vyskytuje. Alebo žeby to nebol vedľajší efekt? Ťažko povedať. Sú ľudia, ktorí nedokážu oceniť umenie a možno patrím medzi nich. Stále viac mám pocit, že som jediný, ktorému sa modernizovaná Octavia nepáči. Bolo mi povedané, že si na to zvyknem. Podobne, ako si zvykli všetci okolo mňa. Nuž, zvyknúť sa vraj dá aj na šibenicu, takže Octavia má šancu.

Najdiskutovanejším prvkom faceliftu sú práve nové predné svetlá.

Domáce kino

Zmeny sa samozrejme netýkajú len predných svetiel. Iný je aj nárazník a nová je tiež grafika zadných svetiel. Najlepšie na tom však je, že pokiaľ sedíte za volantom, tak tie nešťastné predné svetlá nevidíte. A vo vnútri to ponovom vyzerá krajšie ako kedykoľvek predtým. Podobne ako do Golfa, už aj do Octavie si môžete objednať obrovský displej multimediálneho systému s uhlopriečkou 9,2 palca za mastných 1 345 €. Vďaka systému Columbus získate „wow efekt“ no stratíte otočný ovládač hlasitosti. Z praktického hľadiska by som preto jednoznačne volil 8-palcový systém Amundsen, ktorý je spolu s Full LED svetlami v akčnom balíčku Style Plus za výhodných 999 €.

Veľký displej multimediálneho systému je v interiéri stredobodom pozornosti.

Úžasná spotreba

Testované auto malo pod kapotou koncernovú klasiku. Neviem, či motor 2.0 TDI prešiel v rámci modernizácie nejakými zmenami, ale podľa všetkého nie. Bol som však veľmi príjemne prekvapený jeho spotrebou. V meste sa tento 150-koňový turbodiesel uskromnil aj s 5,5 litra nafty na 100 km. Na diaľnici to bolo dokonca ešte o liter menej, no ak sa vyberiete mimo mesta po okreskách, pri troche snahy môžete jazdiť aj za rovné štyri litre. Ja som sa nejako neobmedzoval a pri bežnom, viac-menej predpisovom tempe mi palubný počítač vyrátal priemer 4,2 l/100 km. V takej výbornej spotrebe má prsty zrejme aj klasická manuálna prevodovka, s ktorou si motor veľmi dobre rozumie. Má síce typickú turbodieru, no nie je to nič hrozné. Akonáhle sa turbo roztočí, ťah motora je plne postačujúci.

Budíky majú ponovom rovnakú grafiku, akú mala predtým len najluxusnejšia verzia Laurin&Klement.

Resumé

Na tvare predných svetiel nezáleží. Opäť som mal možnosť presvedčiť sa, že Octavia je možno obyčajné, ale po všetkých stránkach veľmi vydarené auto. Nielen priestrannosťou interiéru, veľkosťou batožinového priestoru, ale aj jazdnými vlastnosťami sa radí na hranicu segmentov C a D, presne tam, kde ju Škoda už dlhodobo chce mať. A čo s tými „štyrmi očami“? Vôbec nič. Dokonca upodozrievam Škodovku z toho, že tento dizajn zobrala ako výzvu – ak má Octavia naozaj silné meno, bude sa predávať aj takto. No a zrejme mali pravdu. „Štvorokých“ Octavií stretám na cestách stále viac.

Základná cena modelu – Škoda Octavia 1.2 TSI Active: 14 990 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Octavia 2.0 TDI Style: 23 600 €
Záruka: 5 rokov/100 000 km (rozšírenie za príplatok)

Registračná daň: 260 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1968
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:110 (150)/3500-4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:340 /1750-3000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:218
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,4
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:5,2/3,9/4,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:590/1580
Objem nádrže [l]:50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1332
Rozmer pneumatík:225/45 R17
Dĺžka [mm]:4670
Šírka [mm]:1814
Výška [mm]:1461
Rázvor [mm]:2686