TEST: Renault Twingo – malý revolucionár

1365

Pri vývoji tretej generácie modelu Twingo konštruktéri nenechali kameň na kameni. Zatiaľ čo prvá generácia mala prvky minivanu, tá druhá bola o čosi športovejšia (najmä verzie s 1,2-litrovým turbomotorom a vrcholný model Twingo R.S.). Tretia generácia je opäť niečo úplne iné a rozhodne nie typické. So svojím predchodcom má spoločný iba názov.

Má to v génoch
Nové Twingo nie je ani zďaleka prvým Renaultom s motorom vzadu. Veď ešte pred pár rokmi sa vyrábalo extrémne Clio V6, ktoré malo motor na mieste zadných sedadiel a pohon zadných kolies. Podobnú koncepciu mali aj legendárne Renaulty Alpine. Nie je to ale ani prvé ľudové vozidlo tejto koncepcie. Tí skôr narodení si možno spomenú aj na Renault 4CV, ale asi najznámejším modelom s motorom vzadu je Renault 8. Konštrukčne však nové Twingo neprejavuje žiadnu podobnosť s ani jedným z týchto áut. Dôvodom tejto pre Renault revolučnej konštrukcie je spolupráca s koncernom Daimler. Nové Twingo je totiž sesterským modelom nového smartu. Už je to zrazu jasné, však? Veď až podozrivo podobne je koncipovaná aj prvá generácia smartu fortwo.

Maskovaný priestor
Twingo je síce malé, ale v porovnaní so svojimi konkurentmi to nie je žiaden drobček. Má päť dverí, nie tri ako doteraz, ale oproti svojmu predchodcovi je paradoxne o 9 cm kratšie, o zanedbateľných 8 mm užšie, ale až o 8 cm vyššie. S výškou 1554 mm je Twingo až nečakane vysoké auto. Môže za to jednak dosť vysoká svetlá výška, čo je praktické pri parkovaní na obrubníkoch, tiež vysoké sedenie, ale aj priestor nad hlavou je dostatočný. Keď sa to všetko zráta, celková výška presahuje aj niektoré menšie SUV. Má to však aj svoje výhody – viac miesta v interiéri a jednoduchšie nastupovanie.

Priestranný nie je interiér len v absolútnych číslach, ale potešia aj odkladacie priestory, ktoré sú všade, kam sa pozriete. Dokonca aj pod zadnými sedadlami. Schránka pred spolujazdcom sa dá veľmi jednoducho premeniť na šikovnú kabelku, ktorú si môžete zobrať so sebou.
Čo sa týka dizajnu, interiér vyzerá veľmi útulne, no kvôli tvrdým plastom nepôsobí veľmi hodnotne. Tvrdý plast čaká aj na váš lakeť – lakťové opierky na dverách sú totiž nečalúnené. Vo výbave ale môžete mať takmer všetko, na čo si spomeniete. Chýbal mi však otáčkomer, ktorý nie je k dispozícii ani za príplatok (existuje iba ako aplikácia do multimediálneho systému R-Link, ale bez neho ste bez otáčkomera).

Trojvalcový štandard
V tejto triede je jednolitrový trojvalec úplne bežnou motorizáciou. V Twingu je však vzadu, čo je unikátne riešenie. Konštruktéri ho ale uložili tak, že siaha iba do výšky nárazníka. Podlaha batožinového priestoru je síce takmer zarovno s nakladacou hranou, ale aj tak je objem kufra väčší, ako napríklad v nedávno testovanej druhej generácii Toyoty Aygo. Zadné sedadlá už nie sú posuvné, ako to bolo u dvoch predošlých generácií. Rázvor totiž narástol takmer až o 13 cm. Nastaviteľný sklon operadiel však ostal. Po ich úplnom sklopení vytvoria s podlahou batožinového priestoru jednu rovinu. Sklápať sa dá aj operadlo spolujazdcovho sedadla, vďaka čomu sa dajú aj v maličkom Twingu prepravovať predmety s dĺžkou až 2,2 m.

Poďme však naspať k motoru. K dispozícii sú dva benzínové trojvalce. Ten výkonnejší má turbodúchadlo a výkon 66 kW (90 k), no my sme testovali základnú motorizáciu. Atmosféricky plnený jednolitrový motor disponuje výkonom 52 kW (70 k). Nie je to veľa, ale na tak malé auto je to primeraný výkon. Zaujímavejšia by mala byť spotreba paliva. Bohužiaľ, na test sme dostali ešte nezabehnuté auto, takže nameraná spotreba paliva nemusí byť relevantná a dá sa predpokladať, že časom klesne. Počas testu sa ale v meste pohybovala medzi 6 až 6,5 l/100 km. Mimo mesta to bolo okolo piatich litrov a na diaľnici nám palubný počítač ukázal 6,8 l/100 km.

Resumé
Uloženie motora vzadu má svoje výhody. Auto je subjektívne tichšie, keďže zvuk motora prichádza z väčšej diaľky. Nesporne najväčšou výhodou nového Twinga je však jeho obratnosť. Otočí sa doslova na „päťkorune“ (v reči čísel – priemer otáčania je minimalistických 8,6 m). Renaultu sa to podarilo dosiahnuť vďaka absencii pohonu na prednej náprave. Keďže tam nezavadzajú žiadne polosi, kolesá sa dajú vytočiť do uhla až 45°. Twingo tiež zaujme priestranným interiérom s množstvom odkladacích priestorov, ale získa si vás aj širokými možnosťami personalizácie, vďaka ktorým si ho budete môcť prispôsobiť presne podľa svojich predstáv.

Základná cena modelu – Renault Twingo 1.0 SCe Life: 7 990 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Twingo 1.0 SCe Intens: 9 790 €
Záruka: 5 rokov/100 000 km (predĺženie za príplatok)
Registračná daň: 0 €

 

Motor
 
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
3/12
Zdvihový objem [cm3]:
999
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
52 (70)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
91 /2850
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
151
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
14,5
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
5,6/3,9/4,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
188-210/980
Objem nádrže [l]:
35
Prevádzková hmotnosť [kg]:
939
Rozmer pneumatík:
165/65 R15 vpredu, 185/60 R15 vzadu
Dĺžka [mm]:
3595
Šírka [mm]:
1646
Výška [mm]:
1554
Rázvor [mm]:
2494

Aj keď je Twingo najmenším modelom z ponuky francúzskej automobilky Renault, do triedy minivozidiel prináša veľkú revolúciu. Má totiž motor vzadu a pohon zadných kolies.