TEST: Renault Mégane R.S. Trophy – posledný mohykán

1169

Keby išlo toto auto na záchod, určite by po sebe nechalo zdvihnutú dosku. Na laika možno pôsobí ako vyčačkaný kostitras, ale pre tú šoférsku nirvánu, ktorú dokáže Mégane R.S. Trophy poskytnúť vodičovi, mu pravoverní odpustia všetko.

Prečo zase Mégane R.S.? No lebo modelový rad Mégane nedávno prešiel druhým faceliftom, športovú verziu R.S. nevynímajúc. Pri tej príležitosti automobilka predstavila špeciálnu edíciu Méganu R.S. s prívlastkom „Trophy“. Iste, nie je to extrémny Mégane R.S. Trophy-R, ktorý bol donedávna najrýchlejšou predokolkou na Nürburgringu, ale už aj verzia Trophy je zhmotnením ideálov oddelenia Renault Sport. Všetky vlastnosti, pre ktoré je Mégane R.S. tak populárnym „hot hatch“-om, sú vo verzii Trophy ešte viac zvýraznené. Je to skrátka neriedený koncentrát, Mégane R.S. vo svojej najlepšej forme.

Je to návykové

Už len pri pohľade na toto auto sa robia človeku v bruchu motýliky. Žiarivo žltá metalíza je v prípade verzie Trophy okorenená striebornými dekoráciami a nápismi „TROPHY“. Auto stojí široko „rozkročené“ na čiernych 19-palcových diskoch kolies značky Speedline a týmto svojím drsným vzhľadom skrátka vzbudzuje rešpekt. Vo vnútri to vyzerá ako v Porsche 911 GT3 – v Renault Sporte sa neobťažovali nejakými obyčajnými športovými sedadlami. Tu sú okázalé škrupiny Recaro. Keď si o ich bočnicu narazíte zadok, bude vás bolieť ešte dva dni. Už chýba len rám a do Méganu R.S. Trophy by sa naozaj nastupovalo ako do pretekárskeho špeciálu.

Keď sa pohodlne usadíte v dokonalých sedadlách a ohmatáte si alcantarou čalúnený volant s červenou ryskou na stredovej polohe, môžete tlačidlom prebudiť k životu dvojlitrový turbodúchadlom prepĺňaný štvorvalec s výkonom 275 koní. Nič dramatické sa nedeje. Pokiaľ sa nedotknete nenápadného tlačidla R.S., ktoré je schované pri vašom ľavom kolene, dá sa s touto beštiou jazdiť aj úplne normálne. Už prvé metre však dávajú tušiť, že niečo nie je „v poriadku“. Manévrovanie na parkovisku odhalí na športovo nastavenú geometriu predných kolies a prítomnosť mechanického samosvorného diferenciálu. Ak aj prudšie zastavíte, pri tých malých parkoviskových rýchlostiach to s autom ani nepohne. Vďaka tuhému pruženiu máte z Méganu R.S. Trophy dojem ako zo skutočného okruhového auta.

Pri rozbehu počuť jemné cinkanie. Akoby boli poškodené poloosi, ale túto možnosť som hneď vylúčil. Zakrátko som na to prišiel. Je to cinkanie drobných kamienkov, ktoré na seba nalepia pneumatiky a vyhadzujú ich na podblatníky. Verzia Trophy totiž môže byť vybavená pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup 2, čo sú v podstate semislicky.

Dr. Jekyll & Mr. Hyde

Po aktivovaní športového režimu akoby sa začal do motora vstrekovať letecký benzín. Voľnobežné otáčky vystúpia nad tisícku a reakcie na plyn sú ostré ako britva. Pri ubratí plynu sa z titánového výfuku Akrapovič ozývajú poriadne pľuvance. Cítil som sa ako za volantom rely špeciálu.

Pri prvých návaloch adrenalínu z dych berúcej akcelerácie si poviete: „Ja to zvládnem“. Presne ako s heroínom. Lenže už na vytočenej trojke sa dostanete na rýchlosť, o akej sa nehovorí a na štvorke pretínate 200 km/h. Auto však počúva na slovo, ako skoro žiadne iné. Riadenie je tak presné a strmé, až som mal miestami pocit, že funguje na telepatickej báze. Jediné, na čo si treba dávať pozor (okrem samotnej rýchlosti pochopiteľne), je predbiehanie. Nie je problém s tým, že by ste nestihli, ale pri plnej akcelerácii a striedaní jazdných pruhov si to vyžaduje pevné ruky. 360 Nm je totiž sila, ktorá sa vám obzvlášť pri radení môže ľahko vymknúť spod kontroly. Vďaka lepivým pneumatikám si na zadok až taký pozor nemusíte dávať.

Áno, stále je to typický Mégane R.S. so svojou hravou náturou. V extrémnych situáciách sa zadok auta môže jemne skĺznuť, no priľnavosť tých semislickov je neuveriteľná, takže do takých okolností sa často nedostanete. Značný podiel má na tom aj príplatkový nastaviteľný podvozok od švédskeho špecialistu Öhlins. Funguje neskutočne. Na bratislavské cesty nie je ideálny, aj keď treba uznať, že sa snaží. Nerovnosti krásne tlmí, čiže pruženie pracuje výborne, len s nástrahami „špičkových“ ciest nášho hlavného mesta si príliš nerozumie. Na kvalitnom povrchu ale zvláda toto auto preťaženie aj 1,2 G. Ako to viem? Multimediálny systém R-Link obsahuje aj takzvaný R.S. Monitor, ktorého súčasťou je aj merač preťaženia. Je to hodnota z kategórie superšportov, len o tom, prosím vás, nikomu nehovorte. Hlavne nie babám. Aj tak tomu nerozumejú a hlavne ich to nezaujíma, čiže žiadne plusové body navyše za tie „géčka“ nedostanete.

Resumé

Toto nie je auto, s ktorým budete jazdiť na rodinné výlety, ani v zime na lyžovačku. Mégane R.S. Trophy je skutočne exkluzívna záležitosť. Zberateľský kúsok, s ktorým by som asi v zime ani nejazdil. Aj keď je to všestranne nadané auto a dá sa používať ako bežný hatchback (bez problémov odvezie štyroch dospelých a má aj slušný kufor), nie je to auto pre každého. Je pre skutočných „autoholikov“. Pre ľudí, ktorí majú šoférovanie v rebríčku záľub na prvom mieste. Nie, nie je to dokonalé auto, aj keď som mal pocit, že spracovanie interiéru je po poslednom facelifte na trochu vyššej úrovni. Je to o tých geniálnych jazdných vlastnostiach, ktoré nemajú konkurenciu. Chvíľu som aj uvažoval o tom, že to auto nevrátim a zdrhnem s ním niekam za hranice. Veď naposledy, keď som si niečo takto užíval, sa pritom polámal istý druh nábytku. Ak ale hľadáte dokonalosť, kúpte si BMW…alebo sa ožeňte s účtovníčkou.

Základná cena modelu – Renault Mégane R.S.: 28 790 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Mégane R.S. Trophy: 35 590 €
Záruka: 5 rokov / 100 000 km (predĺženie za príplatok)
Registračná daň: 1 697 €

Technické údaje:

Motor
 
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
201 (275)/5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
360 /3000-5000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
255
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
5,8
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
9,8/6,2/7,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
344
Objem nádrže [l]:
60
Prevádzková hmotnosť [kg]:
1462
Rozmer pneumatík:
235/35 R19
Dĺžka [mm]:
4312
Šírka [mm]:
1804
Výška [mm]:
1423
Rázvor [mm]:
2640