Niektoré trendy nemusíte mať vyslovene radi. Ak sa však nájde niekto trendový so zmyslom pre pointu, vzbudzuje uznanie skôr prirodzene. Možno preto sa nový Peugeot 2008 predáva tak dobre. A možno je to jednoducho dobré auto.
„Ďalší!“ Prebehlo mi hlavou, keď som videl prvé fotografie nového Peugeotu 2008. Neveľmi vábivá, no praktická a legendárnou Matrou Rancho inšpirovaná prvá generácia dvetisícosmičky si ma získala pre svoju odvahu vyzerať… Inak.
Možno preto som bol len polovične rád, keď sa objavila jej druhá generácia, radikálne migrujúca k tvarom SUV. Je neporovnateľne proporčnejšia, no vymenila sofistikovanosť za efekt. A ja si skrátka nie som istý, či som jej to schopný odpustiť.
Diaľničná patrola
Štýlové mestské crossovery existujú v hmle istého paradoxu. Nie sú ani štýlové a už vôbec nie mestské, no do istej miery pokrývajú dostatočný mix vlastností, ktoré od nich priemerný zákazník požaduje. Zo svojej tvarovej podstaty sú však trocha jalové, čiže je celkom zaujímavé pozorovať, ako sa s týmto faktom každá automobilka vyrovnáva.
Peugeot si zvolil stratégiu, ktorá mu funguje štatisticky najlepšie, a tou je dostať zákazníka predovšetkým vzhľadom. V tomto smere sa 2008 vydarila. Presne reflektuje dobu – je ostrá, dynamická a plná príjemných, no trocha groteskných riešení. Nedá sa jej však uprieť, že ľudí zaujíma a ani v nižších výbavách sa za ňu hanbiť nebudete.
To však určite nebol problém testovaného exempláru v najvyššej výbave GT v kombinácii s najvýkonnejšou, 155-koňovou motorizáciou 1,2 PureTech, osemstupňovou automatickou prevodovkou Aisin a pár príplatkami. Peugeot za ňu chce ambicióznych 26 390 €, čo je však stále asi o tisícku menej ako prednedávnom. Testované príplatky totiž zhrnul nový výbavový stupeň GT Pack.
Multitalentovaný čávo
Cena atakujúca hranicu 26-tisíc je však trocha zodvihnutý prst. Za tieto peniaze sa už dá na trhu s rodinnými autami zorientovať veľmi rýchlo a už vôbec nemusíme zostávať vo veľkostnej kategórii kompaktných crossoverov či SUV. Koho má teda nová 2008 osloviť?
Týždeň s ňou mi naznačil, že to bude celkom pekná skupina ľudí. Ak pôsobí dvetisícosmička zvonka ako robustné auto, zvnútra je skôr útulná. Nie je to však spôsobené nedostatkom priestoru, predovšetkým čiernou stropnicou interiéru a jeho relatívne skromným presklením. To je daňou za atraktívny vzhľad auta.
Palubná doska si pomáha základnými optickými trikmi a je tvarovaná tak, aby od predných pasažierov odstupovala. Priestor pre nohy zadných pasažierov má podobne vyriešený vzťah s prednými sedadlami, ktoré sú ergonomicky vykrojené a vo výsledku ponúkajú na vozidlo danej veľkosti celkom pôsobivý priestor. Vysoké a široké nástupné prahy sú zasa podpisom platformy EMP2, ktorý nech si každý vysvetlí po svojom.
Batožinový priestor zhltne úplne dôstojných 405 litrov, v prípade potreby sa zadné sedadlá sklopia do naklonenej roviny.
Vybavené
2008 GT sa vďaka svojmu potentnému motoru cíti doma predovšetkým na diaľniciach. Tam vynikne prejav všetkých jeho 114 kilowattov (155 k) a 240 newtonmetrov. Tie sú k dispozícii s dynamickým nástupom od približne 1800 ot./min., ich razancii pomáha aj veľká zotrvačnosť oturbeného trojvalca. Povzbudivý je jeho zvukový prejav, no v zásade aj hospodárnosť.
V reálnej premávke sa pohybujete medzi piatimi a šiestimi litrami paliva, rýchle diaľničné presuny zvládnete do siedmich. A to s nemalým wow efektom, priestorom a nebojácnym prejavom motora tvorí prekvapivo príjemný mix schopností!
Základná cena modelu – Peugeot 2008 ACTIVE 1.2 PureTech 100k BVM6: 15 490 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 1.2 PureTech 155k EAT8 GT Pack: 26 390 €
Euro NCAP: 4*
Záruka: 4 roky alebo 60 000 km
Registračná daň: 360 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 3/12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1199 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 114(155)/5500 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 240/1750 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 208 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 8,2 |
Kombinovaná spotreba paliva (NEDC) [l/100 km]: | 5,0 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 405 |
Objem nádrže [l]: | 44 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1344 |
Rozmer pneumatík: | 215/55 R18 |
Dĺžka [mm]: | 4300 |
Šírka [mm]: | 1770 |
Výška [mm]: | 1530 |
Rázvor [mm]: | 2605 |