Toto auto je kapitola sama o sebe. Prakticky totiž nemá konkurenciu. Ak by sme však boli benevolentní a pozerali iba na cenu, jeho konkurenciou sú všetky modely segmentu B. V rámci tejto triedy však vznikla aj podskupina „kompaktných MPV“, kde patrí napríklad Citroen C3 Picasso, Fiat 500 L, Ford B-MAX, Hyundai ix25, Kia Venga, Opel Meriva, Renault Modus, či Škoda Roomster. Práve k týmto autám ponúka Nissan alternatívu v podobe druhej generácie modelu Note. Už na prvý pohľad sa Nissan Note od spomínaných áut niečím líši – je to výška karosérie. Zatiaľ čo v ostatných automobilkách si zrejme myslia, že ľudia túžiaci po priestrannom aute za prijateľnú cenu radi nosia na hlave cylindre, v Nissane vedia, že kvantum priestoru nad hlavou je vám na nič. Využijete ho iba pri plnom naložení auta so sklopenými sedadlami. A to je ako často?
Nový Nissan Note má nižší podvozok, resp. podlahu kabíny. Posádka tak nesedí zbytočne vysoko. Konštruktéri často využívajú vysoký posed na získanie miesta na zadných sedadlách. V Nissane však nemuseli variť z vody a novému Note dopriali dostatočne dlhý rázvor. Zadné sedadlá sú navyše posúvateľné, čím viete meniť veľkosť batožinového priestoru. Variabilite pomáha aj jeho dvojité dno.
Kvalita za rozumnú cenu
O priestrannosti interiéru nového Nissanu Note teda nemá zmysel pochybovať. Toto auto naozaj ponúka priestrannosť vozidiel strednej triedy (segment D). Samozrejme, musíte si vybrať medzi zadnými sedadlami a kufrom, ale jedno z toho môžete mať stále podľa potreby ako na aute strednej triedy. Poďme sa však trochu venovať palubnej doske a použitým materiálom. Ak mám byť úprimní, ne sú najkvalitnejšie. Japonské autá patria medzi tie najspoľahlivejšie, no kvalitne vypracovaný interiér až na svetlé výnimky nikdy nebol ich výsadou. Nový Nissan Note nie je výnimkou. Interiér vyzerá na pohľad pútavo, hlavne prístrojový panel pôsobí veľmi moderne, ale po bližšom skúmaní (zrakom aj hmatom) zanechá trochu „lacný“ dojem. To však pochopiteľne nemú žiaden vplyv na funkčnosť či spoľahlivosť. Trochu obmedzujúca je aj absencia hĺbkového nastavovania volantu (dá sa nastavovať iba výškovo), no napriek tomu som nemal problém nájsť si za volantom správnu polohu.
Stačí mu málo
Nový Nissan Note nás prekvapil nie len priestrannosťou a variabilitou svojho interiéru, ale aj mimoriadnou skromnosťou pohonného agregátu. V našom prípade to bol motor 1.5dCi, ktorý pochádza z konštrukčnej dielne Renaultu. Nemôžem povedať, že by to bol tichý motor. Pri práci o sebe proste dáva vedieť. Slabšie je totiž nie len odhlučnenie motora, ale aj podvozku. So sklamaním musím povedať, že oddelenie hluku a vibrácií odviedlo pri vývoji tohto auta dosť slabý výkon. S vysokou pravdepodobnosťou však nejde o zlyhanie konštruktérov ale o prispôsobeniu sa diktátu marketingového oddelenia a jeho priškrtenému rozpočtu.
Každopádne, vyššiu hlučnosť tento motor presvedčivo vyvažuje mimoriadne nízkou spotrebou. V meste sa nám podarilo zajazdiť pri troche snahy za 4,5 litra nafty na 100 km. Paradoxne som túto spotrebu dosiahol s vypnutým ECO režimom. Nemám rád, keď elektronika umelo uberá výkon motora, resp. zhoršuje reakcie na plynový pedál. Stačilo dodržiavať základné zásady úspornej jazdy. Verím ale, že bez obmedzovania sa nebude problém zmestiť do piatich litrov. Mimo mesta sa dá vtesnať aj do štyroch litrov, čo znie ešte neuveriteľnejšie. Môžu za to okrem iného aj dlhé prevody päťstupňovej manuálnej prevodovky. No a že ich je iba päť sa prejaví na diaľnici, kde naftový motor pri 130 km/h točí 2 500 ot./min. Znamená to spotrebu 5,2 l/100 km, čo ale tiež nie je vôbec zlé.
Resumé
Okrem spomínaných predností a nedostatkov má nový Nissan Note ešte jedno veľké „plus“ – skvelo jazdí. Áno, jeho podvozok sa môže zdať oproti konkurencii relatívne tvrdý. Keď sa nad tým zamyslím, asi aj je reálne najtvrdší. Vďaka nízkemu ťažisku si však s týmto autom môžete dovoliť také prejazdové rýchlosti zákrutami, ako asi so žiadnym z konkurentov. Nehovorím, že je to auto pre rodinne orientovaných pretekárov. Nemá na to skrátka dostatočne silné motory. Ani nemáme informácie, že by sa chystala športová verzia Nismo, ako v prípade modelu Juke, ktorého jazdné vlastnosti sú pritom citeľne slabšie. Stabilita nového Nissanu Note sa vám však môže zísť napríklad aj pri vyhýbacích manévroch v krízových situáciách, čo rozhodne nie je na škodu veci. Naopak, prispieva to k aktívnej bezpečnosti auta.
Základná cena modelu – Nissan Note 1.2i Visia: 9 290 €
Základná cena testovanej verzie – Nissan Note 1.5 dCi Tekna: 16 490 €
Záruka: 3 roky (predĺženie za príplatok)
Registračná daň na testované auto: 0 €
Motor
|
|
Typ motora:
|
radový, vznetový
|
Valce/ventily:
|
4/16
|
Zdvihový objem [cm3]:
|
1461
|
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
|
66 (90)/4000
|
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
|
200 /1750
|
Prevádzkové vlastnosti
|
|
Maximálna rýchlosť [km/h]:
|
179
|
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
|
11,9
|
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
|
4,2/3,2/3,6
|
Rozmery a hmotnosti
|
|
Batožinový priestor [l]:
|
295-381/1465
|
Objem nádrže [l]:
|
41
|
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
|
1197
|
Rozmer pneumatík:
|
195/55 R16
|
Dĺžka [mm]:
|
4100
|
Šírka [mm]:
|
1695
|
Výška [mm]:
|
1530
|
Rázvor [mm]:
|
2600
|
Nissan Note novej generácie sa nezdá. Napriek kompaktným rozmerom ponúka interiér s priestrannosťou porovnateľnou s hociktorým MPV segmentu B. Zároveň patrí medzi najúspornejšie autá na trhu.