TEST: Nissan Leaf | Nemý film

396

Japonská značka má na svedomí veľmi vydarenú prvú generáciu elektrického modelu Nissan Leaf. Automobilka skĺbila bežné auto s elektromobilom bez zbytočných futuristických detailov a dizajnérskych výkričníkov. Druhá generácia sa však na dnešné autá podobá ešte viac.

Je absolútne irelevantné, či veríte, alebo neveríte na budúcnosť plnú elektromobilov. Vo vzdialenejšej budúcnosti sa budeme s elektromobilmi stretávať stále viac, no môže byť otázne, odkiaľ bude pochádzať energia na ich pohon. Nissan Leaf je revolucionárom medzi použiteľnými elektromobilmi pre masy.

Nissan Leaf je zástupcom kategórie automobilov, ktoré sú určené pre širokú verejnosť. Aký je nástupca úspešného počinu?

Splýva s davom

Rovno v úvode musím poznamenať, že druhá generácia Nissanu Leaf sa stratí v dave „konvenčných“ áut omnoho jednoduchšie ako jeho predchodca.

Či už pri pohľade spredu, zboku alebo zozadu, nezasvätený človek nemá pocit, že sa díva na elektromobil.

Komfortne a potichu

Sedadlá sú potiahnuté mäkkou kožou a palubná doska mixuje mäkké plasty s umelou kožou, prešívanou modrou niťou.

Na zadných sedadlách je príjemné množstvo priestoru a to isté môžem povedať aj o veľkej diere za piatymi dverami.

Najrýchlejšie auto na svete!

Tým, že sa medzi plynovým pedálom a motorom nenachádza nič iné než zopár káblov, Leaf reaguje na pokyny šoféra okamžite. V skutočnosti je jeho výkon možné porovnať s autom, ktoré má okolo 170 koní len čisto po pocitovej stránke.

Zrýchlenie z 50 km/h na 90 km/h je hotové za približne 3 sekundy. Nissan však uvádza výkon motora na hranici 110 kW/150 koní. Pocitovo je to skutočne viac. Rovnako, celkom zaujímavou vymoženosťou je funkcia e-Pedal, ktorá vám dovolí jazdiť s autom len pomocou plynového pedálu.

Keď ho pustíte, začne prudko brzdiť. Na núdzové brzdenie je však aj naďalej k dispozícii brzdový pedál.

Bežný deň

Pri jazde na diaľnici je Leaf jedným z najkomfortnejších áut, v akých som kedy sedel. Toto prostredie mu však príliš nesedí. Pri štarte približne 28-kilometrovej cesty oboma smermi, svietil na palubnom počítači dojazd 200 km a stav batérie na úrovni 70 %.

Po ceste naspäť narástol úbytok dojazdu na celých 79 km a stav batérie klesol o 20 %. Priemerná spotreba 22,5 kWh/100 km nepredurčuje Leaf na dlhé cestovanie po diaľnici. Pokiaľ však bývate na periférii mesta, 20 kilometrový úsek diaľnice prejdete v extrémnom komforte a bez obáv.

Mesto ako revír

Každý elektromobil sa cíti najlepšie v meste a v pomalej premávke. Podľa mestského meracieho cyklu spotreby, automobilka uvádza dojazd tohto modelu na úrovni 378 km. V kombinovanom cykle ide o 270 km. V meste sa Leaf blysol spotrebou 13,5 kWh/100 km na 12,3-kilometrovom úseku.

Pokiaľ by sme vyjazdili celú batériu krúžením po meste, výpočty naznačujú, že nám pri plnom nabití vydrží dojazd na približne 296 km. Nutné je však doplniť, že premávka nebola príliš hustá a pri teste nám zahrali do karát početné zelené vlny.

Tým pádom je dojazd nad 300 km reálny. V medzimestskej premávke medzi Bratislavou a Hainburgom bola spotreba veľmi podobná tej mestskej, na úrovni 13,7 kWh/100 km. Pri medzimestskej jazde v priemernej rýchlosti 67 km/h by vydržalo jedno nabitie batérie na 290-kilometrovú cestu.

Rýchlonabíjačka ZSE v Bory Mall nabila Leaf skrz konektor Chademo za približne polhodinu z 10 na 80 %. Plné nabitie trvá skutočne podľa výrobcu niečo menej než hodinku a pol.

Základná cena modelu – Nissan Leaf Acenta 40 kWh: 34 250 €
Základná cena testovanej verzie – Nissan Leaf Tekna 40 kWh: 37 850 €
Záruka: 3 roky / 100 000 km
Záruka na kapacitu batérie: 8 rokov / 160 000 km
Euro NCAP: 5 hviezd, 2018
Registračná daň: 0 €

Technické údaje:

Technické údaje 
Motor
Typ motora:Elektromotor
Najvyšší výkon [kW (k)]:110 (150)
Najvyšší krút. moment [Nm]:320
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,9
Dojazd – NEDC BT/WLTP kombi/WLTP mesto [km]:350/270/389
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:385
Kapacita batérie [kWh]:40
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1558-1597
Rozmer pneumatík:215/55 R17
Dĺžka [mm]:4490
Šírka [mm]:1788
Výška [mm]:1540
Rázvor [mm]:2700