TEST Mitsubishi Eclipse Cross PHEV | Keď je auto členom rodiny

1779
Zdroj: Dávid Dejvo Schun
" "

Plug-in hybridný Eclipse Cross prešiel modernizáciou nielen dizajnu, ale aj technológií. Stal sa ešte významnejším členom rodiny.

Nazývať facelift Mitsubishi Eclipse Cross faceliftom by bolo pre značku s tromi diamantmi celkom urážkou. Pod pojmom facelift sa totiž rozumejú predovšetkým kozmetické zmeny a prípadné nové motorizácie. Eclipse Cross sa však zmenil úplne. Pribudla koncovka PHEV, narástol a mení svojho cieľového zákazníka. Aký teda je?

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Narástol takmer o triedu

Karoséria aktualizovanej verzie narástla o 14 centimetrov! To je posun prakticky o jednu triedu. Autu však ostal rovnaký rázvor s dĺžkou 2 670 milimetrov. Narástol najmä zadok, a to o 10,5 centimetra, a trochu sa zväčšil aj predok – o 3,5 centimetra. V praxi to znamená, že auto pôsobí nielen väčšie, ale aj je väčšie.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Inak, vedeli ste o tom, že pri vývoji faceliftového modelu si Mitsubishi nechalo vypracovať analýzu popularity? Zistili, že zákazníci najviac obľubujú Lancer Evolution, Pajero a L200. Práve tieto autá reprezentujú vlastnosti ako robustnosť, odolnosť a spoľahlivosť.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Celkový dojem Eclipse Cross PHEV tieto vlastnosti reprezentuje výborne, avšak inak, ako by si to predstavovali niektorí Európania. Európania volia minimalizmus, toto by sme nazvali skôr automobilovým barokom. Práve vďaka ochote Japoncov ísť s kožou na trh aj v konzervatívnej Európe k nám prišlo auto, ktoré vyzerá ako z počítačovej hry.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Predná maska je oproti predošlej verzii širšia a robustnejšia, stretávacie a diaľkové svetlá zmenili svoju polohu. Najväčšou zmenou faceliftovanej verzie je ale zadná časť. Už tu nenájdete predelené zadné okno a šesťuholníkové lisovanie vzadu odkazuje na rezervné koleso, ktoré na zadných dverách nosieva Pajero. Robustnosť.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Interiér s maximom komfortu

Po nastúpení do auta sme ostali na chvíľu v pomykove. Vďaka mäkkým sedačkám je celkom náročné rozlíšiť, či sedíte doma v gauči alebo v aute. Extrémne komfortný pocit Mitsubishi presadilo čiastočne na úkor bočného vedenia a držania v zákrutách, ale pri bežnej jazde je práve komfort tým, čo potrebujeme.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Pred vodičom sa nachádza analógový prístrojový panel s ukazovateľom rýchlosti a ručičkou informujúcou o distribúcii energie. Toto auto si totiž kúpite len ako plug-in hybrid. Volant je veľmi jednoduchý a tlačidlá v stredovom tuneli sú rozmiestnené intuitívne. Mitsubishi urobilo dobre, keď sa rozhodlo nenasledovať európsky minimalizmus a nechalo na každú vec samostatné tlačidlo. Škoda len, že niektoré vyzerajú, akoby ich zapracovávali na poslednú chvíľu a diely si požičali z iných áut.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Displej multimédií má uhlopriečku 8 palcov a rozlíšenie, ktoré v dnešnej dobe neláme rekordy. Jeho výhody však spočívajú v ľahkej čitateľnosti, rýchlych reakciách a celkovej jednoduchosti. Tým, že sa automobilka spoľahla na tlačidlá, nemusí v centrálnej obrazovke riešiť ovládanie celého auta. Ako sa hovorí, v jednoduchosti je krása.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Priestoru na sedenie vzadu je tak akurát. Ani vyšší cestujúci sa nebudú cítiť stiesnene a budú mať primerane veľa miesta na hlavy. Nárast však nastal v mieste pre batožinu, a to o 23 litrov. Objem 471 litrov nepatrí vzhľadom na vonkajšie rozmery k špičke v triede, ale ide o plug-in hybrid s veľkou batériou. A zachovať takýto veľký kufor aj napriek akumulátoru v aute, to si zaslúži rešpekt.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Už len ako plug-in hybrid

Plug-in hybridné automobily sú známe tým, že dokážu jazdiť na batérie bez toho, aby sa vôbec zapol spaľovací motor. A v tomto modeli to platí tiež. Motor dokáže “ostať ticho” až 89 dní, pokiaľ pravidelne nabíjate. Potom sa zapne preto, aby sa prečistil a “prebehol”. Využívať totiž budete hlavne elektromotory, ktoré sú dva. Systém SAWC od Mitsubishi označuje pohon všetkých kolies založený na dvoch elektromotoroch, každom na jednej náprave. Tie dokážu efektívnejšie rozkladať krútiaci moment a starajú sa aj o bežný pohon auta. Ich naladenie je rozdelené do 5 jazdných režimov od športového Tarmac až po Gravel či Snow na štrk a klzké povrchy.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Predný má výkon 82 koní a zadný 95 koní. Spaľovací 2,4-litrový benzínový MIVEC si s faceliftom pohoršil a namiesto 135 koní už má iba 98. Jeho hlavnou úlohou je vytvárať elektrinu pre zvyšné dva motory. Do riadenia sa zapája len vtedy, keď je potrebný instantný výkon navyše, a to prostredníctvom jednostupňovej prevodovky, ktorá ho spojí s prednými kolesami.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Ak by sme mali jazdu s novým Eclipse Cross PHEV opísať jedným slovom, určite by sme volili komfort. Komfortná je akcelerácia, ktorá vás síce nepritlačí do sedačky, no rozhodne nebudete spomaľovačmi premávky. Komfortná je jazda v zákrutách, v ktorých auto prekvapivo dobre zvláda svoju hmotnosť približne 2 tony. A zo všetkého najviac je komfortná jazda po rovine, kde najmä v meste číhajú rôzne jamy a hrbole. V Mitsubishi si skrátka povedali, že ich budú ignorovať. Jednoducho ich necítite.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Rovnako musíme pochváliť aj štvorkolku SAWC. Tá si odvádza svoju prácu skvele. Dostala nás z každej zablatenej kaluže, do ktorej sme účelovo zaparkovali, aby sme našli limity auta. Tie sa nakoniec objavili až pri rozbehu v strmom kopci, kde sa prejavila vyššia hmotnosť plug-in hybridnej zostavy. Ale to už nie je problémom SAWC, skôr charakteristickou črtou PHEV pohonu.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

S Eclipse Cross PHEV sme jazdili prevažne v meste. Tu sľubuje faceliftované SUV tabuľkový dojazd na elektrinu až okolo 60 kilometrov. Ten sa nám dosiahnuť nepodarilo, ale s 50 kilometrami môžete bez problémov počítať. Pri extrémne pokojnej plynulej jazde naprieč nočným mestom s vypnutými semaformi sme sa dostali na spotrebu 11 kWh/100 km. A to je číslo, pri ktorom by malo byť auto schopné prejsť na 13,8 kWh batériu viac ako 100 kilometrov. Reálny dojazd bol, samozrejme, iný, pretože takéto jazdy sú raritou.

Slabé stránky PHEV technológie sa ukážu v momente, kedy batéria vydá posledné kvapky svojej “šťavy”. Vtedy je spotreba schopná vyletieť do sfér, ktoré sa blížia k 10 l/100 km. Ak však jazdíte v meste, s takouto cifrou počítať nemusíte. Aj s vybitou batériou môžete jazdiť za celkom príjemných 5,5 litra.

A toto všetko ešte stále nie je všetko. Mitsubishi v batožinovom priestore ponúka aj plnohodnotnú zásuvku s výkonom až do 1 500 wattov. Ak si dokúpite aj externý transformátor, získate šťavy ešte viac. Toto auto teda využijete nielen ako “približovadlo”, ale aj ako zdroj energie pre vašu stanovačku, návštevu záhrady či ilegálnu technopárty. My sme z 1 500-wattovej zásuvky napájali všetky kancelárske spotrebiče naraz bez problémov. Pozrieť si to môžete na našom YouTube. Aj vďaka tejto drobnosti je nový Eclipse Cross skutočným členom rodiny.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Základná cena modelu –Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Intense+: 36 490 €
Základná cena testovanej verzie –Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Instyle+: 45 390 €
Záruka:štandardne 5 rokov alebo 100 000 km / záruka na batériu 8 rokov alebo 160 000 km
Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:atmosférický benzínový
s viacbodovým vstrekovaním, elektromotor, elektromotor
Zdvihový objem [cm3]:2360
elektromotor 60 kW
elektromotor 70 kW
Najvyšší výkon spaľovacieho motora [kW (k)/ot./min.]:72 (98) / 4000
Najvyšší výkon elektrického motora [kW (k)]:60 (82)
70 (95)
Najvyšší výkon sústavy [kW(k)]138 (188)
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:162
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,9
Čisto elektrický dojazd WLTP [km]:57
Spotreba WLTP - kombi [l/100 km]:2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:471
Objem nádrže [l]:43
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 985
Rozmer pneumatík:225 / 55 R18
Dĺžka [mm]:4545
Šírka [mm]:1805
Výška [mm]:1685
Rázvor [mm]:2670