TEST: Mini Cooper D – trojvalcový štýl

143

Čaru britskej vlajky a skoro všetkého britského podľahla vlani i moja dcéra a kupovali sme toho so symbolom britského kráľovstva celkom dosť. Potom to utíchlo. Keď som však došla domov na testovacom MINI, všetko sa razom vrátilo a britský duch nás znova prevalcoval. Tomu sa hovorí automobilová ikona.

Korunovácia
Vyrobiť malé, praktické a hlavne dostupné auto pre širokú verejnosť bol zámer, prečo vzniklo MINI. Nový vietor tejto značke prinieslo BMW a hoci mu pridalo na kráse a modernosti, pridalo mu aj na cene. Napriek tomu je MINI úspešné a na cestách ho vídavame denne. Nové MINI je len o málo väčšie, len o málo ľahšie, ale detailnejšie je využitý každý milimeter priestoru. Batožinový priestor sa zväčšil o 50 litrov. Pri jazde nám pomáhalo viac techniky, viac elektronických anjelov strážnych, ale najmä pod kapotou dýchala nová pumpa. Naftový 1,5-litrový preplňovaný trojvalec nechal všetky moje pochybnosti ešte na parkovisku. Motor je svižný, má mrštný ťah a slušnú silu na parádnu jazdu i na diaľnici.

Minimotokára
Podvozok je istý a tvrdý. Mne to vyhovovalo, ale pre „mäkkšie“ povahy by som odporúčala zvoliť si ako disky základné pätnástky. So sexi osemnástkami s nízkoprofilovými pneumatikami budete vyzerať skvele, ale nie je to praktická voľba. Hluk v kabíne je fajn, v novej generácii na odhlučnení výrazne zapracovali. I zatvorenie dverí je elegantnejšie. Konštruktéri mnohé otázne veci dotiahli do väčšej hĺbky.

Moderné retro
Ak vás vonkajší dizajn auta neprekvapil, pretože sa zásadne veľmi nezmenil, interiér vás očarí zakaždým. Je úplne iný ako majú všetky staršie či nové autá a je výnimočný svojím dizajnom. Hoci máte nízke čelné sklo v blízkosti nosa, retro ovládače majú taký šarm, že neviete, či sú z minulosti alebo z budúcnosti. Obrovský stredný ciferník s farebným svetelným lemovaním dominuje tejto nádhere a po novom už neobsahuje tachometer, ktorý sa presťahoval pred volant. Stále je tam audio a navigácia. Nový Mini ide s dobou, takže smartphone sa pripája veľmi ľahko. Vzápätí máte k dispozícii rôzne aplikácie od plánovača trasy cez prístup na sociálne siete až po vyhľadávač auta po vyjdení z kina. Pre znalcov BMW upresním, že MINI dostalo systém iDrive, ktorý sa obsluhuje štandardným otočným ovládačom a tlačidlami na stredovom tuneli.

MINI je malé auto s veľkým duchom. Dvaja si v ňom užijú veľa zábavy, pričom ich malé auto neznamená skromnosť. Krásna motokára má skvelú obratnosť a istotu v zákrutách. Dobrému pocitu z mrštnosti pomáha aj nízka športová pozícia za volantom. V meste oceníte veľkosť/malosť, parkovanie je hračka.

Základná cena modelu – MINI One: 16 300 €
Základná cena testovanej verzie – MINI Cooper D: 21 700 €
Záruka: 2 roky, servis na 5 rokov alebo 50 000 km v cene
Registračná daň: 167 €

 

Motor
 
Typ motora:
radový, vznetový
Valce/ventily:
3/12
Zdvihový objem [cm3]:
1496
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
85 (116)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
270/1750 – 2250
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
205
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
9,2
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
4,3/3,1/3,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
211/731
Objem nádrže [l]:
44
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1135 -1210
Rozmer pneumatík:
Dĺžka [mm]:
3821
Šírka [mm]:
1727
Výška [mm]:
1414
Rázvor [mm]:
2 495

Ak vás niečo prevalcuje, znamená to, že vás pozitívne alebo negatívne ovplyvní. Zmení váš názor, postoj. Mňa v týchto dňoch úplne prevalcoval čierno-biely MINI Cooper D s novým motorom.