TEST: Mercedes-Benz triedy S | S hviezdou na kapote

274

Neviem prečo je to tak, ale v Mercedese to asi vedia. Ten pocit, kedy sa na cestu dívate cez dlhočiznú kapotu zakončenú trojcípou hviezdou, je skrátka prudko návykový.

Keď sa nad tým zamyslím, robí to viacero výrobcov prémiových automobilov. Vlajková loď Bentley hrdo nosí na kapote svoje okrídlené „B“, aj Jaguar kedysi používal trojrozmerné logá, no a soška „Spirit of Ecstasy“, ktorá má trvalý pobyt na vrchole chladiča každého modelu značky Rolls-Royce, je jedným z najznámejších symbolov automobilového priemyslu. Mercedes má svoju povestnú hviezdu, no nie na každom modeli hrdo trčí z kapoty. Vlajková loď značky, trieda S, však aj takýmto detailom upozorňuje na svoju pozíciu na vrchole potravinového reťazca. Hviezda na jej kapote vyzerá priam ako zameriavač.

Stále vo forme

Mercedes triedy S je nielen vlajkovou loďou Mercedesu, ale dal by sa označiť za nositeľa nových technológií do automobilového priemyslu. Mercedes triedy S bol donedávna niečím podobný vešteckej guli. Keď ste sa na neho pozreli, videli ste, čo budú mať bežné autá o zopár rokov neskôr. Dnes to už tak samozrejme nie je. Stále patrí medzi to najlepšie, čo môžete na ceste stretnúť, ale už aj konkurencia v segmente luxusných limuzín je na porovnateľnej úrovni. V súčasnosti je situácia dokonca taká, že trieda S je spomedzi konkurentov takmer najstaršia. Mercedes preto prišiel s faceliftom triedy S, ktorý ani zďaleka nie je len kozmetický.

Šesť v rade

Mercedes donedávna používal vidlicové šesťvalce, ale práve v triede S zavádza úplne novú generáciu radových šesťvalcov. Radové šesťvalce sú pritom charakteristické pre jeho hlavného konkurenta – BMW. Náhoda? Ani náhodou (ilumináti). Žartujem. Aj Mercedes už v minulosti používal radové šesťvalce, no po dlhom období vidlicových motorov sa k nim vracia. Tlačová správa nevysvetľuje prečo, ale možnože len preto, že radový šesťvalec je už len z konštrukčného princípu ten najvyváženejší motor. Na kultúre chodu nového trojlitrového turodiesla to je aj cítiť. Prakticky vôbec ho nepočuť a ak si aj vo vyšších otáčkach zaspieva, tak len veľmi distingvovaným barytónom. Motor má variabilné ovládanie ventilov CAMTRONIC, dvojstupňové prepĺňanie turbodúchadlom a spaľovanie v stupňovitej priehlbine piestov. Neviem síce čo to je, ale aj tento detail pomáha agregátu plniť tie najnovšie (aj budúce) emisné normy (RDE). Blok motora je hliníkový a piesty sú oceľové (s klznou plochou upravenou technológiou NANOSLIDE).

Dva obrovské displeje uložené pod spoločným krycím sklom sa stali charakteristickou črtou najnovších Mercedesov.

Najsilnejší diesel

Tento agregát sa môže pochváliť nielen titulom najvýkonnejšieho vznetového motora použitého v osobnom automobile značky Mercedes-Benz, ale aj výbornou spotrebou. Táto bez mála 5,5-metrová limuzína totiž dokáže mimo mesta jazdiť bez problémov aj za 6,5 l/100 km. Pri predpisovej jazde diaľnicou vám nebude nafta z nádrže ubúdať rýchlejšie ako tempom 7 l/100 km. Toto sú naozaj hodnoty, ktoré ma veľmi milo prekvapili. V meste sme sa zmestili do desiatich litrov, ale to už nie je zas až taká výnimočná hodnota. Skôr primeraná.

Vďaka dvom dotykovým plochám na volante dokážete palcami ovládať nielen palubný počítač, ale aj prakticky celý multimediálny systém bez toho, aby ste pustili ruky z volantu.

Wellness na kolesách

Limuzíny s predĺžený rázvorom sú viac o zadných sedadlách ako o tých predných. Pri tomto type áut sa už väčšinou majiteľ vozí na zadnom sedadle. No a čo také vás čaká na zadných sedadlách Mercedesu triedy S? To, že dve obrovské kreslá sú elektricky nastaviteľné je taký štandard tejto triedy. Aj sedadlo spolujazdca sa dá posunúť dopredu. Dokonca sa dá sklopiť jeho opierka, aby neprekážala vo výhľade. Okrem ambientného osvetlenia ešte aj za operadlami sedadiel na vás čakajú dve obrazovky uchytené na operadlách predných sedadiel. Je k ním aj diaľkový ovládač, ktorým môžete nielen prepínať programy v telke, ale aj ovládať multimediálny systém. Za príplatok môžu byť zadné sedadlá vybavené masážnou funkciou. V nami testovanom aute ju mali len predné sedadlá. Mňa ako vodiča masáž počas jazdy rozptyľuje, takže som ju veľmi nepoužíval ani v tomto prípade. Potešili ma však dva iné detaily.

Trieda S je o zadných sedadlách. Práve tie robia z predĺženej limuzíny pojazdný wellness.

Keď si zapnete vyhrievanie sedadiel, hreje vás nielen samotné sedadlo, ale ešte aj lakťové opierky. Áno, množné číslo – nielen tá v strede ale ešte aj tá na dverách je vyhrievaná. No a úplne najviac ma dostali dofukovacie bočnice sedadiel. Tie predné kreslá nemajú prakticky žiadne bočné vedenie, ale ho ani mať nemusia, keďže v zákrutách sa prakticky samé vyformuje. Intenzitu podopierania si viete nastaviť, a to je dôležité. Nejde inak o žiadnu novinku, veď napríklad také BMW M5 (E60) to malo už v roku 2005. Nefungovalo to tam ale takto pekne lineárne a aj keď to bolo nastaviteľné aj tam, pôsobilo to rušivo. Akoby do vás tie sedadlá drgali. Tuto to funguje naozaj krásne… akoby vás naozaj niekto podopieral, aby sa vám v zákrutách náhodou nenapol žiaden brušný sval.

Resumé

Táto kategória vozidiel je výkladnou skriňou automobiliek. Do svojich „vlajkových lodí“ dajú všetko svoje „know-how“, použijú najnovšiu techniku a najmodernejšie technológie. Pri prezeraní cenníka preto máte pocit, že listujete v ponukách realitnej kancelárie. Cena nami testovaného auta atakovala vďaka bohatej príplatkovej výbave sumu 160 000 €. A to tam ešte stále nebolo všetko. V každom prípade, nie sú to malé peniaze a nech už by ste ich minuli u ktoréhokoľvek výrobcu, nemyslite si, že by sa vám do rúk dostal nekvalitný výrobok. To v tejto triede jednoducho nehrozí. Ide skrátka o prestíž. Jednotlivé modely sa preto líšia len minimálne.

Mohli by sme zachádzať do detailov, ale ide o také komplexné vozidlá, že na to bohužiaľ ani nemáme priestor. Skrátka, všetci dokážu všetko, pokiaľ ide o dôležité veci. Ale napr. také BMW radu 7 má ovládanie gestami, Audi A8 má digitálne ovládanie výduchov klimatizácie a Mercedes triedy S má dofukovacie bočnice sedadiel. To nemá ani Rolls-Royce.

Základná cena modelu – Mercedes-Benz S 350 d: 90 156 €
Základná cena testovanej verzie – Mercedes-Benz S 400 d 4MATIC (predĺžená verzia): 101 604 €
Záruka: 2 roky (rozšírenie za príplatok, servis na 6 rokov/160 000 km v cene)

Registračná daň: 2 700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:6/24
Zdvihový objem [cm3]:2925
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:250 (340)/3600-4400
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:700/1200-3200
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,2
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,9/5,0/5,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:510
Objem nádrže [l]:70
Prevádzková hmotnosť [kg]:2075
Rozmer pneumatík:245/50 R18
Dĺžka [mm]:5271
Šírka [mm]:1905
Výška [mm]:1496
Rázvor [mm]:3165