TEST: Mercedes-Benz CLS | Jednoducho neodolateľný

639

Mercedes CLS je auto, ktoré nemá nejaký hlboký zmysel či poslanie. Jeho úlohou je v prvom rade vyzerať dobre a reprezentovať. A robí to dokonalo!

Mercedes CLS vznikol z rozmaru. Triedu E aj triedu S mal stuttgartský výrobca v ponuke dlho pred modelom CLS a nedá sa povedať, že by nimi nepokrýval nejaký segment trhu. CLS-kom sa Mercedes skrátka odviazal. Popustil uzdu svojim dizajnérom a ukázal svetu, že aj autá s trojcípou hviezdou na kapote vedia pútať pozornosť.

Prvá generácia modelu CLS z roku 2004.

Pamätám si na príchod prvej generácie v roku 2004. Bola to doslova revolúcia. Auto, ktoré stavia estetiku na prvé miesto – to sa len tak nevidí. BMW radu 6 Gran Coupe vtedy ešte neexistovalo a po Audi A7 nebolo ani chýru, ani slychu. Autorom nevšedného dizajnu bol Američan Michael Fink. Mercedesom CLS prakticky založil dnes takú obľúbenú kategóriu áut – štvordverové kupé. Netreba sa teda čudovať, že prvá generácia sa pomaličky stáva vyhľadávaným zberateľským kúskom. Druhá generácia bola o čosi väčšia a vo všetkom lepšia (logicky). Tretia generácia však (aspoň pre mňa) predstavuje vrchol. To auto je jednoducho nádherné. Doslova umelecké dielo na štyroch kolesách s až neuveriteľným zmyslom pre detail.

Elegantný profil autu dodáva nízka línia strechy, ktorá len jemnými krivkami plynulo prechádza vpredu do kapoty a vzadu do veka kufra. Toto je typická dizajnová črta všetkých troch generácií Mercedesu CLS. Drsný imidž nového modelu však podčiarkujú jednoduché LED pásy na denné svietenie s jedným ostrým uhlom. Čerešničkou na torte sú brzdové svetlá vykladané drobnými kryštálikmi, ktoré vytvárajú 3D efekt svietenia.

Podľa nášho názoru sa pozeráte na jeden z najkrajších interiérov súčasného automobilového priemyslu.

Maskovaná trieda S

Novinky z oblasti technológií tu nečakajte. Nositeľom inovácií v Mercedese je predovšetkým trieda S. Mňa skôr milo prekvapilo, že prakticky všetky technológie z vlajkovej lode nájdete aj v tomto športovom sedane. Dokonca nechýbajú ani sedadlá s aktívnym bočným vedením, ktoré vás podopiera priamo úmerne k aktuálnemu bočnému preťaženiu. Čím prudšia zákruta a čím väčšia prejazdová rýchlosť, tým väčšia podpora. Geniálne.

Výduchy klimatizácie sú podvietené a pri zmene teploty nachvíľu zmenia farbu podsvietenia – na modro keď tepolotu znižujete, na červeno keď zvyšujete.

Aj v interiéri je však nosnou témou dizajn. Výduchy klimatizácie by sa dali rovnako považovať za umelecký artefakt. Nielenže sú z ušľachtilého kovu a vyzerajú dokonalo, ale predstavte si, že sú súčasťou „ambientného“ osvetlenia. Farba ich podsvietenia sa dá navyše meniť, a dokonca sa vie meniť aj automaticky počas jazdy. V momente, kedy meníte teplotu klimatizácie, mení sa aj farba podsvietenia výduchov – keď teplotu znižujete, svietia namodro, a keď ju zvyšujete, svietia načerveno.

Vzadu to nie je veľmi pre dlháňov, ale priemerne vysokí sa odvezú v maximálnom komforte.

Nič pre dlháňov

CLS-ko robí tým, čím je, spomínaná nízka línia strechy. Všetko má však svoje „pre“ a „proti“. Vyzerá to úžasne, ale… So svojimi 180-cm sa zmestím všade. Veď na túto výšku výrobcovia navrhujú autá, takže to nie je prekvapujúce. Vyšší však môžu občas naraziť na problém, čo bude asi aj prípad nového CLS-ka. Na zadných sedadlách sa to v podstate dalo čakať, ale dlháni s výškou nad 195 cm sa možno nebudú cítiť ideálne ani na predných sedadlách. CLS-ko je skrátka štvordverový športiak, s čím sú spojené kompromisy.

Ovládanie sedadiel je umiestnené na dverách, čo je pre Mercedes typické.

Len to najlepšie

Pod kapotou malo nami testované CLS-ko to najsilnejšie naftové srdce, aké má Mercedes momentálne na sklade. Nový radový šesťvalec s objemom tri litre sme si už mali možnosť vyskúšať v Mercedese S 350 d. V ňom nás prekvapil nielen výkonovými parametrami (340 k a 700 Nm), ale hlavne spotrebou. V prípade menšieho a ľahšieho CLS-ka je spotreba ešte lepšia. Diaľničné presuny toto auto zvláda za šesť litrov! Neuveriteľné… Vďaka deväťstupňovému automatu totiž motor pracuje pri rýchlosti 130 km/h iba pri 1 500 ot./min. Na okreskách je spotreba paliva ešte o pol litra nižšia. No a v meste? Motor je mimoriadne úsporný, pokiaľ ho šetríte, ale má takú silu, že stačí len trochu neopatrnejšie zaobchádzanie a spotreba letí prudko hore. Samozrejme, stále v tých zázračných normách tohto agregátu, čiže kolíše to medzi 8 a 9 l/100 km.

Všetky asistenčné systémy má vodič po ruke, takže ich našťastie nemusí v hľadať v nejakých neprehľadných menu.

Daň z pokroku a krásy

Viem, to auto vyzerá dokonalo a človeku sa až nechce veriť, že by mohlo mať nejaké muchy. Ale predstavte si, má. Je také pretechnizované, až je to niekedy na obtiaž. Napríklad, taký tempomat. Nielenže sa nedá vypnúť jeho adaptívna funkcia, ale on ešte aj brzdí do zákrut. Ako si to dovoľuje? Ja chcem ísť nejakou rýchlosťou, ktorú som si nastavil a on si pribrzdí, lebo na diaľnici je neviditeľná zákruta? Neviem ako to vývojári mysleli, ale buď neveria svojmu produktu, alebo vodičovi. Ak vodičovi, tak by ma to ako zákazníka urazilo. A ak autu, tak by to vo mne veľa dôvery k ich asistenčným systémom nevzbudilo. Pritom fungujú bezchybne. To auto by bez problémov vedelo jazdiť aj samé, ale z legislatívnych dôvodov vám stále pripomína, že si máte dať ruky na volant. Bohužiaľ aj vtedy, keď tam máte jednu ruku jemne položenú a idete rovno, teda nerobíte žiadne pohyby volantom. Vývojári si zjavne prisvojili predstavu o šoférovaní z amerických filmov, v ktorých sa ustavične točí volantom striedavo doprava a doľava aj na rovinke (keďže auto je v skutočnosti buď v štúdiu, alebo na prívese).

Prístrojový panel a displej multimediálneho systému sú už tradične schované pod jedným krycím sklom.

Ďalšia vec sú nádherné 20-palcové disky kolies. Pozeral som si konfigurátor a krajšie tam asi ani nie sú. Bohužiaľ, podvozok akosi nezvláda disky s týmto priemerom. Resp. naše rozbité cesty? Pruženie samotné je síce dostatočne komfortné, takže jazdné vlastnosti to až tak neovplyvňuje, ale keď prejdete cez výmoľ, je to cítiť. Skrátka, profil pneumatík je fakt extrémne nízky. Trochu viac gumy by kolesám určite pomohlo.

Resumé

Mercedes CLS je auto, ktoré nikto nepotrebuje, ale každý ho chce. Naozaj. Každý, komu som to auto ukázal, z neho padal na zadok. Koniec koncov, vrátane mňa. Napriek jeho drobným chybičkám krásy, toto je skutočne auto, ktoré by som chcel mať vo svojej garáži.

Základná cena modelu – Mercedes-Benz CLS 300 d: 63 162 €
Základná cena testovanej verzie – Mercedes-Benz CLS 400 d 4MATIC: 75 198 €
Záruka: 2 roky (rozšírenie za príplatok, servis na 6 rokov/160 000 km v cene)

Registračná daň: 2 700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:6/24
Zdvihový objem [cm3]:2925
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:250 (340)/4400
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:700/1200-3200
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250 (el.obm.)
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,0
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,9/5,4/5,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:520
Objem nádrže [l]:-
Prevádzková hmotnosť [kg]:1935
Rozmer pneumatík:245/45 R18 vpredu, 275/40 R18 vzadu
Dĺžka [mm]:4988
Šírka [mm]:1890
Výška [mm]:1435
Rázvor [mm]:2939