TEST: Mazda CX-30 Skyactiv G-150 AWD | Niekde medzi

1683

Po príchode CX-30 na trh mi na dizajne prekážalo azda iba príliš mohutné plastové obloženie siahajúce až k okraju blatníkov. Postupom času som túto povestnú „pehu na kráse“ prestal vnímať. Netvrdím, že by auto bez tejto hory plastov nebolo krajšie, ale výber vhodnej farby karosérie a veľkých diskov kolies dokáže výrazne pomôcť.

Mazda ostala verná tradíciám a začala CX-30 ponúkať s plnotučným dvojlitrovým Skyactiv-G benzínovým motorom, ale so skromným výkonom 122 konských síl.

Zboku by som privítal skromnejšiu porciu nelakovaných ochranných prvkov.

Na opačnej strane stojí dlho vyvíjaný motor Skyactiv-X, ktorému uškodila marketingová kampaň a s tým súvisiace prehnané očakávania, ktoré sa tak úplne nenaplnili.

150

Okrem známeho telefónneho čísla hasičov je to aj výkon motora, ktorý Mazda ponúka ako istú zlatú strednú cestu. S týmto motorom je povinne spätý pohon všetkých štyroch kolies. Na výber ostáva 6-stupňový manuál a meničový automat s rovnakým počtom prevodových stupňov.

Vpredu je nelakovaného plastu pomenej.

Na dobrý automat síce nedám dopustiť, vždy sa však teším na jazdu s akýmkoľvek modelom Mazdy s manuálnou prevodovkou. Krátke a presné dráhy, tvrdé dorazy a masívna kulisa pekne tvarovanej radiacej páky dokážu stále zaujať. Nebolo to inak ani v tomto prípade.

Jeden z naj športových volantov.

Dvojlitrový atmosféricky plnený štvorvalec svojho výrobcu nezaprie. Príjemne sa rozbieha od dvoch tisíc otáčok, na razancii pridá od troch a od štyroch to už dokáže slušne rozbaliť. Hore je však citeľne utlmený a chýba mu akákoľvek výkonnostná špička.

Niekedy je menej jednoducho viac. V tomto prípade je to myslené pozitívne.

Pri snahe o športovú jazdu je potrebné držať motor v rozmedzí tri až päťtisíc otáčok a auto sa odmení plynulým ťahom, ako aj zaujímavým zvukom. Vodič navyše ocení okamžité reakcie motora na pohyb plynového motora, na ktoré sme mnohí v ére turbomotorov takmer zabudli.

Zadok pomáha

Naladenie podvozku je skvelým kompromisom medzi športovosťou a pohodlím. Náklony v zákrutách sú mierne, nerovnosti však auto dokáže slušne odfiltrovať aj na 18-palcových kolesách. Pomoc zadnej nápravy cítiť najmä pri rýchlom prejazde zákrut na mokrom povrchu, kedy potláča prirodzenú nedotáčavosť auta.

Predné sedadlá sú výborne tvarované a umožňujú nastavenie sklonu sedáku aj bez elektrického ovládania.

Auto je celkovo v zákrutách stabilné a pomerne dlho neutrálne. Istá zábavnosť podvozku je podporená aj benevolentným nastavením stabilizačného systému. Zvyknúť som si musel na brzdy typické pre asi všetky modely Mazda, ktorých účinok sa prejaví až po poriadnom stlačení pedálu. Mild-hybridná technológia spolu s vypínaním dvoch valcov pri nízkej záťaži sa prejavila aj na pomerne nízkej priemernej spotrebe, ktorá sa v kombinovanej prevádzke ustálila na hodnote 7,4 litra na 100 km.

Na vrchole triedy

Interiéry tejto japonskej značky sú v poslednom čase právom chválené. Slušné, až prémiové vypracovanie, výber materiálov a príkladná ergonómia sú spoločným znakom najnovších modelov značky. CX-30 zaujme kombináciou modrej umelej kože na vrchu palubnej dosky a čiernej prednej časti zužujúcej sa smerom k spolujazdcovi.

Netypická modrá koža dodá interiéru na exkluzivite.

Palec hore za zachovanie klasických tlačidiel ovládania ventilácie a hlavne dokonalého ovládania infotainmentu na stredovej konzole. Jeho displej má peknú grafiku a rýchle reakcie, dokáže však súčasne zobraziť pomerne málo informácií.

Minimalistický panel ovládania ventilácie je dokonale zakomponovaný do palubnej dosky.

Mimochodom, nie je dotykový už ani pri zastavenom vozidle. Pri používaní jeho vstavaných funkcií to nevidím ako zásadnú nevýhodu, „bezdotykové“ ovládanie navigácie Waze prostredníctvom Android Auto je ale pomerne komplikované.

Verdikt

Pri pohľade do cenníka Mazdy CX-30 mám jasno. Ak nevyhnutne potrebujem pohon všetkých štyroch kolies, rozhodnem sa pre testovaný motor. V opačnom prípade siahnem po motore Skyactiv-X, ktorý predsa len ponúka o trochu viac dynamiky.

Základná cena modelu – Mazda CX-30 Skyactiv-G122: 22 640 €
Základná cena testovanej verzie – Mazda CX-30 Skyactiv-G 150 AWD Plus: 28 040 €
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km (+2 roky predĺžená záruka v cene)
Euro NCAP: 5* (2019)
Registračná daň: 260 €

Technické údaje
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:110(150)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:213/4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,1
Spotreba - kombi [WLTP] [l/100 km]:6,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:430
Objem nádrže [l]:48
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 404/1 478
Rozmer pneumatík:215/55 R18
Dĺžka [mm]:4 395
Šírka [mm]:1 795
Výška [mm]:1 540
Rázvor [mm]:2 655

 

Mrkni naše nové video: