TEST: Mazda CX-30 Skyactiv G-122 | Smerom k prémii

1950

Aký názov dať modelu zasadenému medzi CX-3 a CX-5? CX-4 to nebude, keďže auto s týmto názvom už brázdi čínske cesty. Mazda pri novom kompaktnom crossoveri preto siahla po netradičnom označení CX-30.

Japonský výrobca naďalej tvrdohlavo pláva proti prúdu a okrem technickej novinky SkyActiv-X stále ponúka aj atmosféricky plnené benzínové motory. Základný dvojliter s neveľkým papierovým výkonom dostal mild-hybridnú techniku a dokáže vypínať dva zo štyroch valcov.

Menej by bolo viac

Nepoznám odpoveď na otázku, čo viedlo dizajnérov Mazdy k tak bohatému oplastovaniu CX-30. Široký tmavý plast pôsobí rušivo najmä na blatníkoch, v ktorých sa aj pomerne veľké 18–palcové kolesá skoro strácajú. Tu sa však kritika končí.

Široké plastové obloženie opticky zmenšuje disky kolies

Predná časť auta ďalej rozvíja úspešný dizajnový jazyk Kodo, a to zväčšením prednej masky chladiča a elegantným chrómovým zvýraznením predných svetlometov. Zvlnenie dlhej kapoty naznačuje športový charakter auta. Zboku (okrem plastovej ochrany) zaujme negatívnym sklonom prednej a zadnej časti auta. Zadok auta považujem za umelecké dielo. Stredná časť vytvárajúca nádherný oblúk vystupuje do priestoru a dáva vyniknúť združeným svetlám s jemnou LED grafikou.

Mazda sa za výfuky svojich modelov nehanbí

Prémiovo

Interiéry áut značky Mazda sa s každým novým modelom posúvajú na vyššiu úroveň. V prípade CX-30 najmä s príplatkovými paketmi má až prémiový nádych. Zaujímavé je oddelenie vrchnej časti palubnej dosky, jej obšitie umelou kožou a hlavne jej hladký prechod do obloženia predných dverí. Plynulo vnorený displej multimediálneho systému vyzerá okúzľujúco.

Volant aj napriek klasickému tvaru vyzerá dostatočne športovo

Vkusne zakomponovaná kľučka dverí pokračuje v podobe chrómovej lišty. Elegantne pôsobí aj stvárnenie stredového tunela s otočným ovládačom infotainmentu. Oceňujem krásny volant so subtílnym stredom a ovládanie ventilácie fyzickými tlačidlami. Posed na predných sedadlách je na pomery crossoverov nízky a relatívne športový. Sedadlám sa dá vytknúť azda iba krátky sedák a extrémne dlhý nástup ich vyhrievania.

Sedadlo vodiča je skoro dokonalé. Spolujazdec však bude zbytočne hľadať nastaviteľnú bedrovú opierku

Vzadu som čakal viac miesta. So svojimi 185 cm si „za seba“ nesadnem. V batožinovom priestore som zase márne hľadal nejaké „simply clever“ riešenia…

S rozvahou

K pozitívam základného motora patrí okamžitá odozva na akcelerátor a lineárne dávkovanie výkonu. Slušne reaguje už od 2000 otáčok, od hodnoty 3000 ale ožije a poskytuje povedzme rozvážny záťah do hodnoty 6000. Mild-hybridná technológia a vypínanie dvoch krajných valcov pri nízkej záťaži prispieva k relatívne priaznivej spotrebe paliva, ktorá v kombinovanej prevádzke neprekročila hodnotu 6,8 litra na 100 km. Diaľnica a mesto ju zvýši na 7,5 litra, na okreskách sa, naopak, drží na hranici 6 litrov.

„Dvojvalcový“ režim je možné zaznamenať nielen na displeji multimediálneho systému. Sprevádzajú ho totiž jemné vibrácie

Podvozok je na 18-palcových kolesách pomerne tvrdý, do tiel pasažierov sa však prenesú iba ostrejšie nerovnosti vozovky. Chválim presné a tuhé radenie a dokonalú prácu s prevodovou pákou. Na pozvoľný nástup bŕzd som si však musel zvykať. Jazdné vlastnosti sú napriek jednoduchej zadnej náprave na vysokej úrovni, hľadanie limitov je možno priskoro korigované nevypínateľným stabilizačným systémom.

S pákou manuálnej prevodovky je radosť pracovať

Verdikt

CX-30 je odpoveďou výrobcu na vysoký dopyt po autách typu SUV a crossoveroch. Stále je to iba zvýšená a možno trochu praktickejšia Mazda 3. Dôležité je, že máme na výber a komu sa CX-30 páči, smelo do toho. Až na detaily ide o ďalší vydarený model tejto japonskej automobilky.

Základná cena modelu – Mazda CX-30 SK Y-G122: 22 940 €
Základná cena testovanej verzie – Mazda CX-30 SK Y-G122 Plus: 24 540 €
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km (+2 roky predĺžená záruka v cene)

Registračná daň: 110 €

Technické údaje
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:90(122)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:213/4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:186
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,6
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,2/4,5/5,1
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:430
Objem nádrže [l]:51
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 335 - 1 409
Rozmer pneumatík:215/55 R18
Dĺžka [mm]:4 395
Šírka [mm]:1 795
Výška [mm]:1 540
Rázvor [mm]:2 655