TEST: Mazda CX-30 | Dobro pre všetkých!

1486

Mazda CX-30 je v podstate zvýšeným a praktickejším modelom vychádzajúcim z hatchbacku Mazda3. Akým smerom sa hirošimská automobilka uberá, je nám už niekoľko rokov veľmi sympatické. Nikto by však nepovedal, že práve Mazda sa jedného dňa rozhodne zachrániť klasické spaľovacie motory a prinesie na trh revolučnú jednotku Skyactiv-X.

Mazda CX-30 je presne tá sexy alternatívna speváčka, ktorej vynikajúci song zahrá nielen obskúrna umelecká frekvencia štátneho rozhlasu, ale aj rádio hrajúce „hity, ktoré milujete”.

Existuje totiž prienik medzi majiteľmi áut, ktorí svoje vozidlá fanaticky milujú a tými, ktorým je jedno, v čom sedia, kým sa im dobre nasadá za volant a pred domom majú pekné auto. Táto značka dokáže vyhovieť obom skupinám ľudí.

Čistá duša

Ako som už spomínal, keďže Mazda CX-30 vychádza z menšieho modelu Mazda3, preberá aj niektoré dizajnérske finty tohto modelu. Keď som sa poprechádzal okolo tohto drobného SUV, všimol som si, že nejde o „trojku” položenú na zdvihák. CX-30 si ide vlastným smerom v mnohých ohľadoch.

Kým môžu byť predná maska a svetlá prakticky zhodné s verziou sedan, zadok má „tridsiatka” guľatejší a taktiež dostala nápaditejšiu grafiku zadných svetiel.

Čo ma bude ešte niekoľko rokov po uvedení nového radu modelov fascinovať, je absencia hrán a „fluidnosť” celého dizajnu. Osobne si však myslím, že to v Mazde trošičku prehnali s plastovým lemovaním, ktoré je poriadne výrazné. Na druhej strane musím pochváliť reálne a bucľaté koncovky výfukov.

Ojedinelý

V interiéri do seba všetko krásne zapadá a nedokážem nájsť jedinú výčitku. Či už z hľadiska kvality spracovania, použitých materiálov, pohodlia, ergonómie alebo celkového dizajnu. Displej nie je dotykový a ovládate ho iba prostredníctvom otočného ovládača. Obrazovku dostávate v základnej výbave aj s navigáciou a je umiestnená doslova na hrane zorného poľa, aby ste čo najmenej odkláňali pozornosť od vozovky.

Interiér CX-30 je minimalistický, svieži a zároveň perfektne premyslený. Po nasadnutí za volant máte pocit, akoby ste auto poznali dlhé roky.

Za volantom si dokážete nájsť dokonalú pozíciu a pokiaľ chcete, viete sa posadiť tak nízko, že sa ani necítite ako v SUV. Všetko vám padá doslova do rúk. Už po prvom nasadnutí do auta máte pocit, že ho poznáte dlhé roky.

Volant je vybavený minimom tlačidiel a príjemne širokou obručou. Vyhrievaný je len na tých miestach, kde ho držíte v polohe 14:45.

Musím však povedať, že lesklá plastová úprava okolo stredového tunela nie je najšťastnejším riešením. Jemná koža po jeho stranách a na lakťovej opierke vás však hýčka (a opatruje), aby sa vaše kolená a lakeť cítili ako v bavlnke.

Všetko pre krásu

Na úvod v odseku o interiérovom priestore musím pripomenúť jednu vec: Mazda CX-30 je v hierarchii umiestnená medzi drobným modelom CX-3, ktorý stojí na platforme mestského modelu Mazda2, a väčším SUV CX-5. Kým je objem batožinového priestoru so svojimi 430 litrami pomerne štedrý, dvojica dospelých na zadných sedadlách má priestoru len tak akurát.

Priestoru na zadných sedadlách nie je priveľa a ostro klopený C-stĺpik môže byť celkom nemilou prekážkou pre hlavu nasadajúceho pasažiera

Priatelia, ktorí ma poprosili, aby som im crossover prišiel ukázať, ho zhodnotili celkom pekne. Rodinu s dvomi dospelými a jedným dieťaťom toto auto bez problémov obslúži. S dvomi deťmi by to už mohlo byť natesno. CX-30 je totiž na dĺžku kratšia než verzia hatchback z modelu Mazda3 a taktiež má o 7 cm kratší rázvor kolies.

Spása

Pod kapotou tohto auta nájdete motor Skyactiv-X. Ide o 2-litrový atmosférický štvorvalec, ktorý je prvým produkčným motorom spaľujúcim benzín nielen spôsobom zážihu, ale aj vznietením paliva. Motor teda pri nízkej záťaži a konštantnej rýchlosti beží principiálne ako diesel z toho dôvodu, že vznetové spaľovanie dokáže “odstreliť” piest od hlavy silnejšie a efektívnejšie než zážihové pomocou sviečky.

Motor Skyactiv-X je prvým motorom na trhu s technológiou SPCCI

Motor prepína medzi spaľovaním pomocou kompresie a sviečky, čo vidíte na displeji monitora toku energie. Keď zbadáte pri grafike motora skratku SPCCI, znamená to, že motor nepoužíva na odpálenie zmesi sviečku, ale tlak.

Prácu mild-hybridného ústrojenstva a stavu motora Skyactiv-X sledujete cez monitor toku energie. Dáva vám peknú predstavu o tom, ako celý systém funguje a kvázi vám vysvetľuje jeho fungovanie v reálnom čase.

Keď však potrebujete výraznejšie akcelerovať, motor začne pracovať ako klasický benzínový agregát. Prepínanie týchto dvoch režimov prakticky necítite a taktiež nepočujete rozdiel medzi jedným či druhým princípom spaľovania.

Manuálna prevodovka evokuje športové auto. Má krátku páku, dráhy radenia, perfektne vykalibrovanú spojku a spôsobuje závislosť na dynamickom jazdení.

Je s ním ale hromada zábavy vďaka výkonu 132 kW/180 koní. Tie ženie motor do náručia fantastickej 6-stupňovej manuálnej prevodovky s vynikajúco vyváženou spojkou, krátkou hlavicou a dráhami radenia. Športová jazda nie je tomuto autu vôbec cudzia a s radosťou budete nachádzať kľukatejšie a dlhšie cesty domov z práce či smerom za oddychom.

Pri pohľade pod kapotu sa X-kový motor nelíši od klasických „mazďáckych“ agregátov

Spotreba je však na benzínový dvojliter vynikajúca. V meste si vypýtal 6,2 litra, mimo mesta 5,2 a na diaľnici 6,8 litra benzínu na stovku. Mazda zatiaľ nezachránila svet, no je na dobrej ceste. Motoru totiž pomáha aj mild-hybridný pohon. Pokiaľ by Mazda pridala tomuto motoru technológiu deaktivácie valcov, pokojne sa môže stať, že spotreba klesne o ďalších zopár decilitrov nižšie.

K tomuto autu si prikúpte kvalitný fotoaparát a máte o zábavu postarané na dlhé týždne

Znie to všetko geniálne. Mazda CX-30 je krásne auto pre ľudí, ktorí majú vkus, je skvele postavené a prináša nový prístup k viac ako storočie starej technológii. Je to dobro pre všetkých. Nielen pre milovníkov áut, ale aj pre bežných smrteľníkov, ktorí chcú techniku užívať a nezaoberať sa ňou.

Základná cena modelu – Mazda CX-30 Skyactiv-G122: 21 390 €
Základná cena testovanej verzie – Mazda CX-30 Skyactiv-X180 GT AWD Plus: 28 590 €
Euro NCAP: 5 hviezd – 2019
Záruka: 3 roky/100 000 km
Registračná daň: 530 €

Technické údaje
Motor
Typ motora:radový, zážihový-vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:132(180)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:224/3000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:204
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,2
Spotreba - kombi [l/100 km]:5,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:430
Objem nádrže [l]:51
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1453-1538
Rozmer pneumatík:215/55 R18
Dĺžka [mm]:4 395
Šírka [mm]:1 795
Výška [mm]:1 540
Rázvor [mm]:2 655